Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Får företag bete sig hur dom vill? 2 års inkassoskuld

I snart två år har jag varit beroende och skuldfri. Har aldrig mått så bra och har fått mycket hjälp från er här inne så stort tack till det!

men idag fick jag ett Mail med en faktura från ett inkassobolag, tänkte att jag kanske hade glömt någon parkeringsbiljett eller sånt. Men det visade sig att det var en faktura på ca en månadslön som kommer från ett företag jag hade en skuld till. Skulden är snart två år gammal och jag har inte fått någon påminnelse under dessa två år, dom har såklart lagt på ränta för hela perioden också.
jag har sparade konversationer med dom där jag frågar vid två olika tillfällen med tre månaders mellanrum ifall allt i mitt namn är betalat. Detta gjorde jag 5 månader efter denna faktura tydligen uppstod.
Får verkligen företag göra så?

nu börjar den gamla ångesten komma tillbaka igen..

I snart två år har jag varit beroende och skuldfri. Har aldrig mått så bra och har fått mycket hjälp från er här inne så stort tack till det!

men idag fick jag ett Mail med en faktura från ett inkassobolag, tänkte att jag kanske hade glömt någon parkeringsbiljett eller sånt. Men det visade sig att det var en faktura på ca en månadslön som kommer från ett företag jag hade en skuld till. Skulden är snart två år gammal och jag har inte fått någon påminnelse under dessa två år, dom har såklart lagt på ränta för hela perioden också.
jag har sparade konversationer med dom där jag frågar vid två olika tillfällen med tre månaders mellanrum ifall allt i mitt namn är betalat. Detta gjorde jag 5 månader efter denna faktura tydligen uppstod.
Får verkligen företag göra så?

nu börjar den gamla ångesten komma tillbaka igen..

Bestrid till sinnes. Du verkar ju uppenbarligen ha bevis på att dom kör fulspel. Jag hade tagit det så långt som till tingsrätten om jag haft den bevisning du verkar ha.

Är skulden ursprung något du känns vid? Har du köpt en vara eller tjänst av dem så skulden i sig är legitim?

Bestrid till sinnes. Du verkar ju uppenbarligen ha bevis på att dom kör fulspel. Jag hade tagit det så långt som till tingsrätten om jag haft den bevisning du verkar ha.

Är skulden ursprung något du känns vid? Har du köpt en vara eller tjänst av dem så skulden i sig är legitim?

Det kan vara så att skulden är legitim, minns inte till 100%. Men eftersom jag dubbelkollade med dom två gånger så allt var betalt så tog jag för givet att de inte fanns något mer

Du kan ju varit ren hos inkassobolaget, dom har kanske fått uppdraget från företaget nyligen.

Du kan ju varit ren hos inkassobolaget, dom har kanske fått uppdraget från företaget nyligen.

ja det stämmer, va nog lite otydlig i inlägget, inkassobolaget fick denna igår så dom är oansvariga i detta, dom tyckte också att det var väldigt konstigt när jag pratade med dom

Ok, ja 2 år är ju mindre än 3 så då är den inte preskriberad

Sådant här hände mest hela tiden tyckte jag när jag hade Kronofogden efter mig. Helt plötsligt drev de in en skuld som var flera år gammal och som man hade glömt för länge sedan. Det är ju smart gjort av inkassobolagen eftersom räntan gör att de får en massa extra betalt jämfört med om de är snabba.

Så att jag har bevis på att dom berättat två gånger att allt är betald betyder egentligen inget?

Om det är från inkassobolaget då spelar det ingen roll i alla fall.

Halvdålig jämförelse, men om du går till ditt postombud och frågar om det finns paket till dig så kan svaret vara nej, trots att det finns ett som är på väg, som sedan dyker upp 2 dagar senare.

Inkassobolaget hjälper det inte att fråga, du kan fråga ny om det finns mer, dom kommer säga nej, och trots det kan du ha massor obetalt hos olika företag, hur ska Inkassobolaget ha koll på det?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp