Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Föreläggande, Avida skickat till Kfm

Hej, hade två små lån som Avida skickat till Kfm (allt blev förstås dubbelt så dyrt), hade kvar ca 2000 kr att betala vilket nu blev närmare 5000 kr.
Hur som helst kan jag inte betala förrän den 25 augusti tidigast. Avidas besked var att de går med på avbetalningsplan EFTER att ett utslag kommit, vilket i praktiken betyder att jag kommer att få en anmärkning och det ser jag som värsta helvetet som kan hända då jag har eget företag och en anmärkning kommer definitivt att försvåra situationen. Så jag ringde till Kfm för att informerar mig om rutinerna kring delgivningskvittona. Enligt Avida skulle en påminnelse att skriva under komma tidigast efter en månad men enligt Kfm så kommer det efter ca 1 vecka max 10 dagar. Skickar inte jag påminnelsen så kommer det en delgivningsman. DEt får bara inte hända men vad gör man! Hur jag än vrider och vänder så hinner jag inte betala in den 25 augusti utan att en delgivningsman kommer. Någon som har erfarenhet av detta? Måste säga att de är väldigt snälla på Kfm men de måste ju hålla sina rutiner och det förstår jag.
Många tårar har det varit här de senaste dagarna.

Samtidigt så har jag 80 000 kr på ett ips- konto som jag inte får röra, för djävligt!

Det brukar gå ut en påminnelse till dom inte pratar om så mycket.. sen kommer det ju ta ett tag innan delgivningsmannen får tag i ärendet också. Sen efter du blivit delgiven tar det 10 dagar innan utslaget meddelas..
Du kan ju också bestrida om du anser att skulden är felaktig, många på detta forum använder bestridningsmöjligheten för att köpa tid.
Men har du ett aktiebolag eller en enskild firma?

Tack för svar Lasseman, jag har Enskild firma. Alltså skulden beror på två små sms lån jag tagit så den är inte felaktig så det känns mer rimligt att försöka dra ut att skriva på delgivningskvittot så länge som möjligt så jag hinner betala 25 augusti om jag inte kan betala ena skulden tidigare.

Men du menar alltså att kfm skickar ut två påminnelsen? Det så de inte så det kanske de har ändrat och bara skickar ut en påminnelse. Enligt Kfm kommer jag att få en anmärkning först vid utslag så det är ingen anmärkning än. Det är lite olika regler vid anmärkning med enskild firma beroende på var skulden kommer i från. Hade det varit skatteskulder så hade det blivit anmärkning direkt.

är det skatteskulder är det anmärkning direkt oavsett om du har enskild firma eller ej.

Har du "minuc" tjänsten så du ser hur din kreditupplysning ser ut? Ska man tro datainspektionen och information UC själv lämnar när man frågar så har du nämligen anmärkningen redan.

Men Myra ska allt elände drabba dig på en gång tycker så synd om dig och hoppas verkligen att det löser sig till sist. Har ingen kunskap om detta tyvärr hoppas att någon annan här kan råda dig.

Nej jag har ingen anmärkning än.

Tack snälla du ca5tio, hade inte tagit ett endaste sms lån på nästan två år men sen blev det tvunget eller så såg jag ingen annan utväg och så blev det precis som jag trodde den sekunden jag tog lånen... lite bättre för stunden men ett helvete i längden.

Ja du Myra känner allt för väl till den känslan när man fått ett smslån beviljat och ser pengarna på sitt konto. Sen börjar den eviga karusellen betala tillbaka och låna igen betala tillbaka och låna igen tills man till sist inte klarar av ångesten av detta. Då släpper man till inkasso och hoppas att man klarar av att sköta sina avbetalningar. Men eftersom jag inte riktigt litade på mig själv när jag slutade med smslån så spärrade jag mig hos alla gamla långivare och det går faktiskt bra. Att slippa ångesten varje månadsskifte är en befrielse och en fantastisk känsla.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp