Långivare med aktiv utlåning

1. Klaralån - Lån utan UC
2. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
3. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Zmarta - Jämför lån (ny)
5. Tomly - Lån utan UC
6. Kredio - Lån utan UC
7. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
8. Binly - Lån utan UC
9. Brixo - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Credifi - Lån utan UC
12. Nätlån - Lån utan UC
13. Merax - Swish-utbetalning, ingen UC

"erbjudande" från vivus..

Har inte exakta siffrorna men erbjudandet var "typ" din skuld är 7000kr, vi skriver av den fasta räntan på 2000kr, du behöver bara betala 5000kr.
Jolanta ville Vivus ha 5000 kronor på en gång för att du skulle beviljas räntefritt på resten? Hur länge gäller din nuvarande avbetalningsplan? Jag hade min på ett år räntefritt.

Jag förstår inte hur Vivus "tänker" en del får absolut inte avbetalningsplan,andra får det räntefritt och så detta avskrivning av 75% på skulden drar de lott på vilken som ska få vad?

Om jag fattade erbjudandet jag fick rätt så skulle jag slippa betala den ränta som fanns med i mitt totala skuldbelopp. Ränta som jag skulle ha betalat innan inkasso och avbetalningsplaner.
Nu tillkommer ingen mer ränta i min avbetalningsplan, jag betalar 800kr/månaden till december sen ska jag betala resterande eller om det inte går då ska jag fortsätta min avbetalningsplan. Har samma deal med Onea.

Här är erbjudandet som jag fick.

Vi erbjuder dig att endast betala kapitalbeloppet och den fasta räntan innan den 3 juli 2015.

Vi skriver av 2490.52 kronor om du antar erbjudandet.

Du behöver endast betala 4282.00kronor!

Nedan följer skulduppgifter per den 24 juni 2015 för ditt lån

Kapitalbelopp 4282.00 kr
Fast ränta 0.00 kr
Kostnader (påminnelse, inkasso och eventuella kronofogdekostnader) 880.00kr
Dröjsmålsränta (avtalad om 30 % av kapitalbeloppet per år) 1610.52kr
Totalskuld 6772.52 kr

Här är erbjudandet som jag fick.

Vi erbjuder dig att endast betala kapitalbeloppet och den fasta räntan innan den 3 juli 2015.

Vi skriver av 2490.52 kronor om du antar erbjudandet.

Du behöver endast betala 4282.00kronor!

Nedan följer skulduppgifter per den 24 juni 2015 för ditt lån

Kapitalbelopp 4282.00 kr
Fast ränta 0.00 kr
Kostnader (påminnelse, inkasso och eventuella kronofogdekostnader) 880.00kr
Dröjsmålsränta (avtalad om 30 % av kapitalbeloppet per år) 1610.52kr
Totalskuld 6772.52 kr
Varför ska du betala kostnader på 880: och drösjmålsränta?

Ja det tror jag, har inte kollat så noga. I summan jag var skyldig dem har de lagt in det som kapitalskuld, alltså det är "gammal" ränta. Oklart varför de lägger om det så här i erbjudandet.
Totalskulden jag var skyldig dem innan vår uppgörelse och det jag ska betala enligt plan är samma summa. Ingen ränta har tillkommit .

Jag förstår inte hur Vivus "tänker" en del får absolut inte avbetalningsplan,andra får det räntefritt och så detta avskrivning av 75% på skulden drar de lott på vilken som ska få vad?
Det undrar jag med, jag får ju inte avbetalningsplan utan måste betala 1950 kr förläggningsavgift varje månad. Begriper inte deras regler och de ger inga utförliga svar när jag ringer utan upprepar bara om att kan man inte betala hela så är det förläggning som gäller.

Ja du Myra du har verkligen fått en nitlott i Vivuslotteriet så förbannat orättvist att samma regler gäller för vissa och inte för andra. Jag fick kämpa länge för min avbetalningsplan innan jag fick den. När jag sedan dessutom blev erbjuden att höja min kredit så var jag en idiot och tog det erbjudandet så min förlängningsavgift blev ännu högre. Men när man är desperat och kämpar som en dåre månad för månad för att försöka få det att gå ihop så hoppar man på sådana erbjudanden utan att tänka på konsekvenserna.

Troligtvis inte utan en bedömning torde göras av hur sannolikt det är att betalning kommer att ske. Tror Vivus att en viss person kanske över tid kommer att ha möjlighet att betala 25 % av alla sina skulder innan personen avlider så kan dom då erbjuda personen att betala 25 % av skulden och få betalt direkt.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp