Era tankar kring våra förutsättningar för bolån

Jag hade liknande situation med ett preliminärt lånelöfte hos Skandiabanken som jag utgick från i samband med budgivning. Min upplevelse är att om ingenting förändras till det sämre, från det att man fick lånelöftet till att man faktiskt ska skriva papper, är att det är lugnt. Fick inte heller frågan kring ytterligare lån etc vid signering.
Att tilläggas är att jag valde Nordea efter personlig kontakt, dessa frågade inte heller om andra lån. Upplevde definitivt en ökad förståelse hos Nordea när jag blev helhetskund med pension etc, i november.
Tack för ditt svar!

Stressen kring allt sådant här och ångesten över tidigare misstag i livet är otroligt påtaglig i sådana här lägen. Jag hoppas att det löser sig för oss!

Vad skönt att det gick så bra för dig!

Uppdatering igen:

Jag har gått och blivit förälskad i SBAB! Jag ringde dem igår och berättade att vi har hittat ett hus som vi gärna vill lägga ett bud på. Jag gick igenom vår ekonomi med en mycket trevlig handläggare. Hon ville ha lönespecar, anställningsavtal samt transaktionsbevis för kontantinsatsen.

Hon frågade 1 gång om mina blancolån och sen var det ingenting mer med det. Lånet blir beviljat! Länsförsäkringar behandlade mig som en kriminell kändes det som. Samt att de ständigt påminde mig om vilka misstag jag gjort som dragit på mig höga blancoskulder.

På måndag ska vi skriva kontrakt och i början av oktober får vi tillträde till vårat nya hus. En dröm har gått i uppfyllelse! Är fortfarande lite orolig så jag skickade ett meddelande till SBAB och frågade om allt verkligen är okej, och att vi kan skriva kontrakt. Fick detta svar:

”Hej, och tack för ditt meddelande!
Lånet är beviljat och det är ok att skriva kontrakt”

Jag antar att jag kan lugna ner mig nu och njuta av min kommande investering? De har ju redan tagit en UC på mig och tar de en till kommer ju inget vara förändrat.

Nästa steg är att byta bank från Länsförsäkringar till någon annan. LF kan dra åt fanders! Har ni något tips på vilken bank jag ska välja?

Jag är världens lyckligaste just nu!

Uppdatering igen:

Jag har gått och blivit förälskad i SBAB! Jag ringde dem igår och berättade att vi har hittat ett hus som vi gärna vill lägga ett bud på. Jag gick igenom vår ekonomi med en mycket trevlig handläggare. Hon ville ha lönespecar, anställningsavtal samt transaktionsbevis för kontantinsatsen.

Hon frågade 1 gång om mina blancolån och sen var det ingenting mer med det. Lånet blir beviljat! Länsförsäkringar behandlade mig som en kriminell kändes det som. Samt att de ständigt påminde mig om vilka misstag jag gjort som dragit på mig höga blancoskulder.

På måndag ska vi skriva kontrakt och i början av oktober får vi tillträde till vårat nya hus. En dröm har gått i uppfyllelse! Är fortfarande lite orolig så jag skickade ett meddelande till SBAB och frågade om allt verkligen är okej, och att vi kan skriva kontrakt. Fick detta svar:

”Hej, och tack för ditt meddelande!
Lånet är beviljat och det är ok att skriva kontrakt”

Jag antar att jag kan lugna ner mig nu och njuta av min kommande investering? De har ju redan tagit en UC på mig och tar de en till kommer ju inget vara förändrat.

Nästa steg är att byta bank från Länsförsäkringar till någon annan. LF kan dra åt fanders! Har ni något tips på vilken bank jag ska välja?

Jag är världens lyckligaste just nu!
Grattis. Byt till SBAB?

Grattis, vad kul! Känns också som rätt tillfälle att köpa.

Tackar! Har de banktjänster likt andra banker så som bankkort osv? Tyckte mig enbart se att de pysslar med utlåning samt sparande.
Ah my bad. Skulle säga Nordea annars. Många är ju även nöjda med handelsbanken.

Idag flyttade jag in i min bostadsrätt.
Jag valde SBAB efter att ha läst på och kollat recensioner.
Fick bara frågan var min kontantinsats kom ifrån, inget mer och sen var lånet beviljat. Otroligt smidigt.

Uppdatering:

Min bank sa nej till oss (Länsförsäkringar)

Ansökte idag på SBAB och vi fick lånelöfte direkt på 1 295 000 kr

Hur pålitligt är detta löfte? Vi har hittat en bostad för denna summa som vi tänkte börja buda på. Har någon av er någon erfarenhet av hur frekvent banker nekar bolån trots löfte? Vore ju förödande i så fall.

Fastigheten är inte i något stort renoveringsbehov utan det är ett helt vanligt 2-plansradhus i en mindre ort.

Sbabs lånelöfte har tidigare varit känt för att inte vara ett löfte.

Sbabs lånelöfte har tidigare varit känt för att inte vara ett löfte.
De har ju nu sagt att lånet är beviljat och att vi kan skriva kontrakt, så jag antar att det inte är ett löfte längre utan ett faktiskt bolån som redan är beviljat.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp