Era tankar kring våra förutsättningar för bolån

Hej, ärade forumsmedlemmar!

Jag och min sambo börjar känna att det är dags att köpa ett hus Då jag har varit en slarver och trott att allt kommer lösa sig, sedan jag fyllde 18 år har jag idag, 12 år senare, blancolån på 480.000:-

De är fördelade på 5 lån
Medmera - 200k
Entercard - 180k
Moank - 25k
Resurs - 60k
CashBuddy - 19k

Totalt kostar dessa lån mig 6500:-/månad

Mina inkomster - 33500:- brutto (mindre bra UC 7.9)

Sambo - 36000:- brutto (inga lån/utmärkt UC)

Vi har ett barn på 15 månader.

Huset vi kommer köpa kommer kosta 1.5-2 milj.

Vad är första steget jag bör göra? Hur kommer banken se på detta? Är det ens värt att boka ett möte med min bank? Vi har två olika banker idag, antar att det är en fördel om vi båda är kunder i samma bank.

Min sambo har sparat pengar som täcker 50-70% av kontantinsatsen. Jag ska försöka lösa de tre sistnämnda lånen. Då har jag 1800:- över som jag kan skjuta in på övriga lån.

Vi bor idag i hyresrätt som kostar 12000:-. Vi klarar oss utmärkt på våran inkomster.

Tacksam för era inputs på det hela!

Har ni testat bolånekalkylator som finns hos olika banker?

Du är belånad över din inkomst om jag inte räknat fel.
Det kanske hade varit smartare att du och din fru ansöker om ett samlingslån för att få bort dina lån (eller åtminstone de du har synliga på Uc).
Alt som du skriver att du ska betala bort de tre sista och sen amortera på EnterCard så mkt du kan under närmsta året.

Alt när ni hittat huset ni vill köpa ringer ni banken om lånelöfte och tar det därifrån.

Har ni testat bolånekalkylator som finns hos olika banker?

Du är belånad över din inkomst om jag inte räknat fel.
Det kanske hade varit smartare att du och din fru ansöker om ett samlingslån för att få bort dina lån (eller åtminstone de du har synliga på Uc).
Alt som du skriver att du ska betala bort de tre sista och sen amortera på EnterCard så mkt du kan under närmsta året.

Alt när ni hittat huset ni vill köpa ringer ni banken om lånelöfte och tar det därifrån.
Hej!

Tack för ditt svar!

Enligt Länsförsäkringars bolånkalkylator hamnar vi alltid på det gröna dvs ”ser lovande ut” när jag testar på objekt i ovan nämnda belopp.

Det är den manuella bedömningen jag är orolig för.

Teoretiskt så kommer vi få liknande boendekostnader med ett hus

Hej!

Tack för ditt svar!

Enligt Länsförsäkringars bolånkalkylator hamnar vi alltid på det gröna dvs ”ser lovande ut” när jag testar på objekt i ovan nämnda belopp.

Det är den manuella bedömningen jag är orolig för.

Teoretiskt så kommer vi få liknande boendekostnader med ett hus
Bankerna testar ju på en högre ränta än den rådande, vet ej hur de gör idag när räntorna redan är höga men på väg ner.
Sen gör de också sina KALP-kalkyler

Syns Moank och CashBuddy på Uc? Om de inte syns kan du istället för att släcka dem betala ner EnterCard. Utnyttjade kreditkort försämrar betyget.

Ring till er bank och fråga vad de tror om era chanser utifrån era förutsättningar UTAN att Uc tas. Om de kan säga ngt preliminärt.
För att få konkret svar så måste Uc tas.

Hej, ärade forumsmedlemmar!

Jag och min sambo börjar känna att det är dags att köpa ett hus Då jag har varit en slarver och trott att allt kommer lösa sig, sedan jag fyllde 18 år har jag idag, 12 år senare, blancolån på 480.000:-

De är fördelade på 5 lån
Medmera - 200k
Entercard - 180k
Moank - 25k
Resurs - 60k
CashBuddy - 19k

Totalt kostar dessa lån mig 6500:-/månad

Mina inkomster - 33500:- brutto (mindre bra UC 7.9)

Sambo - 36000:- brutto (inga lån/utmärkt UC)

Vi har ett barn på 15 månader.

Huset vi kommer köpa kommer kosta 1.5-2 milj.

Vad är första steget jag bör göra? Hur kommer banken se på detta? Är det ens värt att boka ett möte med min bank? Vi har två olika banker idag, antar att det är en fördel om vi båda är kunder i samma bank.

Min sambo har sparat pengar som täcker 50-70% av kontantinsatsen. Jag ska försöka lösa de tre sistnämnda lånen. Då har jag 1800:- över som jag kan skjuta in på övriga lån.

Vi bor idag i hyresrätt som kostar 12000:-. Vi klarar oss utmärkt på våran inkomster.

Tacksam för era inputs på det hela!
Det kommer nog gå att få ett bolån på den summan trots din belåning. Annars kan din sambo söka själv, lär garanterad bli beviljad utifrån förutsättningarna du nämnt.

Jag fick bolån av SEB 2019 med 290 k i Blanco. Sambon hade inga lån dock. Men dom frågade inte ens mig om mina lån.
Dom ger inte automatiska svar som Swedbank heller

Tack för era svar! Vi ska ska kontakta våra banker!

Uppdatering:

Min bank sa nej till oss (Länsförsäkringar)

Ansökte idag på SBAB och vi fick lånelöfte direkt på 1 295 000 kr

Hur pålitligt är detta löfte? Vi har hittat en bostad för denna summa som vi tänkte börja buda på. Har någon av er någon erfarenhet av hur frekvent banker nekar bolån trots löfte? Vore ju förödande i så fall.

Fastigheten är inte i något stort renoveringsbehov utan det är ett helt vanligt 2-plansradhus i en mindre ort.

Uppdatering:

Min bank sa nej till oss (Länsförsäkringar)

Ansökte idag på SBAB och vi fick lånelöfte direkt på 1 295 000 kr

Hur pålitligt är detta löfte? Vi har hittat en bostad för denna summa som vi tänkte börja buda på. Har någon av er någon erfarenhet av hur frekvent banker nekar bolån trots löfte? Vore ju förödande i så fall.

Fastigheten är inte i något stort renoveringsbehov utan det är ett helt vanligt 2-plansradhus i en mindre ort.
Jag hade liknande situation med ett preliminärt lånelöfte hos Skandiabanken som jag utgick från i samband med budgivning. Min upplevelse är att om ingenting förändras till det sämre, från det att man fick lånelöftet till att man faktiskt ska skriva papper, är att det är lugnt. Fick inte heller frågan kring ytterligare lån etc vid signering.
Att tilläggas är att jag valde Nordea efter personlig kontakt, dessa frågade inte heller om andra lån. Upplevde definitivt en ökad förståelse hos Nordea när jag blev helhetskund med pension etc, i november.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp