- Meddelanden
- 214
- Mottagna reaktioner
- 67
- Poäng
- 197
Nej men nu handlar ju det inte om det.Är du lika rädd när du använder ditt BankID i sammanhang där du initierar det själv?
Nej men nu handlar ju det inte om det.Är du lika rädd när du använder ditt BankID i sammanhang där du initierar det själv?
Sannolikheten för att bli "kapad" är lika stor varje gång du använder BankID.Nej men nu handlar ju det inte om det.
Är ju exakt det som det handlar om.Nej men nu handlar ju det inte om det.
Det är 100% helt riskfritt att Swisha tillbaka 300kr.Har läst på nätet om hur bedragare lurar med att man skickar sms och påstår att man swishat fel. När man väl öppnar sin bankid och swishar tillbaka så kapar dem ens konto och lensar kontot på pengar.
Som jag skrev i inlägget så låter hon trovärdig men man vet ju aldrig. Självklart ska hon få tebsx sina pengar, men vågar inte göra det via swish, utan ska gå till banken på måndag och få hjälp av dem, då har jag allt svart på vitt.
Inget att chansa på ! Swisha inte !Jag har hennes för och efternamn. Summan stämmer på 300kr och ser att swishen kommer från henne.
Men har läst på nätet hur bedragare skickar sms och skriver "jag har skickat till fel nummer, kan du swisha tillbaka"
Jag är rädd att ifall jag swishar till henne, så kapar hon mitt bankid och lensar mitt konto.
Du har ju kontonumret så känns det bättre att göra en överföring från ditt konto så gör det. Är ju gjort på några minuter så är allt klart. Men swisha är lika säkert då du ju gör det utan direktinblandning i överföringen av någon annan mer än dig själv.Hej!
Idag fick jag ett sms från en kvinna att hon swishat mig, men hon swishade fel. 300kr.
Hon vill att jag swishar tebax. Vågar inte öppna min bankid och swisha tillbaka. Har fått hennes namn och kontonummer så jag kan föra över pengarna.
Hur skulle ni gjort? Gått till banken och gjort en anmälan? Och sen överfört pengarna till hennes kontonummer när man är på banken?
Eller swisha tillbaka?
Hon låter väldigt trovärdig och jag tror att hon bara råkade swisha fel, men det finns så många bedragare där ute, så vet inte hur jag ska göra.
Någon som kan hjälpa mig hur jag ska göra.
Snacka om att komplicera saker och tingSwisha ALDRIG tillbaka till någon som "råkat" swisha fel. Alla slags bedrägeriförsök verkar ju bara bli fler och mer sofistikerade.
Det känns surt att behöva misstro alla och vara i det närmaste paranoid.
Risken med att swisha tillbaka till samma nummer är att du kan bli åtalad för penningtvätt.
Jo, jag tyckte det lät galet när jag läste samma påstående första gången med.
Hursomhelst så har antalet som swishar "fel" ökat. De flesta tänker: okej ingen fara, jag swishar tillbaka till samma nummer när personen smsar och ber dig swisha tillbaka de 500 kr som råkade hamna fel.
Personen du swishar tillbaka till har då ändrat bankkonto som hens swish är kopplat till. Du vill vara en hederlig människa och swishar, dina pengar hamnar på ett annat konto. Hoppsan du har just gjort dig skyldig till penningtvätt.
Detta är något tillspetsat och jag har givetvis ingen uppfattning om hur vanligt detta är.
JAG tänker iallafall ta kontakt med min bank om någon okänd swishar fel och helt enkelt be dem kolla om det fortfarande är samma bankkonto kopplat till det swish/mobilnummer som pengar kom ifrån, och utifrån vad som kommer fram agera därifrån.
Foliehatt av.