Långivare med aktiv utlåning

1. Klaralån - Lån utan UC
2. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
3. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Zmarta - Jämför lån (ny)
5. Tomly - Lån utan UC
6. Kredio - Lån utan UC
7. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
8. Binly - Lån utan UC
9. Brixo - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Credifi - Lån utan UC
12. Nätlån - Lån utan UC
13. Merax - Swish-utbetalning, ingen UC

Ferratum lån godkänt men inga pengar utbetalda – vad säger ARN?

Vet inte hur många andra sådana strider du utkämpat, men till slut blir man totalt dränerat på energi och ork så från min sida är det inte värt men jag är rätt så sliten, du kanske har mer ork. Men jag förstår hur du tänker. Lycka till.

Vet inte hur många andra sådana strider du utkämpat, men till slut blir man totalt dränerat på energi och ork så från min sida är det inte värt men jag är rätt så sliten, du kanske har mer ork. Men jag förstår hur du tänker. Lycka till.
Tackar!
Detta är den första som jag faktist drivit.

Väntar fortfarande på vad ARN har att säga. Förhoppningsvis om ARN rekommenderar till min fördel så kan det vara lite hopp om att dessa kredit bolag inte är odödliga. Att de inte kan bete sig hur som helst

Jag tror att detta kommer bli ganska svårt att driva.

Din tes är at du blev beviljad på hemsidan. Skrev på avtal och sedan blev nekad. Du pratade med kundtjänsten som sa att allt såg bra ut men att ditt bank-id var för gammalt och att du skulle få pengar om du kunde ansöka på nytt efter 30 dagar. Varpå det blev mer strul och efter det har du blivit nekad. (sammanfattar det hela bara)

Ferratum har ingen skyldighet att låna ut pengar till sina kunder eller nya kunder. Oavsett vad de säger i kundtjänsten så är det villkoren på det avtal som är tecknat som gäller. Jag har gått in och läst lite vad det står i särskilda villkoren men finns ett hav av text och möjligheter för dem att ta sig uringånget avtal. Har klippt in lite nedan som jag har sätt när jag slö läst.. är ingen jurist så svårt för mig att värdera texten. Dock är jag rätt säker på att de är skyddade mot denna typ av händelser. Det skulle även kunna vara att de har nekat dig på någon annan grund som de inte vill tala om.. exempelvis penningtvätt.. att du fastnar på någon pep-lista eller liknande.. jag menar inte att du håller på med penningtvätt men det räcker att någon med samma namn har en politisk ställning så kan det bli en träff på dig.. skulle de hända så får inte "Banken" berätta att de har blivit en träff.. de måste avstå krediten utan att kunna säga varför.. då skulle man kunna tänka sig att något sådant här skulle kunna hända.. massa bullshit bortförklaringar att de inte funkar pga teknik eller liknande.

3.3 Ingåendet av Kreditavtalet utgör inget godkännande av någon enskild begäran om Kredit.
3.5 Genom att ingå Kreditavtalet åtar du dig att uppfylla alla Ferratums krav i enlighet med villkoren i denna klausul. Du bekräftar och accepterar att Ferratum ska ha rätt att (i) vägra ingå Kreditavtalet, eller (ii) inte bevilja Kredit, eller (iii) säga upp ett ingånget Kreditavtal med omedelbar verkan, eller (iv) vägra höja Kreditgränsen om Ferratum inte kan skaffa fram den information eller verifikation som Ferratum anser som nödvändig eller om du faller utanför Ferratums riskpolicyer.
3.6 Ferratum har full och absolut bestämmanderätt över huruvida de ska ingå Kreditavtalet eller inte.
17.2 Ferratum har rätt att när som helst välja att inte verkställa en bestämmelse i Kreditavtalet.

Till din fördel:
3.7 Ferratum ska informera dig via e-post eller sms om sitt beslut att ingå Kreditavtalet eller annat beslut. Kreditavtalet anses ingått när du informeras om att Ferratum har accepterat att ingå Kreditavtalet eller när du får Krediten, beroende på vilket som inträffar först.

Nu i efterhand ska du vara riktigt nöjd och glad att du blev nekad. Slipper du skuld på ett ockerlån av en ockerbank :)

Lycka till om du kommer vidare i ärendet :)

Endaste som är bra med Ferratum är att om man lånat där och varit en bra kund och återbetalt allt i tid och avslutat krediten. Då kan man inte bli kund igen haha

Endaste som är bra med Ferratum är att om man lånat där och varit en bra kund och återbetalt allt i tid och avslutat krediten. Då kan man inte bli kund igen haha
Nja de brister till och med där haha. Jag betalade av hela min skuld hos dem för ca 1,5 år sedan och kontot bör då ha avslutats.
Idag så har jag ett nytt lån hos dem utan problem.

Nja de brister till och med där haha. Jag betalade av hela min skuld hos dem för ca 1,5 år sedan och kontot bör då ha avslutats.
Idag så har jag ett nytt lån hos dem utan problem.
Men då sa du inte till dem att avsluta kontot när du hade betalt allt?

Nu har jag fått beslut från ARN i mitt ärende mot Ferratum

Jag fick inte fullt bifall för att ett bindande kreditavtal skulle anses ha uppstått. Däremot fick jag rätt i mitt andrahandsyrkande och beviljades ersättning på cirka 6 200 kr för den ekonomiska skada som uppstod på grund av hur banken hanterade ärendet.

ARN ansåg alltså att även om banken enligt sina villkor inte formellt var tvungen att betala ut lånet, så var deras kommunikation och sätt att hantera ärendet på ett sätt att jag hade anledning att uppfatta det som godkänt.
De bedömde att banken brustit i sin hantering och därför ska ersätta mig.

För mig handlar det inte bara om summan, utan om att det faktiskt prövades och att banken inte helt kom undan trots hur situationen sköttes.

Jag delar detta för att andra ska veta att det kan vara värt att driva frågan vidare om man tycker att något gått fel. Detta handlade inte om pengarna utan om att de faktist gjorde fel och att detta prövades.

Nu får vi ju se om Ferratum följer denna rekommendation. Då det är just en rekommendation och inte ett juridiskt bindande krav.

Ska bli spännande att se om Ferratum kommer betala ut dessa 6 200 till dig.

Håll oss gärna uppdaterade.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp