- Meddelanden
- 31 503
- Mottagna reaktioner
- 16 520
- Poäng
- 11 977
Tror faktiskt ts döljer något. Faktiskt avslag på sin skuldsanering följande för nya lån mm. Inget att skämmas över.
Då skulle avslaget vara pga skälighet då.
Tror faktiskt ts döljer något. Faktiskt avslag på sin skuldsanering följande för nya lån mm. Inget att skämmas över.
Tyvärr så hinner jag inte, precis kommit tillbaka efter jobbet,
Vet knappt vad jag ska fråga! Fått på Kivra att de mottagit min ansökan om skuldsanering iaf.
Dra tillbaka din ansökan och fokusera på att överklaga. Om det nu är så att flera skulder saknas och du kan påvisa detta så har du goda möjligheter vid en överklagan.Vet knappt vad jag ska fråga! Fått på Kivra att de mottagit min ansökan om skuldsanering iaf.
Fråga om din nya ansökan på något sätt påverkar din överklagan. Jag personligen kan inte se varför det ena ska utesluta det andra men det är bra om du har ett konkret svar från aktuell myndighet.Vet knappt vad jag ska fråga! Fått på Kivra att de mottagit min ansökan om skuldsanering iaf.
Från skuldsaneingslagen:Fråga om din nya ansökan på något sätt påverkar din överklagan. Jag personligen kan inte se varför det ena ska utesluta det andra men det är bra om du har ett konkret svar från aktuell myndighet.
Exakt detta skrev jag för några dagar sedan att om ansökan behandlas innan överklagan så kommer ansökan att läggas ner. Men med handläggningstiderna som är nu är det en ganska minimal chans att det händer.Från skuldsaneingslagen:
14 § En ansökan om skuldsanering ska avvisas om gäldenären är föremål för ett annat förfarande om skuldsanering.
Min tolkning är att den nya ansökan förfaller. I alla fall om den hinner handläggas innan tingsrätten hinner handlägga överklagan.
Precis så. Min överklagan tog drygt 1 månad och då var det jul och nyår under tiden. Så att ansökan ligger på vänt under tiden som överklagandet avgörs känns fullt rimligt. Lär ju knappast ta 5 månader eller vad väntetiden kan bli på nya ansökan att hantera överklagandet. Går överklagandet igenom drar man tillbaka ansökan helt enkelt.Exakt detta skrev jag för några dagar sedan att om ansökan behandlas innan överklagan så kommer ansökan att läggas ner. Men med handläggningstiderna som är nu är det en ganska minimal chans att det händer.
Så ja, jag kan fortfarande inte se något fel med att ha skickat en överklagan på första beslutet samtidigt som en ny ansökan är inskickad.