Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Erfarenhet av att fråga om förskott på lön, någon?

Tack för råd! När bör man fråga tror ni? Längre in i månaden?
Du kan fråga direkt. Har tagit flera gånger löneförskot direkt efter lönen och ekonomi avdelningen frågade om jag får vänta några dagar att det blir ny månad för lättare bokföring. Nu är det februari så fråga bara och säg att du har ett par räkningar som du kunde inte betala och det är lite bråttom. Hoppas att det löser sig!!

Förskott innebär som någon annan nämnt att det blir extra administrativt arbete för löne- och ekonomiavdelningen.
Visst inget hästjobb, men ändå extratid.
Och man ska veta att om man börjar med att ta ut förskott av sin lön så är det lätt hänt att man hamnar i en ond spiral och kommer försöka göra det fler gånger. Inte alltid man tänker framåt i tiden att man får mindre pengar då, och att det kommer ”staffa” sig sig i slutändan.
Men visst, självklart kan man hamna i den situationen att man behöver ett förskott.

Beror ju definitivt på storleken på företaget du jobbar för samt relationen du har till chefen. För mig som för tillfället är fast i resturangbranchen som är väldigt smutsigt kan man efterfråga flera saker som inte är ok på ett mer etlaberat företag eller i annan industri.

Men som de andra säger låter de inte så populärt att fråga första månaden, dock så är väl ett Nej det värsta som kan hända.

Undra varför det blev sura miner från dem för att dem ger förskott? Det är ju ändå pengar man arbetat ihop och ska få?

Typ alla som har månadslön får väl pengar i förskott som de inte har arbetat ihop än varje månad. Om jag t.ex får lön 25 januari så är ju det lön för hela januari, som inte är slut än. Då är arbetsgivaren ganska snäll.

Har man timlön och inte får betalt förrän månaden efter så blir det förstås lite annorlunda.

Du får väl sätta dig och förhandla! Det är ju ingen lag som styr sådant här, utan du och din arbetsgivare kan fritt förhandla fram villkoren för när och hur du skall få din lön. Du kan få lönen kontant i handen varje dag om ni tycker att det är bra.

Senast ändrad:
Hejsan, någon som har erfarenhet av att fråga om förskott på sin lön? Jag har aldrig tidigare gjort detta men känner att min februarilön kommer vara så kass att jag inte kommer kunna betala mina nödvändigaste utgifter.
Jag har jobbat ca 1 månad på detta arbete genom bemanning. Det jag undrar är om man kan fråga om att få ut februarilönen i februari också?
Mvh

Jag begärde förskott på en lön en gång då de verkligen va kris. Hade dock jobbat där i 8år så då va de i ha problem. Verkar va lite olika på olika ställen hur de funkar...

Typ alla som har månadslön får väl pengar i förskott som de inte har arbetat ihop än varje månad. Om jag t.ex får lön 25 januari så är ju det lön för hela januari, som inte är slut än. Då är arbetsgivaren ganska snäll.

Har man timlön och inte får betalt förrän månaden efter så blir det förstås lite annorlunda.

Du får väl sätta dig och förhandla! Det är ju ingen lag som styr sådant här, utan du och din arbetsgivare kan fritt förhandla fram villkoren för när och hur du skall få din lön. Du kan få lönen kontant i handen varje dag om ni tycker att det är bra.

Fast lönen den 25 januari är ju för det du jobbat in i december? Mycket möjligt att det är olika men så är det för mig och alla jag känner i alla fall.

Fast lönen den 25 januari är ju för det du jobbat in i december? Mycket möjligt att det är olika men så är det för mig och alla jag känner i alla fall.
Vi har också som Bramserud säger. Jag får för hela februari nu fastän det är några dagar kvar. Min man har likadant :)

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp