Ja, enligt gdpr så har man rätt att ta del av allt som är skrivet om en. Även mailkonversationer kollegor emellan på myndigheten.Ja som rubriken säger undrar jag om man har rätt att ta del av de uppgifter kfm har skrivit om en själv?
Tex vid samtal..
Vissa saker man skriver är väl arbetsmaterial och lämnas inte ut.Ja, enligt gdpr så har man rätt att ta del av allt som är skrivet om en. Även mailkonversationer kollegor emellan på myndigheten.
Allt som kan knytas till en specifik person inom myndigheter klassas som offentlig handling.Vissa saker man skriver är väl arbetsmaterial och lämnas inte ut.
Mail är en offentlig handling som man kan begära ut.
Vissa saker man skriver är väl arbetsmaterial och lämnas inte ut.
Mail är en offentlig handling som man kan begära ut.
Allt som kan knytas till en specifik person inom myndigheter klassas som offentlig handling.
Tänkte lite fel kring arbetsmaterial. Det använder man ju sen maler man det.Ja just det, det hade jag ju koll på när jag tänkte efter..
Däremot kan ju frågan vara hur mycket kfm använder sig av begreppet arbetsmaterial eller om alla händelser journalförs? @Lasseman
Oavsett myndighet så får ni lämna ut material om individen materialet handlar om begär det. Även om ni kallar det arbetsmaterial.Tänkte lite fel kring arbetsmaterial. Det använder man ju sen maler man det.
Vet inte hur det är på KFM. Jag kommer från en annan myndighet.
Jag tror det är ungefär såhär; Så länge det är arbetsmaterial räknas det inte som en allmän handling. Som till exempel ett dokument som inte är låst utan där redigering kan göras eller som någon ska granska och komma med synpunkter på räknas som arbetsmaterial. Det kan inte lämnas ut eftersom det kan komma att ändras.Oavsett myndighet så får ni lämna ut material om individen materialet handlar om begär det. Även om ni kallar det arbetsmaterial.
Exakt allt noteras nog inteJa just det, det hade jag ju koll på när jag tänkte efter..
Däremot kan ju frågan vara hur mycket kfm använder sig av begreppet arbetsmaterial eller om alla händelser journalförs? @Lasseman
Typ, men det är också lite beroende på vad det gäller.Jag tror det är ungefär såhär; Så länge det är arbetsmaterial räknas det inte som en allmän handling. Som till exempel ett dokument som inte är låst utan där redigering kan göras eller som någon ska granska och komma med synpunkter på räknas som arbetsmaterial. Det kan inte lämnas ut eftersom det kan komma att ändras.
Jag vill minnas att det är ungefär så.