Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Förhandla om ränta på blancolån

Hejsan,

Jag har följt detta forum nu i 2 år utan att vara delaktig själv.
Det kom till en punkt där jag inte hittade svar på min fråga.

Är det någon som har lyckats att förhandla ner sin ränta på lånen som ni har?
Hur gick ni tillväga då?

Banker som jag har lyckats förhandla med:
Mariginalen:
Hade 250.000 med en ränta på 8,95%
Jag ringde upp och sa att jag ville betala av hela beloppet på en gång. Då erböjd dem mig en halvering av räntan. dvs 4,5%

Thorn: 20.000 med en ränta på 24%
Först fick jag ner räntan till 16% då jag var en "bra kund"
2 dagar senare fick jag ner räntan till 9,9% eftersom jag ville betala av hela beloppet på en gång.

Jag har lyckats ett par gånger och vill prova att göra det igen med Resurs Bank där jag har ca 300 000 i lån. Jag har provat vid olika tillfällen men de vill bara ta en ny UC för att gå vidare med ansökan - det är jag inte intressad utav.
Ska man "hota" att man vill betala av hela beloppet för att få ner räntan eller finns det andra sätt?

Hej, har lyckats få ner räntan på konsumentkredit samt nordax med några procent. Skrev att jag fått ett samlingslån och skulle lösa in de med högst ränta. Påpekade oxå att jag är en gammal trogen kund som skött mina betalningar osv

Vilken bra idé! Undrar om det fungerar att få ner räntan på dyra lån om man säger att alternativet är att lämna lånet till kronofogden.

Vilken bra idé! Undrar om det fungerar att få ner räntan på dyra lån om man säger att alternativet är att lämna lånet till kronofogden.
Har inte fungerat för mej, varken före eller efter skulderna hamnade hos KFM. Men jag har inte haft några lån hos ovanstående långivare.

Jag har ringt Wasa Kredit och Resurs Bank och "hotat" med kronofogden men det funkade inte.

Wasa kredit var värst - de tom tipsade om att släppa skulderna till KF.

Det verkar som att bankerna endast är villiga att sänka räntan om man ska betala av hela lånet.
Det är iofs riskabelt om man "hotar" med det och inte får igenom en sänkning. Då står man där och har lovat att betala av ett lån man inte har pengar till.

Inspirerande!
Jag har personligen fått ner räntesatser på SEB, konsumentkredit, spring finance
Ikanobanken och marginalen bank hade inte förhandlingsbar räntesats, utan berättade att procent som tagits vid ursprungligt lån gällde.
Bra att du tar upp detta för det avgör också var man tar lån i alla fall för egen del för mitt samlingslån som jag har i sikte.
Bra inlägg!

Hej, har lyckats få ner räntan på konsumentkredit samt nordax med några procent. Skrev att jag fått ett samlingslån och skulle lösa in de med högst ränta. Påpekade oxå att jag är en gammal trogen kund som skött mina betalningar osv

Gjorde dem en ny UC eller fick du sänkt ränta ändå?

Ingen uc, frågade detta specifikt, endast ändring av villkor.
Jag frågade direkt ifall räntesats kunde diskuteras, inget om att betala allt.
Jag sparar nu ca 1000 kr i månaden.
Glad att jag orkade lyfta luren, det är jobbigt men vill verkligen göra något åt min situation.
Försöker tänka att allt hjälper. Liten som större minskning av räntesats.

Jag lyckades också förhandla om räntan men även frysa räntan helt med olika inkassobolag. Var hopplöst med höga räntor, kändes som skulden aldrig blev mindre. Ringde inkassobolagen, gick med på att höja amorteringen och de gick med på att frysa räntan helt. Nu händer det iallafall något med skulderna...

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp