- Meddelanden
- 3 961
- Mottagna reaktioner
- 1 016
- Poäng
- 907
Tror du det? Vad innebär det? Hur gör man för att få till det?
Får man till en uppgörelse av denna typ innebär det att skulden skrivs ner till en viss procent av vad den ursprungligen var. Resten som är kvar efterskänker fordringsägaren. Ackordprocent är vad man kallar den procenten som skulden skrivs ner med. Skrivs en skuld på 10 000 kr ner till 40 % betyder det att det bara är 4 000 kr som ska betalas.
Det är ofta som fordringsägarna ställer som villkor att hela den resterande skulden betalas på en gång för att gå med på denna typ av uppgörelse. Därmed kräver det att man har tillgång till en större summa pengar direkt för att kunna klara av betalningen. Har du tillgång till en tillräckligt stor summa är detta ofta ett mycket bra alternativ. Du kommer nämligen att helt bli av med skulden och den påverkan som denna har på månadskostnaden.
Jag försökte få ackord hos Svea skuldfinansiering då det står att de erbjuder ackord sförhandling: "Vi erbjuder även ackordsförhandling vilket innebär att vi kontaktar dina olika fordringsägare och försöker omförhandla lån och skulder med syfte att minska den totala skuldbördan". Men ingen gick med på det tyvärr.
nu återstår bara att fortsätta kolla på vilka lån jag har och hur mycket dom har växt. Jag förstår efter samtal med kfm och inkasso att dom verkligen har växt. Rätt skrämmande, hur tokigt det kan bli. Vad har man satt sig i? Känns omöjligt ibland att ta sig ur det här träsket. .. hoppas på att göra det någon gång. ....