Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

En hjälpande kollega

Inte helt sant. Om en enhet är enrollad i MDM verktyg så äger ofta företaget en viss del av informationen. Men om den inte är nedlåst så får du även ha privata saker på telefonen.
men det är OM det finns ett MDM verktyg vilket inte ofta finns.
Idag jobbar man istället med att skydda i data i företagets appar, tex outlook, teams och OneDrive. Just för att företag inte vill ha ansvar för din personliga information :)
Nu har jag ju och för sig arbetat på ett företag där man inte kan installera något som inte företaget själv godkänner och det fungerar säkert annorlunda från företag till företag.
Men rent juridisk, om detta inte har ändrats, äger arbetsgivaren innehållet både i datorn och mobilen som tillhör företaget.

Att ladda en annan kollegas bankid på sin jobbmobil...undrar hur långt en arbetsgivare kan driva det....knappast något en arbetsgivare vill bli inblandad i...

Arbetsgivaren kan dessutom vilken dag som helst ta tillbaka mobil/dator, eftersom det är deras egendom.

Personligen är jag i alla fall glad att det finns NÅGRA personer som reagerar och inte köper saker rak av bara för att de är paketerade i "välmening".
Jag tror dessutom inte ens på berättelsen.
Det jag oroade mig för, vilket var skälet till att jag valde att skriva mina tankar, hände ju också...någon här sökte hjälp från personen...vilket jag kände var agendan bakom texten.

Senast ändrad:
Man börjar ju fundera om ni är efterbliven som sitter på de här forumet hela dagarna. Han har gjort det för att vara snäll och hjälpa sin kollega till ett bättre liv. Hon har valt att lämna över sitt BankID eftersom hon litar på honom. Vad fan är det som är så svårt att få in i skallen? Ni sitter o kokar ihop egna berättelser som inte har hänt!! Håll er till ämnet och sluta sväva iväg. Inget fel har begåtts här, fatta det.

Absolut inte! Det är olagligt att lämna ut sitt BankID och koder. Banker spärrar direkt även om du gjort det av fri vilja.

Nu kan dessutom den här personen som har BankID gå in och läsa personens journaler, teckna avtal, ta lån och allt möjligt i den här personens namn.
Banker spärrar inte pga det. Det finns en hel del personer som har haft spelberoende och som har lämnat över bankid till sin sambo/vän/familjemedlem så att dom håller koll på att man inte spelar/kan spela etc.

Sen är det ju lugnt om man verkligen litar på personen. Du lämnar ju bara över bank id till någon du verkligen litar på. Om jag lämnar över bank id till någon av mina bästa vänner eller till mina förälder som jag känt hela livet så får du tycka vad du vill. Dom skulle inte vara intresserade av göra något illa.

Men det säger sig självt att man inte lämnar över bankid till någon man inte känner, är tveksam till eller inte litar på.

Jag skulle också kunna tänka mig stå på någon nära väns bank id om vännen uttryckligen verkligen vill ha den hjälpen mot ex grovt spelberoende. Då används det såklart bara strikt till det som jag hjälper till med och inget annat.

Senast ändrad:
Man börjar ju fundera om ni är efterbliven som sitter på de här forumet hela dagarna. Han har gjort det för att vara snäll och hjälpa sin kollega till ett bättre liv. Hon har valt att lämna över sitt BankID eftersom hon litar på honom. Vad fan är det som är så svårt att få in i skallen? Ni sitter o kokar ihop egna berättelser som inte har hänt!! Håll er till ämnet och sluta sväva iväg. Inget fel har begåtts här, fatta det.
Satt och tittade på et avsnitt av gränspoliserna på Arlanda. De upptäckte en kvinna som var på väg till USA för att hon fått kontakt med en kändis i USA via facebbook... Trots att hon pratade om hur mycket pengar denne sångare hade, kunde poliserna se att hon sänt pengar till mannen. Därutöver hade hon skilt sig för att flytta till mannen, som hon för övrigt aldrig träffat så klart.
Som tur är lyckades poliserna hindra henne från att resa. Hon hade inte ens pengar för returresan.

Jag trodde inte människor som den kvinnan fanns på riktig...men när jag läser i detta forum inser jag att, ja, de finns på riktig!

Tror berättelsen är för övrigt AI-skapad av en duktig säljare, till publiken i ett forum där många desperata människor finns.

Ja herregud vad har ni med det att göra? Han hjälpte till och det slutade med inledande skuldsanering sak samma ifall man inte får ge ut sitt bank id.. har jag också gjort när jag inte hade någon kontroll så att dem kunde hjälpa mig. 2 av mina kompisar fick det så dem kunde kolla över mina konton så jag inte gjorde ngt dumt. Hjälpte mig och idag har jag sanering

Känns som många här har blivit sårade eller sårat själva att man numera inte lita på någon eller ngt

Banker spärrar inte pga det. Det finns en hel del personer som har haft spelberoende och som har lämnat över bankid till sin sambo/vän/familjemedlem så att dom håller koll på att man inte spelar/kan spela etc.

Sen är det ju lugnt om man verkligen litar på personen. Du lämnar ju bara över bank id till någon du verkligen litar på. Om jag lämnar över bank id till någon av mina bästa vänner eller till mina förälder som jag känt hela livet så får du tycka vad du vill. Dom skulle inte vara intresserade av göra något illa.

Men det säger sig självt att man inte lämnar över bankid till någon man inte känner, är tveksam till eller inte litar på.

Jag skulle också kunna tänka mig stå på någon nära väns bank id om vännen uttryckligen verkligen vill ha den hjälpen mot ex grovt spelberoende. Då används det såklart bara strikt till det som jag hjälper till med och inget annat.
Jo får de reda på det så spärrar dem.

Harkel.... Jag har jobbat på bank i många år, inte just nu men tidigare. Man får inte under några som helst omständigheter använda någon annans BankID och banken skall spärra om det kommer till kännedom.

Vad kan man då göra istället? Jo, för bankärenden ordnar man med en fullmakt så den hjälpande personen själv kan sköta alla ärenden med hjälp av sitt eget BankID. Och för att få svar från olika inkassobolag så skriver man en fullmakt och fotar ihop med bådas legitimationer så är även den saken löst.

Men att använda någon annans BankID med godkännande eller inte får man helt enkelt inte göra. Det är en legitimation. Man kan inte använda någons leg för att uträtta ärenden och säga att personen som äger det har godkänt att jag får det. Nä. För båda parters skull så ordna istället med en fullmakt så har ni ryggen fri.

Jag är av den åsikten att man ska vara väldigt försiktig när det gäller att lita på saker som skrivs och sägs. Kalla det hjärnspöken eller dåliga erfarenheter eller tom efterbliven som någon skrev, som för övrigt är ett påhopp.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp