Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Fått fel swish! Hur gör jag?

Om du tror att det rör sig om ett misstag​

Ifall personen vill ha tillbaka pengarna till samma telefonnummer rör det sig troligtvis om ett misstag.

• Swisha tillbaka pengarna till samma telefonnummer. Var extra observant på informationen om betalningsmottagare som visas i bank-id-appen, så att det inte är en bedragare som försöker missbruka ditt bank-id samtidigt.

"Om du tror att det rör sig om ett misstag​

Ifall personen vill ha tillbaka pengarna till samma telefonnummer rör det sig troligtvis om ett misstag.

• Swisha tillbaka pengarna till samma telefonnummer. Var extra observant på informationen om betalningsmottagare som visas i bank-id-appen, så att det inte är en bedragare som försöker missbruka ditt bank-id samtidigt."

Hade bara gått efter detta i god tro. Det är första gången, finns ingen legit misstanke om brott och det är liksom ringa 300kr det handlar om. Hade aldrig orkat vara paragrafryttare i denna sits.

Senast ändrad:
Vill man hellre lägga tid med att åka till banken så får man väl göra det då.
Är det ett inbetalningskort och kontanter som gäller då eller? Man får se upp så det inte står en liga och rånar en vid bankomaten bara, alt så betalar man en fin peng för att ta ut kontanterna inne av bankmannen. Glöm inte skydda pinkoden också med en liten låda utifall att någon sitter på andra sidan gatan med en 50x kameralins och kollar på pinkoder.

Ha de!

Är det ett inbetalningskort och kontanter som gäller då eller? Man får se upp så det inte står en liga och rånar en vid bankomaten bara, alt så betalar man en fin peng för att ta ut kontanterna inne av bankmannen. Glöm inte skydda pinkoden också med en liten låda utifall att någon sitter på andra sidan gatan med en 50x kameralins och kollar på pinkoder.

Ha de!
Tröttsam när det dyker upp såna här dryga överlägsna inlägg...för att inte säga korkade!
Hur man hanterar sin säkerhet och sin världsbild är upp till en själv, Eftersom när det blir fel ...är det ingen överlägsen jäkel som du som får ta konsekvenserna...utan det får man själv göra. Som du mycket väl vet.

Jag har hennes för och efternamn. Summan stämmer på 300kr och ser att swishen kommer från henne.

Men har läst på nätet hur bedragare skickar sms och skriver "jag har skickat till fel nummer, kan du swisha tillbaka"

Jag är rädd att ifall jag swishar till henne, så kapar hon mitt bankid och

Det är 100% helt riskfritt att Swisha tillbaka 300kr.

Du pratar om något helt annat. Där man sitter i telefon samtidigt dom man ska swisha, så läser man inte vad som står i bank id meddelandet, skriver in koden och godkänner som ger dom access till banken istället för att godkänna swishen.

Ha de!
Nöjd med dig själv?

Då banken kan få för sig att stänga ner ens konto och spärra bankid´t för minsta misstanke om något fuffens så hade jag också varit väldigt försiktig med att swisha pengar till en okänd människa.

Okej, lev i den världen om du vill.
Så onödigt att skrämma upp folk för en sådan skitsak.

Att jämföra en Swish med stöld är också fint av dig.
Mitt fel, det var inte en jämförelse rakt av. Det var mer än pik mot att du tycker 300:- är en struntsumma. Skulle ha varit tydligare och inte bara citerat dig när du säger så.

Även internetstiftelsen är inne på att det är en bra idé att kontakta banken-precis som ts är inne på.
"
Guide

Någon swishade pengar till mig av misstag och vill nu få tillbaka dem​

Det händer att personer swishar pengar till fel nummer av misstag, men tyvärr har Swish också blivit en metod för bedragare att tvätta pengar. Om du har fått pengar swishade till dig och avsändaren vill att du swishar tillbaka till ett annat nummer är det med högsta sannolikhet ett försök till penningtvätt. Samma sak gäller ifall bedragarna vill att du sätter in de felaktigt swishade pengarna på ett bankkonto i stället för att swisha tillbaka dem.

Om du tror att det rör sig om ett misstag​

• Swisha tillbaka pengarna till samma telefonnummer. Var extra observant på informationen om betalningsmottagare som visas i bank-id-appen, så att det inte är en bedragare som försöker missbruka ditt bank-id samtidigt.
  • Vid minsta tveksamhet bör du meddela personen att du inte känner dig trygg med att swisha tillbaka pengarna direkt och att du därför gör det imorgon när du har tagit kontakt med din bank.

Om du misstänker att det rör sig om ett bedrägeri​

Ifall personen vill ha tillbaka pengarna till ett annat telefonnummer (eller få pengarna insatta på ett bankkonto) rör det sig garanterat om ett försök till penningtvätt. Du bör inte swisha tillbaka pengarna till något annat nummer än avsändarens. Annars är risken att du blir delaktig i en penningtvättshärva.

• Vid minsta tveksamhet bör du meddela personen att du inte känner dig trygg med att swisha tillbaka pengarna direkt och att du därför gör det imorgon när du har tagit kontakt med din bank
  • Om bedragarna ringer dig kan de vara mycket påstridiga. Lägg på luren.
Kom ihåg att du inte får behålla pengar som någon har swishat till dig av misstag eller i försök till penningtvätt. Kontakta din bank för att få hjälp med att överföra pengarna."
Det tråkiga är att det kommer fortsätta bråkas om hur "dumt" det är att inte bara skicka tillbaka pengarna.

Men jag tänker att TS har fått tillräckligt med kött på benen och får agera efter det.

Ha de!
Hört talas om telefon? Mail? chatt? Väldigt få gånger man faktiskt behöver åka till banken idag.. Men som du säger, vill du hellre fortsätta bråka när du har fel så får du väl göra det ;-)

Tröttsam när det dyker upp såna här dryga överlägsna inlägg...för att inte säga korkade!
Hur man hanterar sin säkerhet och sin världsbild är upp till en själv, Eftersom när det blir fel ...är det ingen överlägsen jäkel som du som får ta konsekvenserna...utan det får man själv göra. Som du mycket väl vet.

Det handlar snarare om att folk motiverar med dumma saker som penningtvätt och skrämselhistorier som är problemet.

Personen skrev ju ändå en fråga på ett forum och då får man acceptera att olika personer rekommenderar olika. Men jag tänker inte bara vara tyst när folk kommer med, i mina ögon, falska sanningar om vad som kommer ske. Ex att man ska åka dit för penningtvätt eller bli bedragen för att man swishar någon med den officiella Swish-appen.

Hört talas om telefon? Mail? chatt? Väldigt få gånger man faktiskt behöver åka till banken idag.. Men som du säger, vill du hellre fortsätta bråka när du har fel så får du väl göra det ;-)
Blir svårt att göra det utan Bank-ID, som personen inte verkar vilja använda i det här fallet.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp