Långivare med aktiv utlåning

1. Klaralån - Lån utan UC
2. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
3. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Zmarta - Jämför lån (ny)
5. Tomly - Lån utan UC
6. Kredio - Lån utan UC
7. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
8. Binly - Lån utan UC
9. Brixo - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Credifi - Lån utan UC
12. Nätlån - Lån utan UC
13. Merax - Swish-utbetalning, ingen UC

"erbjudande" från vivus..

Nu är det väl iofs 6000 som är gränsen på de kostnadsfria lånen... :) Men oavsett så är poängen med sådana deals inte att de ska resultera i förlängningsavgifter, utan för att uppmuntra potentiella kunder att våga pröva tjänsten och sedan återkomma som kunder i framtiden helt enkelt.

Nej, som jag skrev så har jag fått låna 16.000 kr (lånade först 15.000 kr för att sedan höja ytterligare 1000 kr) helt avgiftsfritt och räntefritt i 30 dagar av Vivus (jag har haft vivus lån tidigare). Efter att ha betalt tillbaka lånet , så erbjöds jag att låna 16.000 kr i ett nytt lån 30 dagar helt avgiftsfritt och räntefritt i en ny 30 dagars period. När jag hade betalt av lånet så var mina inställningar satta så att jag kunde ta ett tredje lån helt avgiftsfritt och räntefritt i 30 dagar. Detta erbjudande är tydligen nu bortagen efter några dagar.

Syftet med detta är helt klart. Det är inte 4finance snällhet att erbjuda mig och andra låntagare räntefritt på ett så stort lån, utan de räknar kallt med att många låntagare inte klarar av att betala tillbaka lånet och fastnar i förlängningsfällan och betalar dyrt att förlänga månad efter månad (då Vivus inte tillåter amortering utan bara erbjuder full betalning eller förlängning mot avgift). Jag betalade tillbaka mina lån innan förfallodagen och dessa blev helt gratis för mig.

Hade jag inte kunnat betala tillbaka och valt att förlänga så skulle det ha kostat mig 7 dagar - 960 kr, 14 dagar - 1440 kr eller 30 dagar 2400 kr för att därefter ha hela skulden kvar - för att kanske ytterligare bli tvungen att förlänga ett antal gånger. Rätt djävulskt uträknat, eller hur?

Sedan som svar till Wecada - Nej, jag är inte heller någon missbrukare eller spelmissbrukare. Jag har dock förstått att det finns många som lever en betydligt tuffare verklighet och det finns ett antal aktörer som 4finance som verkligen utnyttjar det och gör allt att låntagarna fastnar i deras lånefällor.

4finance var även ute i blåsväder i våras då de försökte locka låntagare i Onea med gratis höjning men "glömde" att tala om för låntagarna att räntan gick upp från ca 60% till 150% på hela lånet. Något som sedan 4finance fick backa från när de fick för mycket uppmärksamhet.

Senast ändrad:
Jag är chokladmissbrukare, det är tufft! Behöver finansiera mitt tunga missbruk. Därför har jag ett Vivuslån!

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp