Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Försäkringskassan förstörde min dag. Tips?

Försöker korta ner historien, men har iaf över 10år på psykiatrin med psykisk ohälsa. Pågående skuldsanering.

Tog tjänstledigt 20% i våras och somras från jobbet för jag orka inte heltid. Ansökte då om lägre betalplan eftersom det svider ekonomiskt. Då var sjukskrivning ett krav från kfm. Men jag återtog ansökan för det blev så lite skillnad pga stor ökad lön.

Fick då igenom sjukskrivning I höstas. Som tack å lov förlängdes förra veckan. 25% till mars. Å kände mig lättad.
Idag kom slaget i ansiktet. Fick just ett samtal att försäkringskassan vill dra in min sjukskrivningsersättning för det finns inget som motiverar att jag ska inte klarar heltid, eftersom mina övriga dagar i veckan klarar jag det.

Å att jag klarade mer än 75% för tjänstledigt var på 80%. Spelar ingen roll om jag föreslog fortsättningsvis 2h per dag istället. Utan det har gått "utmärkt" för mig att jobba heltid resten av dagarna. Så det får dom inte ihop. Blev så förbannad så svor flera ggr. Jag klarar ju resten av dagarna just för avlastningen jag får genom å vara hemma en heldag +2h valfri dag vilket motsvarar 25%.

Idioter!! Har till 2 december å överklaga men till vilken nytta? Läste lite snabbt att jag har beviljad temporärt fram till överklagan. Går det dra ut mer på detta? Har kontaktat läkare men känns som deras eventuella komplettering är meningslös.

Aldrig får man slappna av....

Fick du en tillfälligt (interimistiskt) beslut om sjukpenning? Jag är själv sjukskriven i 25% och har varit det i 1,5år+. Min läkare brukar förlänga sjukskrivningen var tredje månad. Har alltid fungerat utan problem. Men nu har försäkringskassan ändrat regler och det värkar som att de har blivit hårdare. Min sjukskrivning förlängd slutet av oktober. Jag fick en sån tillfälligt (interimistiskt) beslut till de fattar nytt beslut. De krävde en komplettering av läkaren som min läkare skickade in för 2 veckor sen men än har det inte hänt något. Tidigare kunde man få beslut direkt efter några dagar. Så det kan vara det att de har blivit hårdare. :/

De finns en punkt i sjukintyget där läkaren behöver fylla i VARFÖR du kan jobba 100 % en dag, men inte de andra.
För reglerna säger att är man sjukskriven på 25 % är det 25 % minskning av arbetstiden PER DAG som ska vara. Behöver man vara sjukskriven så som du beskriver ska läkaren skriva det i intyget och också hänvisa till varför det är bättre att vara hemma 1 dag per vecka och jobba fulltid övrigt.

Jag har aldrig varit sjukskriven en dag i mitt liv inte ens en enskild dag men är det inte en läkare som bestämmer om man ska vara sjukskriven? Sitter Försäkringkassan själv och bestämmer vem som ska och inte ska jobba?

Jag har aldrig varit sjukskriven en dag i mitt liv inte ens en enskild dag men är det inte en läkare som bestämmer om man ska vara sjukskriven? Sitter Försäkringkassan själv och bestämmer vem som ska och inte ska jobba?
Läkaren bestämmer om man behöver bli sjukskriven men Försäkringskassa bestämmer om de vill bevilja sjukpenning. Så man kan bli sjukskriven men säger Försäkringskassa nej till sjukpenning så kommer man inte få pengar och då får folk antigen välja att avbryta sjukskrivning eller bli sjukskriven och inte få pengar.

Låter ju helt galet system.

Men om nu läkaren bedömer att man inte kan jobba hur kan en tjänsteperson utan utbildning på Försäkringskassan sitta och bedöma folks hälsa?

FK bestämmer! Jag var sjukskriven 100 % pga utbrändhet och depression under några månader för ett tag sedan men ville inte gå på antidepp (och läkaren varnade mig att detta kan påverka FKs beslut) men trots det ville jag inte ha antidepp och mkt riktigt försäkringskassan betalade inte en enda spänn i ersättning med motivering att jag tackat nej till medicin samt att de menade på att jag skulle kunna ha sökt ett annat jobb.

FK bestämmer! Jag var sjukskriven 100 % pga utbrändhet och depression under några månader för ett tag sedan men ville inte gå på antidepp (och läkaren varnade mig att detta kan påverka FKs beslut) men trots det ville jag inte ha antidepp och mkt riktigt försäkringskassan betalade inte en enda spänn i ersättning med motivering att jag tackat nej till medicin samt att de menade på att jag skulle kunna ha sökt ett annat jobb.

Kunde du inte hämtat ut medicinen och sedan inte ätit dom bara?

Låter ju helt galet system.

Men om nu läkaren bedömer att man inte kan jobba hur kan en tjänsteperson utan utbildning på Försäkringskassan sitta och bedöma folks hälsa?
Fk bedömer arbetsförmåga utifrån de bestämmelser och praxis som finns.
Brukar vara populär sak att bli arg över.

Kunde du inte hämtat ut medicinen och sedan inte ätit dom bara?
Ja, jag kunde det förstås, det så mina vänner också. Men det var bara det att det var princip sak, de är så snabba att sätta in antidepp men medicin tar bara bort symptomen. Men med facit i hand och den svåra ekonomiska situationen som utebliven ersättning orsakade så hade jag idag tagit medicinen och spolat den i toan... tror jag.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp