Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Enkelt skuldebrev

Hej, någon som vet vad som kan göras när någon är skyldig pengar och det finns ett enkelt skuldebrev men ingen ränta eller amortering är avtalat. Personen måste betala senast under 2026 och vägrar betala innan. Kan jag sälja skuldebrevet och var. Jag försökte komma överens med honom om förtida betalning enligt nuvärdet och räknade med räntan 1.25%/år men han påstår att han får en avkastning på 30%/år och att vi ska räkna på det. Kan man göra så? Finns det inte ränta som skall gälla enligt lagen?

Hej, någon som vet vad som kan göras när någon är skyldig pengar och det finns ett enkelt skuldebrev men ingen ränta eller amortering är avtalat. Personen måste betala senast under 2026 och vägrar betala innan. Kan jag sälja skuldebrevet och var. Jag försökte komma överens med honom om förtida betalning enligt nuvärdet och räknade med räntan 1.25%/år men han påstår att han får en avkastning på 30%/år och att vi ska räkna på det. Kan man göra så? Finns det inte ränta som skall gälla enligt lagen?
Är nog svårt att göra ngt om ni har ett avtal att det ska vara betalat 2026. Har båda skrivit på det så är det nog svårt att kräva ngt annat.
Lång ifrån expert här men ett avtal är ändå ett avtal som båda godkänt

Jag är inte riktigt med på hur du menar.

Ni har kommit överens om muntligt och delvis (enkelt) skriftligt att personen ska betala tillbaka senast 2026 men du vill att personen ska betala i förtid?

Det finns ett enkelt skuldebrev men jag behöver pengarna tidigare och undrar om det går att sälja det vidare för att kunna få betalt innan förfallodatumet.
Jag är inte riktigt med på hur du menar.

Ni har kommit överens om muntligt och delvis (enkelt) skriftligt att personen ska betala tillbaka senast 2026 men du vill att personen ska betala i förtid?

Det finns ett enkelt skuldebrev men jag behöver pengarna tidigare och undrar om det går att sälja det vidare för att kunna få betalt innan förfallodatumet.
Nej kommer inte gå, ingen skulle vilja köpa det när det inte är någon ränta och 5 år tills betalning måste ske.
Finns nog inte mkt att göra om du accepterade att vänta till 2026.
Får jag fråga varför ni inte la upp/skrev att personen skulle betala månadsvis?

Håller med ovanstående. Är inte sakkunnig i området, men ni har ju avtalat att personen har till 2026 på sig. Hade det framgått en specifik summa som personen skulle betala under en viss period och inte skött det hade man ju kunnat se det som ett avtalsbrott och ja. Men så verkar ju inte va fallet.

30% avkastning? Det låter mycket..

Pacta sunt servanda. Har ni avtalat den betalningstiden så gäller den. Att du behöver pengarna tidigare motsvarar att motparten insett att 2026 blir tight och helt plötsligt vill ändra till 2031. Det går naturligtvis inte bara sådär.

Jag vet att villkoren gäller men jag borde kunna sälja skuldebrevet eller få betalt enligt nuvärdet. Det vill säga att lånetbeloppet diskonteras.

Jag vet att villkoren gäller men jag borde kunna sälja skuldebrevet eller få betalt enligt nuvärdet. Det vill säga att lånetbeloppet diskonteras.
Är detta ett skuldbrev mellan två privatpersoner?
Vem tänker du vill köpa det?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp