- Meddelanden
- 891
- Mottagna reaktioner
- 551
- Poäng
- 577
Tjena! Jag har också ett fett underskott av kapital, blir lite nyfiken på hur det fungerar med jämkning. antar att man jämkar mot skatteåterbäringen och på så vis sprider ut den under året, men undrar hur det funkar rent praktiskt. Är det meckigt att ansöka och få beviljat? Gör det någon skillnad i deklarationen när det gäller det synliga underskottet av kapital? Skulle ju va guld värt om inte allt syntes?
Ja, man sprider ut det man skulle fått tillbaks på skatten på hela året i stället. Jättebra om man har mkt lån, jag får ut nästan 3000:- mer per månad
Tyvärr blir underskottet i deklarationen densamma som om man inte jämkar.Du fyller bara i en blankett som finns på skatteverkets hemsida, det är jätteenkelt! När du sedan fått beslutet så skickar du det till ditt lönekontor. (här står precis hur man gör också, i länken jag bifogar)
Finns några kriterier att uppfylla,
- inkomsten är lika stor hela året (givetvis kan det dippa ibland, jag får tex lite bonus och sånt ibland, semesterersättning osv.)
- du inte får lön/utbetalningar från två eller flera arbetsgivare/utbetalare samtidigt
- du inte har några avdrag utöver grundavdrag.
http://www.skatteverket.se/privat/s...jamkning.4.71004e4c133e23bf6db8000110771.html
Senast ändrad: