- Meddelanden
- 12 088
- Mottagna reaktioner
- 8 488
- Poäng
- 5 497
Det räcker tyvärr inte att du vill att han ska sluta spela. Det måste komma inifrån honom själv, han måste inse att han har ett beroende, som är en sjukdom och han måste själv vilja sluta spela. Det är inte ovanligt att en skilsmässa eller annat omvälvande händelse blir en trigger för att spela eller dricka.Jag har försökt ställa krav men det har inte funkat. Däremot har jag väl inte varit konsekvent och hållit fast vid kraven.
Förra veckan sa jag att vi skulle fixa bankid så jag kan gå in på hans bank ock konto och föra över pengarna till mitt konto. Att jag skulle se till att han har till hyra och andra utgifter, hur mycket pengar som får gå till mat osv.
Det har vi fixat och han får ersättning för 2 veckor imorgon... det är det som oroar mig att han ska hinna göra något med dom pengarna.
Jag tror inte pengarna han fått av mig har gått till fel saker, inte alla i alla fall utan det är hans egna pengar. Jag brukar begära räkningen och så betalar jag den direkt. Jag har inte fattat att han börjat spela igen förrän jag loggade in på hans konto.
Barnbarnen är mest hos sin mamma, jag förstår ju att något hänt där då han hade delad vårdnad och umgänge första året.
De bor i en annan stad, ganska många mil från mig så jag har ingen riktig koll på allt eftersom jag har trott på allt han säger och nu förstår att det mesta varit ljug.
Vill han söka och ta emot hjälp? Har han sökt hjälp? Så länge man inte inser själv att man behöver hjälp och så länge man inte är mottaglig för hjälp så blir det svårt, missbrukare hittar alltid en väg in i missbruket. Du kanske ska betala alla hans räkningar under en period?
Det låter tufft att ha barnen på en annan ort, det är säkert väldigt uppslitande för din son. Det kan vara så att för att han ska orka sluta spela så måste han ta itu och bearbeta skilsmässan. Han är skör. därför är det bra att du visar ditt stöd på alla sätt och vis utan med pengar som ska gå till spel. Det finns nummer man kan ringa, stödlinjen för spelmissbrukare bl a.
Du behöver också få stöd och vägledning. Vet inte i vilken stad ni bor men här är i alla fall tips på 2 länkar att kolla upp.
https://www.spelfriheten.se/ (även för anhöriga)
https://www.stodlinjen.se/
På det här forumet här så finns det gott om exempel på hur spel har totalt förstört ens liv och kört ekonomin i botten, det finns många medlemmar som delar med sig av sina erfarenheter så du kanske kan tipsa din son om att kika in här. Men dock är det bästa att söka professionell hjälp.