Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Ekonomiskt läge och målsättning

Nu verkar de ha uppdaterat UC-score också och jag lyckades kravla mig över 700 :) Nu gör ju inte det i sig någon som helst skillnad ifråga om vilken kategori jag hamnar i (745 är nästa gräns, det motsvarar väl 0.1 antar jag, där kommer jag aldrig kunnat hamna med min skuldbild osv), men skönt psykologiskt!

Så på måndag kontaktar jag Nordea i ett första steg. Vill inte de ha mig får det bli Lendo eller ett nytt försök på LO/Swedbank medlemslån 350 K med rak amortering (fick dock blankt nej där och på Ikano för exakt ett år sedan). Annars är det bara kämpa på som vanligt ett år och hoppas jag anses tillräckligt värdig då.

Jag är ju ännu ordentligt överskuldsatt (typ 830 K om man räknar in CSN - 730 utan - på en synlig inkomst på runt 470) så vågar inte hoppas alltför mycket ännu :)

I år kommer jag med tanke på den oväntade bonusen (och den knappt inflationsjusterade årliga standardlöneförhöjningen) komma över 500 K i inkomst. Så om jag fortsätter kämpa på med extraamorteringar ett år till borde ju belåningsgraden ser betydligt mer positiv ut om ett år. Men jag hoppas såklart på en mer långsiktig lösning redan nu. Det vore ju fantastiskt om Nordea kunde hjälpa mig.
Du kör en kombination av realism och optimism. Det kommer utan tvivel löna sig i ditt arbete att beta av skulden. :tummen:

Du kör en kombination av realism och optimism. Det kommer utan tvivel löna sig i ditt arbete att beta av skulden. :tummen:
Tack, det kändes uppmuntrande :). Var nog ännu mer optimistisk tidigare, men efter ett antal nitlotter ifråga om låneansökningar har jag tvingats revidera mina förväntningar med mer kall realism,

Nu verkar de ha uppdaterat UC-score också och jag lyckades kravla mig över 700 :) Nu gör ju inte det i sig någon som helst skillnad ifråga om vilken kategori jag hamnar i (745 är nästa gräns, det motsvarar väl 0.1 antar jag, där kommer jag aldrig kunnat hamna med min skuldbild osv), men skönt psykologiskt!

Så på måndag kontaktar jag Nordea i ett första steg. Vill inte de ha mig får det bli Lendo eller ett nytt försök på LO/Swedbank medlemslån 350 K med rak amortering (fick dock blankt nej där och på Ikano för exakt ett år sedan). Annars är det bara kämpa på som vanligt ett år och hoppas jag anses tillräckligt värdig då.

Jag är ju ännu ordentligt överskuldsatt (typ 830 K om man räknar in CSN - 730 utan - på en synlig inkomst på runt 470) så vågar inte hoppas alltför mycket ännu :)

I år kommer jag med tanke på den oväntade bonusen (och den knappt inflationsjusterade årliga standardlöneförhöjningen) komma över 500 K i inkomst. Så om jag fortsätter kämpa på med extraamorteringar ett år till borde ju belåningsgraden ser betydligt mer positiv ut om ett år. Men jag hoppas såklart på en mer långsiktig lösning redan nu. Det vore ju fantastiskt om Nordea kunde hjälpa mig.
Skönt att komma ner på 0.2% och över 700 i score. Det får mig ändå att bli lite positiv i att detta kan gå vägen med att få allt samlat hos Nordea! Det är trots allt "bara" 2 lån som ska samlas och du har 0 UC FF med bra betyg.

Intressant att följa och hoppas det går vägen!

Skönt att komma ner på 0.2% och över 700 i score. Det får mig ändå att bli lite positiv i att detta kan gå vägen med att få allt samlat hos Nordea! Det är trots allt "bara" 2 lån som ska samlas och du har 0 UC FF med bra betyg.

Intressant att följa och hoppas det går vägen!
Inväntar morgondagens räntebesked så ringer jag Nordea sen. Visst vore det bäst med ett personligt möte? Låter så bökigt att sitta i ett digitalt möte via mobilen, men det kanske fungerar smidigt numera?

Eller ska man tänka att de handläggare som sitter centralt nånstans och hanterar den här typen av ärenden (att erbjuda samlingslån åt överskuldsatta med potential) har större benägenhet att bevilja tro?

Inväntar morgondagens räntebesked så ringer jag Nordea sen. Visst vore det bäst med ett personligt möte? Låter så bökigt att sitta i ett digitalt möte via mobilen, men det kanske fungerar smidigt numera?

Eller ska man tänka att de handläggare som sitter centralt nånstans och hanterar den här typen av ärenden (att erbjuda samlingslån åt överskuldsatta med potential) har större benägenhet att bevilja tro?
Helt rätt. Ja om du inte har tillgång till en bra setup på dator för att ta digitalt möte så är det bättre att boka fysiskt möte om det finns kontor inom ett par mil, än att sitta via lite mobilskärm.

Dessutom brukar en del lokala handläggare vara ganska schyssta. Jag tror tom att det kanske är lite bättre chans via fysiskt möte.

Det kan du boka redan nu. Mötestiden kan vara några dagar eller tom 1-2 veckor bort ibland

Där kom beskedet: Riksbanken sänkte räntan från 2.0% till 1.75% för några minuter sen @Gaston

Nordea bland annat brukar vara snabba på att följa med och ändra räntorna

Senast ändrad:
Sänker dom snart till 1.50% då kan man plötsligt då helt okej räntor på lån igen när man söker.

Nu blev det lite knepigt igen. Tur jag har er som bollplank, speciellt du @LånaUtanPapper som i många år har varit en oändligt tålmodig resurs :)

Jag ringde till Nordea och pratade med en handläggare. Hon var trevlig och kändes positiv. Men hon berättade att första steget för att kunna boka in ett möte var att jag skaffar mig en användare på Nordea, alltså tecknar upp mig för ett sorts grundpaket. Sedan så blir nästa steg att ringa upp dem igen eller skriva i chatten för att boka in ett möte.

Jag berättade att jag helst inte ville bränna en ff innan jag så att säga visat upp min ekonomi och fått i alla fall en positiv känsla att de kan hjälpa mig att slå ihop mina två blancos. Och det skulle inte vara några problem, det gjordes först efter jag godkänt det i samband med mötet/rådgivningen.

Problemet är bara att det verkar tas en kreditupplysning redan i samband med att jag reggar mig som kund hos dem. Det innebär ju att jag i praktiken försämrar mina förutsättningar att få hjälp av dem genom att ta det första nödvändiga steget att bli kund.

Så jag börjar fundera på ett lite alternativt upplägg. Nämligen att jag försöker utnyttja min för tillfälligt bra status hos UC och "kör en Lendo". I samband med det (men efter) bränner jag en ytterligare FF på att bli kund hos Nordea.

När väl röken lagt sig och de två förfrågningarna försvinner (eller i alla fall tappar i negativ effekt) hör jag av mig till Nordea igen (då med befintligt kundkonto, jag för inte över några tjänster dit innan det blir aktuellt att få hjälp med samlingslån).

Eller ska jag våga räkna med att även de försämrade förutsättningar jag kommer få hos UC efter att ha blivit kund (riskprognosen kanske droppar ner till 0.4-05 skulle jag tippa på) ändå räcker till för att nå hela vägen fram till hopbaklånet tror ni?

Bilagor

• Screenshot_20250923-113444.png
    Screenshot_20250923-113444.png
    258.4 KB · Visningar: 41
Får svara sen lite mer. Men kan säga att UCn som Nordea tar vid öppnande av konto inte påverkade mitt betyg alls.

Det är en annan sorts UC. I den stog det bara i princip om jag har anmärkningar eller inte. Tog samlingslån strax därefter via Lendo utan problem.

Så det är inte en full UC eller något som väger på kreditbetyget. Varken när den tillkommer eller när den försvinner (mitt kreditbetyg ändrades inte vid något av dessa 2 tillfällen)

Får svara sen lite mer. Men kan säga att UCn som Nordea tar vid öppnande av konto inte påverkade mitt betyg alls.

Det är en annan sorts UC. I den stog det bara i princip om jag har anmärkningar eller inte. Tog samlingslån strax därefter via Lendo utan problem.

Så det är inte en full UC eller något som väger på kreditbetyget. Varken när den tillkommer eller när den försvinner (mitt kreditbetyg ändrades inte vid något av dessa 2 tillfällen)
Aha, perfekt! Stort tack. Då blir jag "kund" nu direkt :)

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp