Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Får man ta del av kfm anteckningar i eget ärende?

Ja som rubriken säger undrar jag om man har rätt att ta del av de uppgifter kfm har skrivit om en själv?
Tex vid samtal..

Ja som rubriken säger undrar jag om man har rätt att ta del av de uppgifter kfm har skrivit om en själv?
Tex vid samtal..
Ja, enligt gdpr så har man rätt att ta del av allt som är skrivet om en. Även mailkonversationer kollegor emellan på myndigheten.

Ja, enligt gdpr så har man rätt att ta del av allt som är skrivet om en. Även mailkonversationer kollegor emellan på myndigheten.
Vissa saker man skriver är väl arbetsmaterial och lämnas inte ut.
Mail är en offentlig handling som man kan begära ut.

Vissa saker man skriver är väl arbetsmaterial och lämnas inte ut.
Mail är en offentlig handling som man kan begära ut.

Ja just det, det hade jag ju koll på när jag tänkte efter..

Däremot kan ju frågan vara hur mycket kfm använder sig av begreppet arbetsmaterial eller om alla händelser journalförs? @Lasseman

Senast ändrad:
Allt som kan knytas till en specifik person inom myndigheter klassas som offentlig handling.

Däremot kan ju frågan vara hur mycket kfm använder sig av begreppet arbetsmaterial eller om alla händelser journalförs? @Lasseman
Tänkte lite fel kring arbetsmaterial. Det använder man ju sen maler man det.
Vet inte hur det är på KFM. Jag kommer från en annan myndighet.

Tänkte lite fel kring arbetsmaterial. Det använder man ju sen maler man det.
Vet inte hur det är på KFM. Jag kommer från en annan myndighet.
Oavsett myndighet så får ni lämna ut material om individen materialet handlar om begär det. Även om ni kallar det arbetsmaterial.

Oavsett myndighet så får ni lämna ut material om individen materialet handlar om begär det. Även om ni kallar det arbetsmaterial.
Jag tror det är ungefär såhär; Så länge det är arbetsmaterial räknas det inte som en allmän handling. Som till exempel ett dokument som inte är låst utan där redigering kan göras eller som någon ska granska och komma med synpunkter på räknas som arbetsmaterial. Det kan inte lämnas ut eftersom det kan komma att ändras.

Jag vill minnas att det är ungefär så.

Exakt allt noteras nog inte

Jag tror det är ungefär såhär; Så länge det är arbetsmaterial räknas det inte som en allmän handling. Som till exempel ett dokument som inte är låst utan där redigering kan göras eller som någon ska granska och komma med synpunkter på räknas som arbetsmaterial. Det kan inte lämnas ut eftersom det kan komma att ändras.

Jag vill minnas att det är ungefär så.
Typ, men det är också lite beroende på vad det gäller.
Dokument om personer bör nog alltid lämnas ut om personen i fråga begär det.

Men det är nog enbart i detta fallet. Jag jobbar själv med IT inom det offentliga och när vi jobbar i projekt så lämnas arbetsmaterial inte ut, men då gäller det inte enskilda individer.
Enskilda individer har nog alltid rätt till material som gäller dem.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp