Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Ett helvete på G efter 12 års spelberoende

Du har 650 tusen i skulder. Hur stor del av det beloppet är för bedrövliga lån med skyhöga räntor?

Jag tänkte precis som du. Bara ett samlingslån till, så är jag fri från det här! Men det där samlingslånet slutar med ytterligare rop på hjälp i slutändan.

Diskutera med din flickvän och se hur hennes reaktion blir. Sedan träffar du en rådgivare som kan det här med upplägg bättre än oss.

Låter vettigt. Tänkte att jag ska överlåta ekonomin åt min flickvän i så fall och köra på kontanter. Göra det omöjligt för mig själv att bränna ännu en chans. Gå till botten med varför jag har spelat bort 12 år av livet.

Jag har också haft löneutmätning, många år. De första åren drog de 4500 kr månaden. Sen jobbade jag som sjutton ett år övertid och så. När de sedan räknade ut ny löneutmätning så ville de ha in 9600 kr i månaden för de räknade på snittlönen det året jag jobbade mycket.

Då struntade jag att jobba extra efter det. Eftersom att kfm ville ha så pass mycket var månad, krävdes ju ganska mycket övertid för att själv kunna få ut något extra.

Däremot brukade jag ta ledigt utan betalning några dagar i månaden (min varannan jobbhelg) jag fick samma belopp var månad och kfm fick mindre och ibland inget. Ville hellre vara ledig.
Det var liksom aldrig så att mina skulder ha minskat med löneutmätning utan de har stadigt ökat var månad, även då de fick in pengar.

Så vill/kan man inte söka skuldsanering (vilket jag inte skulle/gjorde) så spelar det ju ingen roll hur lite man jobbar. Förbehållsbeloppet får man ju alltid precis som tias skriver. Förutsatt att man inte tjänar under Förbehållsbeloppet.. Givetvis!!

Jag betalar 11500 varje månad... Men har man mycket övertid eller väldigt varierande ob-tillägg tar dom hänsyn till detta. Det är ju inte säkert du kan jobba över eller alla storhelger? Jag och kfm hade en väldigt bra dialog pga detta. Det ser ju även det genom att de inte får beloppet varje månad som dom fastställt. Så har du vatt tvungen att jobba övertid för att kunna betala in beloppet dom fastställt är något fel.

Låter som jag har haft tur då... Får jag ut extra nån månad från min "vanliga" arbetsgivare betalar jag frivilligt in dom till mina skulder. Dom har alltid fått beloppet dom fastställt, förutom första månaden då. Och andra sidan är jag aldrig ledig, jag kämpar för att va skuldfri innan nästa sommar

Låter som jag har haft tur då... Får jag ut extra nån månad från min "vanliga" arbetsgivare betalar jag frivilligt in dom till mina skulder. Dom har alltid fått beloppet dom fastställt, förutom första månaden då. Och andra sidan är jag aldrig ledig, jag kämpar för att va skuldfri innan nästa sommar

Och du har även tur att dina skulder faktiskt minskar med löneutmätningen!

Hur stora skulder har du weroo?
Jag kommer ha runt en halv miljon vissa räntor är hemska. Undrar kommer kronofogden gnälla om dom inte får ut mycket varje månad ? Tänkte ta det lugnt i ett halvår och va lite mer ledig och börja jobba mycket då min sambo blir av med sin löneutmätning om drygt 5månader. Tror dom kommer ta runt 6000 från och med augusti nu.
Men tänkte som sagt ta det lugnt tills sambon är av med kfm, hen har kring 7000 i utmätning. Känns som om det är mer lönt att jobba på igen då de kommer säkert börja dra runt 12tusen när bara jag är hos kfm. Då kommer skulderna minska tycker man.

Jo visst är det så! Och ännu fortare pga extrajobb och storhelger

Låter vettigt. Tänkte att jag ska överlåta ekonomin åt min flickvän i så fall och köra på kontanter. Göra det omöjligt för mig själv att bränna ännu en chans. Gå till botten med varför jag har spelat bort 12 år av livet.

Jag har använt 19 år av mitt liv till att spela. Att tänka på det som förlorade år gör ingen nytta. Det är lätt att bli bitter då. Lär dig av dina misstag istället. Peka inte ut dig själv som spelmissbrukaren som slösade bort 12 år av livet, utan som personen som bestämde sig för att övervinna ett beroende som höll sig i 12 år. Det är mycket lättare att leva med sig själv då.

Det kommer även att få personer i din omgivning att respektera dig. Livet handlar om att övervinna motgångar. Samla på dig vishet under den här perioden och be djävulen i dig att fara åt helvete om den försöker få dig på sämre tankar.

Lycka till!

Om du vill rädda förhållandet, vilket jag förstår att du vill. Är det nog läge att visa att du kan ta ansvar. Det gör man INTE genom att strunta i att betala och låta det gå till kronofogden.

Det viktigaste av allt just nu är att du lovar dig själv att INTE spela. Din flickvän kan/bör inte hjälpa dig om du inte är redo att gå vidare och leva ett liv utan spelande.

När du så småningom berättar kommer det vara väldigt skönt att säga att du inte spelat en enda gång sedan 12 mars, 14 juni, 22 maj eller när det nu var.

Det du kan göra redan nu är att ringa till de olika låneföretagen. Säg att du har hamnat i ekonomiska problem och att du precis fått barn. Säg att du vill betala tillbaka och att du jobbar så mycket övertid du bara kan, men att det är tufft när du också har ditt första barn där hemma och vill avlasta så mycket som möjlighet. Fråga om det finns någon chans överhuvudtaget om de kan gå med på att sänka din ränta.
Ja det här var bara lite förslag. Använd dina egna ord.

Varje grej du lyckas med kommer sänka dina månadskostnader och det kommer visa att du kan ta ansvar.
Att du kan ta ansvar och gå att lita på är det som kommer avgöra om din flickvän sparkar ut dig eller inte. Jag håller tummarna för dig!

Hur stora skulder har du weroo?
Jag kommer ha runt en halv miljon vissa räntor är hemska. Undrar kommer kronofogden gnälla om dom inte får ut mycket varje månad ? Tänkte ta det lugnt i ett halvår och va lite mer ledig och börja jobba mycket då min sambo blir av med sin löneutmätning om drygt 5månader. Tror dom kommer ta runt 6000 från och med augusti nu.
Men tänkte som sagt ta det lugnt tills sambon är av med kfm, hen har kring 7000 i utmätning. Känns som om det är mer lönt att jobba på igen då de kommer säkert börja dra runt 12tusen när bara jag är hos kfm. Då kommer skulderna minska tycker man.

Jag kommer inte ihåg exakt men över 320000 iallafall. För min del var det rätt bra att kfm inte fått in några pengar på några månader när jag skulle förhandla ner dem och erbjuda ackord.
Mina föräldrar löste allt med ett lån på 300 tusen något. Betalar dem 8000 i månaden och då sparar de 1000 kr åt mig med. 4 år och några månader kvar på det. (jag var redan skyldig dem runt 80000 så de bakade ihop allt)

Jag är också spelmissbrukare, spelfri sen snart 4 år tillbaka. Jag fick också berätta för min man om skulder, spel och svek. Men det var det bästa jag gjort. Tillsammans kunde jag sluta spela.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp