Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Förtvivlad!

Jag har försökt ställa krav men det har inte funkat. Däremot har jag väl inte varit konsekvent och hållit fast vid kraven.
Förra veckan sa jag att vi skulle fixa bankid så jag kan gå in på hans bank ock konto och föra över pengarna till mitt konto. Att jag skulle se till att han har till hyra och andra utgifter, hur mycket pengar som får gå till mat osv.
Det har vi fixat och han får ersättning för 2 veckor imorgon... det är det som oroar mig att han ska hinna göra något med dom pengarna.

Jag tror inte pengarna han fått av mig har gått till fel saker, inte alla i alla fall utan det är hans egna pengar. Jag brukar begära räkningen och så betalar jag den direkt. Jag har inte fattat att han börjat spela igen förrän jag loggade in på hans konto.
Barnbarnen är mest hos sin mamma, jag förstår ju att något hänt där då han hade delad vårdnad och umgänge första året.
De bor i en annan stad, ganska många mil från mig så jag har ingen riktig koll på allt eftersom jag har trott på allt han säger och nu förstår att det mesta varit ljug.
Det räcker tyvärr inte att du vill att han ska sluta spela. Det måste komma inifrån honom själv, han måste inse att han har ett beroende, som är en sjukdom och han måste själv vilja sluta spela. Det är inte ovanligt att en skilsmässa eller annat omvälvande händelse blir en trigger för att spela eller dricka.
Vill han söka och ta emot hjälp? Har han sökt hjälp? Så länge man inte inser själv att man behöver hjälp och så länge man inte är mottaglig för hjälp så blir det svårt, missbrukare hittar alltid en väg in i missbruket. Du kanske ska betala alla hans räkningar under en period?
Det låter tufft att ha barnen på en annan ort, det är säkert väldigt uppslitande för din son. Det kan vara så att för att han ska orka sluta spela så måste han ta itu och bearbeta skilsmässan. Han är skör. därför är det bra att du visar ditt stöd på alla sätt och vis utan med pengar som ska gå till spel. Det finns nummer man kan ringa, stödlinjen för spelmissbrukare bl a.

Du behöver också få stöd och vägledning. Vet inte i vilken stad ni bor men här är i alla fall tips på 2 länkar att kolla upp.
https://www.spelfriheten.se/ (även för anhöriga)

https://www.stodlinjen.se/

På det här forumet här så finns det gott om exempel på hur spel har totalt förstört ens liv och kört ekonomin i botten, det finns många medlemmar som delar med sig av sina erfarenheter så du kanske kan tipsa din son om att kika in här. Men dock är det bästa att söka professionell hjälp.

Stort tack för att du tar dig tid att svara! Jag vet de här sakerna men behöver höra dom igen eftersom jag inte har någon att prata med.
Han säger vad jag vill höra, allt för att få pengar vid just det tillfället och som jag skrev ovan så tror han på det själv just i den stunden.

Ingen fara. Sen också något som är väldigt viktigt. Glöm inte bort dig själv i allt det här, gå och prata med någon skulle jag rekommendera. Du är inte ensam och för att du ska kunna finnas där för din son är det viktigt att du mår bra. Mår du inte bra själv så kommer du inte vara till någon hjälp tror jag, tvärtom.

Du vet att han spelar och gillar det inte så det är ingen nyhet eller chock för dig. Se till att ta hand om dig själv nu och sen försök hjälpa din son.

Regga sig på spelpaus kan ju vara en indikation på att han åtminstone är villig att göra ett försök att sluta spela. Föreslå det nästa gång ni ses så du kan se honom göra det. Dvs tillsvidare 12 månaDer så kommer du ihåg datumet så kan ni se till att förlänga om ett år.
Är han inte villig att göra det är han inte villig att göra ett försök och alla pengar som du ger kommer gå till spel.

Vickan.

Ta med din son till spelberoendes förening i staden ni bor. Jag har varit där både med min fru och med mina föräldrar. Gjorde sjukt mycket både för mig och för mina föräldrar. Vi fick bättre förståelse för varandra. Ställ detta som krav annars är risken att relationen med din son havererar fullständigt. Tro mig, detta kommer gynna er båda två. Lycka till och kram på er.

Förvaltare på sonen kanske kan vara något

Jag vet knappt hur jag ska börja, allt är ett enda kaos och jag blir mer och mer förtvivlad för varje dag som går.
Jag har ett barn (vuxet, 35-årsåldern) som spelar. I och med hans skilsmässa för 1½ år sedan tog det fart igen.
Jag har lånat ut alldeles för mycket pengar åt honom. Summan är uppe i över 100.000.
Det kan vara till allt från hyror, mat till honom och när han har sina barn till cigaretter etc etc.
Hela tiden säger han att jag ska få tillbaka pengarna nästa dag eller 2 dagar senare men det sker aldrig.
Om han någon gång betalar tillbaka någon liten summa lånar han om den ett par timmar efter.
Jag vet vad jag gör för fel och vad jag borde göra!
Nu när jag behövde betala sista hyran åt honom sa jag att jag måste få kontroll och sköta ALLA hans pengar (tyvärr inte så mycket) så jag kan sätta undan till hans utgifter och portionera ut till mat varje dag.
Han får pengar imorgon som jag ska flytta över till mig... som ni kanske förstår är jag jätterädd att han hinner göra av med dom på natten. Det här är hans sista chans och sabbar han det måste jag klippa banden åtminstone för ett tag och se det som en mycket dyrköpt läxa.
Jag tycker hans humör har blivit värre sista tiden, säger jag nej till att swisha pengar blir han arg.
Tycker det är helt sanslöst att man ska behöva försörja ett vuxet barn som slänger bort sina egna pengar.
Behövde få ur mig lite av min frustration.
Känner så mycket när jag läser det du skriver. Jag har varit i samma situation med ett missbrukande barn som jag inte kunde, vågade säga nej till. I tio år betalade jag allt från hyror, mat, elräkningar till kronofogdeskulder. Det var även en del hot men mycket var min svaghet och att jag inte stod ut med att det inte fanns mat, el osv osv.
Det slutade med att jag lät han flytta in för att vi skulle komma tillrätta med allt. Katastrof och jag fick till slut göra mitt eget barn hemlös då han var så hemsk.
Jag ramlade ner i en utmattningsdepression och till slut hos kfm. Jag hade finansierat mycket av hjälpen med lån.
Du måste sätta stopp då du enbart stjälper honom med att finansiera missbruket vilket du indirekt gör genom att hjälpa honom och att han lägger pengarna på spel.
Du kommer att må skit och känna skuld men i efterhand kommer du att känna att det var rätt.
Stor kram till dig. ❤️
Jag ångrar att jag inte stoppade tidigare.

Jag kan även tillägga att min Fd sambo var spelmissbrukare och fick hjälp av sina föräldrar att betala av lån på 800 000 kr utan motkrav. Han började spela igen och jag fick till slut tvinga honom att ringa sin arbetsgivare och berätta. De är ålagda att betala för behandling och han fick gå på behandling i två år. Vi spärrade alla spelsidor, det var innan spelpaus samt spärra honom hos alla kreditbolag.

Jag har försökt ställa krav men det har inte funkat. Däremot har jag väl inte varit konsekvent och hållit fast vid kraven.
Förra veckan sa jag att vi skulle fixa bankid så jag kan gå in på hans bank ock konto och föra över pengarna till mitt konto. Att jag skulle se till att han har till hyra och andra utgifter, hur mycket pengar som får gå till mat osv.
Det har vi fixat och han får ersättning för 2 veckor imorgon... det är det som oroar mig att han ska hinna göra något med dom pengarna.

Jag tror inte pengarna han fått av mig har gått till fel saker, inte alla i alla fall utan det är hans egna pengar. Jag brukar begära räkningen och så betalar jag den direkt. Jag har inte fattat att han börjat spela igen förrän jag loggade in på hans konto.
Barnbarnen är mest hos sin mamma, jag förstår ju att något hänt där då han hade delad vårdnad och umgänge första året.
De bor i en annan stad, ganska många mil från mig så jag har ingen riktig koll på allt eftersom jag har trott på allt han säger och nu förstår att det mesta varit ljug.
Hur gick det? Var pengarna kvar där så det blev rätt?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp