Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Förskott på arv fastighet pågående skusan

När det gäller arvet så måste du antingen kräva att bli utlöst eller försäljning, annars är risken stor att du förlorar saneringen.

Bättre och vänta ut saneringen och fixa det. Är den är avslutad.

och pengarna från andelen genom omprövning in i saneringen då..

Nej men uppgörelsen är väl som regel gjord innan. Svårt att styrka men men..

nja jag har ju funderat lite på att betala de 500 som intrum jagar mig om. Dem missade att anmäla det så den ingår i saneringen men inte i betalplanen... betalar jag den har jag ju gynnat en borgenär, men jag slipper deras samtal och brev... dem har t.om ringt en gång till arbetsplatsen och blivit kopplade till mig från växeln...

Tack för alla era svar, jag misstänkte att det skulle bli problem om mamma får som hon vill, dvs förskott på arv
Hon har alzheimers (förutom annan sjukdom) och hon tjatar om att skriva över på oss barn i höst. Annars vill hon sälja. Jag har försökt prata med henne flera gånger, att det löser sig såsmåningom per automatik, att gården tillfaller oss. Men hon vet att hon är sjuk, plus dement, och jag tror att hon vill, sålänge hon är någorlunda med, verkligen veta, att gården tillhör oss barn från i höst, och att jag kommer att ta hand om den. Mina syskon får absolut inte få reda på att jag har sanering, så tyvärr får jag se våran gård glida mig ur händerna :-( Mamma går inte att rucka i sitt beslut, vet inte hur hon tänker men jag gissar att det är hennes alzheimers som talar och har bestämt hur hon vill ha det. Har försökt förklara att om hon säljer i höst så är gården borta för alltid. Men hon är så bestämd att så ska det bli.
Tänk om det hade varit två år i framtiden, två jävla ynka år :-/

Tack för alla era svar, jag misstänkte att det skulle bli problem om mamma får som hon vill, dvs förskott på arv
Hon har alzheimers (förutom annan sjukdom) och hon tjatar om att skriva över på oss barn i höst. Annars vill hon sälja. Jag har försökt prata med henne flera gånger, att det löser sig såsmåningom per automatik, att gården tillfaller oss. Men hon vet att hon är sjuk, plus dement, och jag tror att hon vill, sålänge hon är någorlunda med, verkligen veta, att gården tillhör oss barn från i höst, och att jag kommer att ta hand om den. Mina syskon får absolut inte få reda på att jag har sanering, så tyvärr får jag se våran gård glida mig ur händerna :-( Mamma går inte att rucka i sitt beslut, vet inte hur hon tänker men jag gissar att det är hennes alzheimers som talar och har bestämt hur hon vill ha det. Har försökt förklara att om hon säljer i höst så är gården borta för alltid. Men hon är så bestämd att så ska det bli.

Sån oerhört sorglig läsning... Än mer så för att Du vägrar att berätta för Dina syskon hur Din situation ser ut för det hade kanske förändrat händelseförloppet oerhört... men anledningen till det är säkert rätt om än, som sagt,sorgligt då Du kanske pga just det tvingas se gården säljas...

Sicken jäkla rävsax Du sitter i... Lider med Dig ! :(

Ledsamt att läsa, hoppas det löser sig till det bättre på något vis

Nej men uppgörelsen är väl som regel gjord innan. Svårt att styrka men men..

Jag har då en särbo som tagit ett lån åt mig i sitt namn innan allt gick åt helvete. Jag har dock aldrig gjort någon överenskommelse med den personen, men jag kommer förmodligen betala tillbaka det som inte täcks av skusan när jag är klar. Men då anser jag mig fri och jag har inte gynnat någon innan skuldsaneringen inleddes eller under tiden den pågått. Det flyter ju dock ihop lite när man är tillsammans med någon som man dessutom har skulder till.

Sån oerhört sorglig läsning... Än mer så för att Du vägrar att berätta för Dina syskon hur Din situation ser ut för det hade kanske förändrat händelseförloppet oerhört... men anledningen till det är säkert rätt om än, som sagt,sorgligt då Du kanske pga just det tvingas se gården säljas...

Sicken jäkla rävsax Du sitter i... Lider med Dig ! :(
❤️ Kanske får ta mig en funderare om jag ska outa mig för syskonen. Kommer bli ett Jädra liv Har några veckor på mig att fundera. Men kommer troligen sluta i att i vart fall den ena kommer att se ner på mig och att det kommer att krascha våran relation. Är ganska säker. Usch ja det är så jobbigt! Jag kan dock förstå mamma att hon, sålänge hon har litegranna av minnet kvar, skulle känna sig trygg i att veta att vi står skrivna på fastigheten. Hon har börjat ge bort saker till oss, inget av värde ( jag har plötsligt bla en samling med porslinselefanter hemma:facejoy:, som inte riktigt är min stil, men ❤️) för hon vet ju att hon är sjuk.

Senast ändrad:
Jag har då en särbo som tagit ett lån åt mig i sitt namn innan allt gick åt helvete. Jag har dock aldrig gjort någon överenskommelse med den personen, men jag kommer förmodligen betala tillbaka det som inte täcks av skusan när jag är klar. Men då anser jag mig fri och jag har inte gynnat någon innan skuldsaneringen inleddes eller under tiden den pågått. Det flyter ju dock ihop lite när man är tillsammans med någon som man dessutom har skulder till.
Det borde ju inte vara något problem. Det här är inte så himla enkelt; din särbo hjälpte dig när du hade stora problem med ekonomin. Tro inte jag heller skulle ta upp den saken i samband med ansökan om skuldsanering. Lånet är inte i ditt namn, frågan är om det ens är ett lån, du har mer eller mindre ”fått” pengarna då ni aldrig gjort någon särskild överenskommelse. Om du ska återbetala till honom, gör så efter skuldsaneringen.

❤️ Kanske får ta mig en funderare om jag ska outa mig för syskonen. Kommer bli ett Jädra liv Har några veckor på mig att fundera. Men kommer troligen sluta i att i vart fall den ena kommer att se ner på mig och att det kommer att krascha våran relation. Är ganska säker. Usch ja det är så jobbigt! Jag kan dock förstå mamma att hon, sålänge hon har litegranna av minnet kvar, skulle känna sig trygg i att veta att vi står skrivna på fastigheten. Hon har börjat ge bort saker till oss, inget av värde ( jag har plötsligt bla en samling med porslinselefanter hemma:facejoy:, som inte riktigt är min stil, men ❤️) för hon vet ju att hon är sjuk.
Så sorgligt att ditt syskon verkar värdera pengar högre än kärlek då.
Jag var också tvungen att outa min skuldsanering för min syster i samband med att min far dog. Inte för att det var frågan om något stort arv utan för att min far hade skrivits in som ägare på en del av min systers hus, enbart för att kunna lyfta max i ROT-avdrag och det var ju bara syrran som tjänade på det. Nu ville hon ju att jag skulle avsäga mig den delen av arvet. Vilket inte riktigt är förenligt med skuldsanering så jag var ju tvungen att berätta om det. I och för sig inte så dramatiskt för hon kände till mina ekonomiska problem redan men inte skuldsaneringen.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp