Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Extremt komplicerad ekonomisk situation

Bara så att ingen missuppfattat mig, jag är inte ute efter att få hjälp med att undvika KFM, jag har precis som väldigt många andra här inne fått höga privata skulder pga spelmissbruk, jag har därefter investerat i mitt företag som Covid-19 förstörde och gjorde att jag utöver mina höga privata skulder fick ännu mer skulder pga personlig borgen. Kan bara tänka mig hur många andra små företagare som strök med personlig när Covid kom.

Vad jag försöker göra är att få allt gå ihop, hitta ett sätt där jag kan betala mina utomstående som har tagit lån åt mig i deras namn samtidigt som jag kan betala av KFM. Måste väl finnas någon som vart i liknande sits eller som har betalt in skulder själv med den s.k snöbolleffekten? Måste finnas andra företagare här inne som haft med kronofogoden att göra gällande privata skulder?

Jag är en fd företagare som gjorde en covidkonkurs, blivit beviljad skuldsanering med både företagsskulder (personligt betalningsansvar) och privata.
Har du kapitalet till att bilda ett AB så låter det som en ”bra” lösning att komma runt till förmån för dina föräldrar, kanske t.o.m. anställa en av dem i bolaget för att få ut en liten lön på så sätt utan din inblandning. Inte ärligt på något sätt och möjligtvis i laglig gråzon men ingen borgenär förlorar iaf pengar på det.
Det enda sättet att leva gott med skuldsanering är med ett AB tror jag.

Hur menar du med att det underlättar att ha den synen?

Menar du att detta är fel forum? Finns det inga som har skulder hos KFM och driver företag? Jag har inte skrivit tråden i syfte för att få hjälp hur jag undviker utmätning om de är det du tror.

Jag har som avsikt att betala skulderna men vill göra så att det blir möjligt att även betala mina skulder som familjemedlemmar står på. Har läst lite om "Snöbollseffekten" där jag hade kunnat i min egen takt betala av de mindre skulderna först som även har mest ränta alternativt göra större inbetalningar då och då, det är just att jag inte klarar av utmätning för då försätter jag minst 1 person i skuld till KFM. Har fått lite vettiga svar som att mina familjemedlemmar kan få pengar via KFM - hur fungerar det t.ex om det är dem som står på lånet? Måste finnas fler personer som vart i liknande sits där t.ex sambon har gått i borgen för lån som förfaller, vad händer då t.ex?

Men du som även är moderator anser alltså att detta är fel forum?
"Jag har svårt att se att lånebolagen tar skada av detta med sina miljarder i omsättning."

Det underlättar ju om man har den synen när man vill mygla undan från kronofogden.

Det som händer när lån fallerar när det finns borgensmän eller medlåntagaren är att medlåntagaren eller borgensmannen får betala, det är ju precis det man skrivit på att man vill göra.
Betalar inte den personen heller så åker som regel hela lånet in till kronofogden som ett solidarmål, riktat mot alla med betalningsansvar.

Jag är en fd företagare som gjorde en covidkonkurs, blivit beviljad skuldsanering med både företagsskulder (personligt betalningsansvar) och privata.
Har du kapitalet till att bilda ett AB så låter det som en ”bra” lösning att komma runt till förmån för dina föräldrar, kanske t.o.m. anställa en av dem i bolaget för att få ut en liten lön på så sätt utan din inblandning. Inte ärligt på något sätt och möjligtvis i laglig gråzon men ingen borgenär förlorar iaf pengar på det.
Det enda sättet att leva gott med skuldsanering är med ett AB tror jag.
Tack så mycket för ditt svar! Beklagar till din KK, skönt att du har fått skuldsanering, var det svårt att bli beviljad? Ungefär hur stora skulder från företaget fick du privat? Jag har kollat upp lite om skuldsanering gällande mig själv men då jag hade kunnat betala av skulden via löneutmätning på 15 år så tror jag inte de hade beviljats samt min ålder.
Men precis som du säger så är det inte ett ärligt sätt och det är precis som du säger i en laglig gråzon, men det känns som det enda alternativet då jag prioriterar familj före borgenärerna.

Tack återigen för ditt svar!

"Jag har svårt att se att lånebolagen tar skada av detta med sina miljarder i omsättning."

Det underlättar ju om man har den synen när man vill mygla undan från kronofogden.

Det som händer när lån fallerar när det finns borgensmän eller medlåntagaren är att medlåntagaren eller borgensmannen får betala, det är ju precis det man skrivit på att man vill göra.
Betalar inte den personen heller så åker som regel hela lånet in till kronofogden som ett solidarmål, riktat mot alla med betalningsansvar.
Tack! Ja lånebolagen kommer tillslut få sina pengar dessutom med sin ränta så de skrattar nog mer en vad jag gör. Kan även tillägga att jag inte hade tänkt i dessa banor om det inte vore för att min familj kan hamna i träsket.

Men du som är väldigt insatt, hade de som står på lån som tagits för mig kunna gå via KFM och få pengar av mig om jag hade gått på utmätning? Som vissa har skrivit?
T.ex om det går att bevisa att de lånen togs för att betala av mina skulder? Eller är det raka vägen till kronofogden för dem? Kanske förväxlar detta med "privata skulder"?

Om vi säger t.ex att jag har en kredit som jag står på men med min flickväns som borgensman, om den faller till KFM, vem får då utmätning?

Tack för ditt svar och förtydligande!

Tack! Ja lånebolagen kommer tillslut få sina pengar dessutom med sin ränta så de skrattar nog mer en vad jag gör. Kan även tillägga att jag inte hade tänkt i dessa banor om det inte vore för att min familj kan hamna i träsket.

Men du som är väldigt insatt, hade de som står på lån som tagits för mig kunna gå via KFM och få pengar av mig om jag hade gått på utmätning? Som vissa har skrivit?
T.ex om det går att bevisa att de lånen togs för att betala av mina skulder? Eller är det raka vägen till kronofogden för dem? Kanske förväxlar detta med "privata skulder"?

Om vi säger t.ex att jag har en kredit som jag står på men med min flickväns som borgensman, om den faller till KFM, vem får då utmätning?

Tack för ditt svar och förtydligande!

Jag har ju till och med svarat så själv. Ja det kan dom, dom ansöker om betalningsföreläggande som alla andra.

Om du och tjejjen har en gemensam kredit som går till kfm så är det troliga att bägge hamnar där, bägge får löneutmätning och eller egendom utmätt.

Tack så mycket för ditt svar! Beklagar till din KK, skönt att du har fått skuldsanering, var det svårt att bli beviljad? Ungefär hur stora skulder från företaget fick du privat? Jag har kollat upp lite om skuldsanering gällande mig själv men då jag hade kunnat betala av skulden via löneutmätning på 15 år så tror jag inte de hade beviljats samt min ålder.
Men precis som du säger så är det inte ett ärligt sätt och det är precis som du säger i en laglig gråzon, men det känns som det enda alternativet då jag prioriterar familj före borgenärerna.

Tack återigen för ditt svar!
Så lite, är ju därför man är här själv, att kunna bolla med andra :)
Efter ett sjukt vidrigt år före konkursen var det nästan lite av en lättnad att få släppa taget, acceptansen i att man inget mer kan göra. Mindre kul att få företagets skulder i knät istället för att de lämnade fordran i konkursbot inom de tre veckorna de har på sig, då hade de åtminstone fått något. Istället får de 3% av skulderna via saneringen.
Företagsskulden kom från två borgenärer á 300tkr. Plus mina privata blev det ca 850tkr sammanlagt, dock pytsade jag in 200 av de privatlånade även i företaget.
Det gick snabbt att få sanering, dock tror jag att det har att göra med att företaget var välskött och att konkursförvaltaren kunde intyga det, samt att jag inte hade någon stor skuldsättning pga konsumtion tex sedan innan. Konkursförvaltaren kunde också intyga att borgenärerna inte inkommit med sina fordringar i rätt tid, och i samtal med min handläggare kommenterade hon hur ”fult gjort” det var, även om de har all rätt att göra så.

Trodde först att jag inte skulle bli beviljad eftersom jag hade två månader unga lån/nyttjat kreditkort tagna i väntan på a-kassa, då jag som VD inte omfattas av lönegarantin.
Den borgenären invände (fullt förståeligt) under inledandet att jag borde ha fattat att jag inte skulle kunna betala tillbaka men jag förklarade med en tidslinje att jag först tre veckor senare blev betalningsskyldig för företaget och KFM beslutade till min fördel.

Jag kan personligen säga att jag inte skäms ett dugg för att de inte kommer få betalt, det ingår i deras kalkyler att bedöma om man har betalningsförmåga eller inte, som företag eller privatperson. Beslutet för eller emot beviljad skuldsanering ligger i Kronofogdens händer, vad man än tycker om moralen i det.

Så lite, är ju därför man är här själv, att kunna bolla med andra :)
Efter ett sjukt vidrigt år före konkursen var det nästan lite av en lättnad att få släppa taget, acceptansen i att man inget mer kan göra. Mindre kul att få företagets skulder i knät istället för att de lämnade fordran i konkursbot inom de tre veckorna de har på sig, då hade de åtminstone fått något. Istället får de 3% av skulderna via saneringen.
Företagsskulden kom från två borgenärer á 300tkr. Plus mina privata blev det ca 850tkr sammanlagt, dock pytsade jag in 200 av de privatlånade även i företaget.
Det gick snabbt att få sanering, dock tror jag att det har att göra med att företaget var välskött och att konkursförvaltaren kunde intyga det, samt att jag inte hade någon stor skuldsättning pga konsumtion tex sedan innan. Konkursförvaltaren kunde också intyga att borgenärerna inte inkommit med sina fordringar i rätt tid, och i samtal med min handläggare kommenterade hon hur ”fult gjort” det var, även om de har all rätt att göra så.

Trodde först att jag inte skulle bli beviljad eftersom jag hade två månader unga lån/nyttjat kreditkort tagna i väntan på a-kassa, då jag som VD inte omfattas av lönegarantin.
Den borgenären invände (fullt förståeligt) under inledandet att jag borde ha fattat att jag inte skulle kunna betala tillbaka men jag förklarade med en tidslinje att jag först tre veckor senare blev betalningsskyldig för företaget och KFM beslutade till min fördel.

Jag kan personligen säga att jag inte skäms ett dugg för att de inte kommer få betalt, det ingår i deras kalkyler att bedöma om man har betalningsförmåga eller inte, som företag eller privatperson. Beslutet för eller emot beviljad skuldsanering ligger i Kronofogdens händer, vad man än tycker om moralen i det.
Tack för att du delade med dig! Låter ju som att det blev bra tillslut för dig ändå, 5 år kvar så är du helt fri från allt. Nu kan du ju lägga din energi och tid på att bygga upp något nytt från grunden t.ex :). Hjälpte nog mycket med att du hade ett välskött företag och att det var Covid som var det "utlösande" faktorn till att det tillslut inte gick runt.

Det sista du skriver med att du inte skäms över att de inte kommer få betalt förstår jag dig 100%. Dessutom så är det även så att ju fortare du kommer igång igen med företaget desto mer bidrar du till "staten" då småföretagare bidrar enormt mycket till ekonomin. När jag drev mitt företag helt ensam betalade jag in över 1 miljon om året till skatteverket i Moms, Sociala avgifter och Skatt - detta enbart på mig, tänk om jag hade fått utveckla med 5-10 anställda.. Mycket staten förlorar på att låta mig vara "Låst" om vi säger så..

Önskar dig stort lycka till i framtiden!

Tack för ditt svar, får jag fråga hur du menar att det nästan kvittar? Menar du för lånebolagen?

Men jag tycker det är sjukt hur det fungerar i Sverige men lån osv, finns inget annat land vad jag vet som beviljar så mycket lån som vi i Sverige kan ta på oss, jag har fått reda på att mitt impulsiva beteende med spel och impulser beror på att jag har lidit av ADHD vilket jag förra året fick utrett, men att jag under de 5 första åren efter jag fyllt 18 år gammal kunde låna upp emot 500Tkr utan att någon krävde någon typ av säkerhet eller frågade vart pengarna skulle användas till tycker jag är sjukt. När man väl fick sitt första ihopbakkslån och betalade av alla små krediter man tagit så hörde de direkt av sig några dagar efter och påminde än att man hade pengar att ta ut, för en spelberoende person blir det tillslut svårt att motstå, får tacka spelpaus att det kom annars hade jag nog aldrig slutat spela, synd det inte fanns tidigare.
Vissa bolag har som affärsidé att bevilja lån på lösa grunder, de räknar med att inte få betalt i en viss omfattning. De vet att de kan sälja skulden vidare eller lämna den till Kronofogden, det ingår i beräkningen.
Kronofogden blir som en del av skuldproblematiken i och med detta, och det är högst beklagligt när det samtidigt finns en förebyggande verksamhet som ska informera om till exempel faran med att gå i borgen (...är att gå i sorgen) eller snabblån med höga avgifter.
Dessutom kan bostadsbidrag / bostadstillägg göra skillnaden mellan löneutmätning eller inte löneutmätning. Det innebär att statens pengar för att någon har det tufft hamnar i dessa bolags ficka, och i slutändan blir aktieägarna rikare på statens bekostnad.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp