Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Extremt komplicerad ekonomisk situation

Jag hade 350 000 till mina föräldrar och cirka 1 mille utöver. Tror kf drog cirka 20,000 och dom fick cirka 3,900 tror jag? Täckte precis iaf. Det var min största skuld så mina föräldrar fick mest.
Ja det skulle vara möjligt att göra så nu med, dock känns det för riskfyllt ifall att jag skulle bli av med jobbet under 1-2 månads perioder samt att jag kan inte "garantera" att pengarna kommer in 100% via utmätning. Men då det är blancolån de tagit i sina egna namn misstänker jag att det inte går att "överföra" lånet till KFM och att jag är den skyldiga att betala det? Hade inte det låneinstitutet skickat mina familjemedlemmar till KFM?

Tråkigt för dom som lånat ut pengar till dig eller utfört jobb som dom tänkte få betalt för.

Du ska inte lura kronofogden men typ lura kronofogden?
När det gäller enskilda mål så känns det som att det kvittar, höll jag nästan på att säga.
Många oseriösa kreditgivares hela affärsverksamhet vilar på att Kronofogden jobbar i det närmaste gratis.

Tack för ditt svar, jag har min gamla enskilda firma igång och vilande med bankkonto osv men jag kommer isåfall att starta upp ett aktiebolag där jag har en affärspartner som äger hälften och resterande halva har jag släkt som kan stå på, då det enbart är fakturering som gäller och inga kostnader är det inga direkta risker heller, sedan kan jag via det bolaget betala ut kostnaden för lånen till mina familjemedlemmar som "lön" samt även fakturera via min enskilda firma ett mindre belopp varje månad som gör att jag kan överleva. Har ju hållt på med företag i 5 år och då träffade jag många personer som drev företag och satt med skyhöga skulder till KFM och de klarade sig gott, så jag har sätt detta koncept "fungera" om man säger så..

Låter som en bra plan, ser ingen direkt nackdel med det upplägget.

När det gäller enskilda mål så känns det som att det kvittar, höll jag nästan på att säga.
Många oseriösa kreditgivares hela affärsverksamhet vilar på att Kronofogden jobbar i det närmaste gratis.
Förtydligande, skadestånd i brottmål och lån där pant ligger som säkerhet i grunden är givetvis undantaget.

Tråkigt för dom som lånat ut pengar till dig eller utfört jobb som dom tänkte få betalt för.
Just nu finns de inga som lider skada av detta förutom låneföretag som genom åren i princip redan fått tilbaka pengarna i form av räntor (Innan jag hamna hos KFM har jag totalt sätt betalt ränta på 1 miljon sedan jag tog mitt första lån. Finns inga privatpersoner som utfört jobb som inte fått betalt utan alla fordringar är mina gamla spelskulder samt de lån jag investerade i bolaget innan Covid-19 förstörde det. De e endast mina familjemedlemmar som genom åren försökt hjälpa mig och tagit lån i deras namn när jag inte hade krediten då jag hade massor av små lån hela tiden.
Men jag har sedan dag 1 betalt månad efter månad detta och det är det som just gör att jag har svårt att hantera en utmätning för då hade mina familjemedlemmar hamnat i skiten.

Jag har svårt att se att lånebolagen tar skada av detta med sina miljarder i omsättning.

Just nu finns de inga som lider skada av detta förutom låneföretag som genom åren i princip redan fått tilbaka pengarna i form av räntor (Innan jag hamna hos KFM har jag totalt sätt betalt ränta på 1 miljon sedan jag tog mitt första lån. Finns inga privatpersoner som utfört jobb som inte fått betalt utan alla fordringar är mina gamla spelskulder samt de lån jag investerade i bolaget innan Covid-19 förstörde det. De e endast mina familjemedlemmar som genom åren försökt hjälpa mig och tagit lån i deras namn när jag inte hade krediten då jag hade massor av små lån hela tiden.
Men jag har sedan dag 1 betalt månad efter månad detta och det är det som just gör att jag har svårt att hantera en utmätning för då hade mina familjemedlemmar hamnat i skiten.

Jag har svårt att se att lånebolagen tar skada av detta med sina miljarder i omsättning.

Att ha den synen underlättar förstås. Det är nog i övrigt inte så svårt att se.
Kan inte minnas att någon här haft något liknande upplägg så du får nog inget bra svar. Kolla F-back

Att ha den synen underlättar förstås. Det är nog i övrigt inte så svårt att se.
Kan inte minnas att någon här haft något liknande upplägg så du får nog inget bra svar. Kolla F-back
Hur menar du med att det underlättar att ha den synen?

Menar du att detta är fel forum? Finns det inga som har skulder hos KFM och driver företag? Jag har inte skrivit tråden i syfte för att få hjälp hur jag undviker utmätning om de är det du tror.

Jag har som avsikt att betala skulderna men vill göra så att det blir möjligt att även betala mina skulder som familjemedlemmar står på. Har läst lite om "Snöbollseffekten" där jag hade kunnat i min egen takt betala av de mindre skulderna först som även har mest ränta alternativt göra större inbetalningar då och då, det är just att jag inte klarar av utmätning för då försätter jag minst 1 person i skuld till KFM. Har fått lite vettiga svar som att mina familjemedlemmar kan få pengar via KFM - hur fungerar det t.ex om det är dem som står på lånet? Måste finnas fler personer som vart i liknande sits där t.ex sambon har gått i borgen för lån som förfaller, vad händer då t.ex?

Men du som även är moderator anser alltså att detta är fel forum?

Låter som en bra plan, ser ingen direkt nackdel med det upplägget.
Det enda jag ser som nackdel är väl att mina personliga skulder ökar då räntan tickar på och ifall jag skulle ansöka om skuldsanering så blir det mycket svårare, det positiva väger just nu dock mycket tyngre då jag isåfall undviker att familjemedlemmar hamnar hos KFM samt att jag efterhand kanske hade kunnat betala in skulder i egen takt med den så kallade snöbollseffekten om det är möjligt.

Jag har som sagt inte behov av att leva i lyx, jag klarar mig på existensminmum men jag hade aldrig kunnat leva med mig själv ifall jag får familjen hos KFM, men som vissa är inne på kanske det går att betala via utmätning, det jag hoppas någon har erfarenhet om.

Förtydligande, skadestånd i brottmål och lån där pant ligger som säkerhet i grunden är givetvis undantaget.
Tack för ditt svar, får jag fråga hur du menar att det nästan kvittar? Menar du för lånebolagen?

Men jag tycker det är sjukt hur det fungerar i Sverige men lån osv, finns inget annat land vad jag vet som beviljar så mycket lån som vi i Sverige kan ta på oss, jag har fått reda på att mitt impulsiva beteende med spel och impulser beror på att jag har lidit av ADHD vilket jag förra året fick utrett, men att jag under de 5 första åren efter jag fyllt 18 år gammal kunde låna upp emot 500Tkr utan att någon krävde någon typ av säkerhet eller frågade vart pengarna skulle användas till tycker jag är sjukt. När man väl fick sitt första ihopbakkslån och betalade av alla små krediter man tagit så hörde de direkt av sig några dagar efter och påminde än att man hade pengar att ta ut, för en spelberoende person blir det tillslut svårt att motstå, får tacka spelpaus att det kom annars hade jag nog aldrig slutat spela, synd det inte fanns tidigare.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp