Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Erfarenheter av första samtalet vid skuldsanering – vad händer sen?

Jag sökte i mitten på nov och fick samtalet i början av juni. Det var då 7 månaders väntetid. När man får inledande skuldsanering så får man en tillfällig summa att betala och den ska betalas samma månad som man får inledande och du ska betala den summan fram till att du får betalplanen (vilket kan ändra sig lite) vad jag förstått. Tyvärr så undkommer man inte betalningen innan du har fått betalplanen. I brevet som du får inledande beslutet står det när första betalningen ska vara gjord och hur mycket. Så får du inledande början eller mitten av augusti så måste du betala den 25:e augusti.
Läste någonstans att följande:
"Nej, du behöver inte betala din första inbetalning till skuldsaneringen samma månad som du får beslutet om inledande. Den första betalningen ska vanligtvis göras månaden efter att beslutet om inledande har fattats, men om den månaden är juni eller december skjuts betalningen upp en månad till, eftersom dessa är betalningsfria månader."

Men det är säkert som du skriver att man börjar samma månad.

Senast ändrad:
Läste någonstans att följande:
"Nej, du behöver inte betala din första inbetalning till skuldsaneringen samma månad som du får beslutet om inledande. Den första betalningen ska vanligtvis göras månaden efter att beslutet om inledande har fattats, men om den månaden är juni eller december skjuts betalningen upp en månad till, eftersomöööö dessa är betalningsfria månader."

Men det är säkert som du skriver att man börjar samma månad.
Stämmer det du skriver.
Jag fick mitt inledande maj månad. Juni bet.fri o första betalningen skulle göras i juli.

Stort Grattis @Räddkanin !
Sökte du saneringen via skuldrådgivare eller via nätet ?
Har du skrivit personligt brev ?
Vilken känsla att man kan börja på nytt kan bara tänka mig :)
Lycka till framöver ! Aldrig mer lån eller handla på fakturan :)
Tack! :)
Jag sökte själv via nätet och skickade ej in något personligt brev. Jag nämnde dock under samtalet att jag har sålt av det jag kan samt träffat en skuldrådgivare i februari.
Nej Gud nej! Aldrig mer lån eller faktura. Vilket elände det är att leva med lån, har inte mått 100% bra på flera år pga denna börda.

Tack! :)
Jag sökte själv via nätet och skickade ej in något personligt brev. Jag nämnde dock under samtalet att jag har sålt av det jag kan samt träffat en skuldrådgivare i februari.
Nej Gud nej! Aldrig mer lån eller faktura. Vilket elände det är att leva med lån, har inte mått 100% bra på flera år pga denna börda.
Förstår helt o hållet!
Det är helvete leva på lån och faktura kan jag säga!
Nu är det ny kapitlet och kör bara på :)

Jag har fått betalningsplanen och godkänt den. Fick 4 år betalplan så det känns jätte bra. Är otroligt glad att jag har fått en så bra handläggare som har varit trevlig och förstående hela vägen.
Grattis till 4 år! :)

Dom där 10 betalningarna som blir kapade till skillnad från en 5 årig betalplan är värdefulla!

Grattis till 4 år! :)

Dom där 10 betalningarna som blir kapade till skillnad från en 5 årig betalplan är värdefulla!
Ja verkligen! Är det stor sannolikhet att det går hela vägen till beslut? Jag förstod det som att det enda som är kvar att bankerna godkänner min betalplan.

Ja verkligen! Är det stor sannolikhet att det går hela vägen till beslut? Jag förstod det som att det enda som är kvar att bankerna godkänner min betalplan.
1. Du ska ringa din handläggare och godkänna betalplanen om du inte redan gjort det
2. Efter det så delgives förslaget till borgenärerna - om ingen yttrar sig så går det till beslut
3. Beslut fattas som du får i Kivra (oftast inom 2-3 månader efter du ringt och godkänt betalplan, snabbare om alla skriver på delgivning men oftast är det 1-2 borgenärer som inte skriver under alls och man måste vänta ut alla delgivningspåminnelser)
4. Är betslutet att du får skuldsanering så kommer det i POIT 2 arbetsdagar senare
5. 3 veckor efter beslut så vinner det lagakraft då är hela processen klar och du har skuldsanering

Det är väldigt stor sannolikhet att du får beslut som vinner lagakraft efter du fått inledande på grunder där du vart ärlig med det som är vässentligt.

Jag har fått betalningsplanen och godkänt den. Fick 4 år betalplan så det känns jätte bra. Är otroligt glad att jag har fått en så bra handläggare som har varit trevlig och förstående hela vägen.
Stort Grattis! ⭐️
Vad är det anledning att du fick 4 år betalplan ? :)

1. Du ska ringa din handläggare och godkänna betalplanen om du inte redan gjort det
2. Efter det så delgives förslaget till borgenärerna - om ingen yttrar sig så går det till beslut
3. Beslut fattas som du får i Kivra (oftast inom 2-3 månader efter du ringt och godkänt betalplan, snabbare om alla skriver på delgivning men oftast är det 1-2 borgenärer som inte skriver under alls och man måste vänta ut alla delgivningspåminnelser)
4. Är betslutet att du får skuldsanering så kommer det i POIT 2 arbetsdagar senare
5. 3 veckor efter beslut så vinner det lagakraft då är hela processen klar och du har skuldsanering

Det är väldigt stor sannolikhet att du får beslut som vinner lagakraft efter du fått inledande på grunder där du vart ärlig med det som är vässentligt.
Jag har varit ärlig med allt och hoppas bankerna inte bråkar med mig . Tack så mycket för hjälpen LånaUtanPapper, din hjälp och dina tips är så värdefulla här på forumet!

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp