- Meddelanden
- 25
- Mottagna reaktioner
- 5
- Poäng
- 6
Tjena. Under en dryg 17-årsperiod har jag kämpat med ett spelmissbruk, som kommit och gått utan att vara kontinuerligt närvarande. Det har resulterat i en skuld på flera miljoner kronor och trots att jag redan en gång fått skuldsanering, har jag hamnat i samma röra igen. Ekonomiska brott kopplade till mitt spelberoende ledde till att jag hamnade bakom galler för skattefiffel i mitt företag. Som en följd av detta har jag blivit bannad från min bank och nu står jag utan bankkonto och med en skuld på drygt 900 000 kronor hos kronofogden. Jag har ansökt hos 3 banker och har blivit nekad. För tillfället driver jag mitt eget företag eller är delägare i ett sådant och jag drar in ungefär 40 000 kronor netto varje månad. Har dock löneutmätning. Trots min inkomst är jag inte officiellt kopplad till något företag. Men mitt huvudbekymmer är hur jag ska ta mig ur den här ekonomiska röran och återvända till samhället.
Här är de frågor jag brottas med:
Här är de frågor jag brottas med:
- Finns det något knep för att öppna ett bankkonto utomlands och kringgå de hinder jag står inför i Sverige?
- Är det värt att överväga att lämna landet, med tanke på den fullständiga sociala isolering jag upplever? Jag vet att mina problem är mitt eget fel, så jag är bara ute efter konkreta och smarta råd.
- Är det möjligt att få en andra omgång av skuldsanering?
- Hur hanterar jag den nuvarande situationen där mina skulder växer med 18 000 kronor varje månad på grund av ränta, samtidigt som min lön har en utmätning på 17 000 kronor?
Det betyder att jag fortfarande hamnar 12 000 kronor back varje år, trots att min lön är hårt ansatt av utmätningar. Jag får i dagsläget in min lön på min frus konto, men pga hon har fått brev att banken gällande detta så är det ej hållbart.