Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Fått avslag efter inledande

Vet knappt vad jag ska fråga! Fått på Kivra att de mottagit min ansökan om skuldsanering iaf.
Fråga om din nya ansökan på något sätt påverkar din överklagan. Jag personligen kan inte se varför det ena ska utesluta det andra men det är bra om du har ett konkret svar från aktuell myndighet.

Fråga om din nya ansökan på något sätt påverkar din överklagan. Jag personligen kan inte se varför det ena ska utesluta det andra men det är bra om du har ett konkret svar från aktuell myndighet.
Från skuldsaneingslagen:
14 § En ansökan om skuldsanering ska avvisas om gäldenären är föremål för ett annat förfarande om skuldsanering.

Min tolkning är att den nya ansökan förfaller. I alla fall om den hinner handläggas innan tingsrätten hinner handlägga överklagan.

Från skuldsaneingslagen:
14 § En ansökan om skuldsanering ska avvisas om gäldenären är föremål för ett annat förfarande om skuldsanering.

Min tolkning är att den nya ansökan förfaller. I alla fall om den hinner handläggas innan tingsrätten hinner handlägga överklagan.
Exakt detta skrev jag för några dagar sedan att om ansökan behandlas innan överklagan så kommer ansökan att läggas ner. Men med handläggningstiderna som är nu är det en ganska minimal chans att det händer.

Så ja, jag kan fortfarande inte se något fel med att ha skickat en överklagan på första beslutet samtidigt som en ny ansökan är inskickad.

Exakt detta skrev jag för några dagar sedan att om ansökan behandlas innan överklagan så kommer ansökan att läggas ner. Men med handläggningstiderna som är nu är det en ganska minimal chans att det händer.

Så ja, jag kan fortfarande inte se något fel med att ha skickat en överklagan på första beslutet samtidigt som en ny ansökan är inskickad.
Precis så. Min överklagan tog drygt 1 månad och då var det jul och nyår under tiden. Så att ansökan ligger på vänt under tiden som överklagandet avgörs känns fullt rimligt. Lär ju knappast ta 5 månader eller vad väntetiden kan bli på nya ansökan att hantera överklagandet. Går överklagandet igenom drar man tillbaka ansökan helt enkelt.

Det blir någon form av beslut som ska göras på den nya ansökan i alla fall.
Pratade med en skusanhandläggare idag. Det är tydligen hopplöst många ansökningar som är ärenden som inte ens nära ska ha skuldsanering, och utöver det upprepade ansökningar. Hade det inte varit för det hade det varit väldigt kort.

Senast ändrad:
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp