Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Ekonomiskt läge och målsättning

Tror inte de tar något som tar tid att sälja , det är lungt verkar det som

Hur "bra" inblick brukar kf ha i ens ekonomi under skuldsanering? Får man en fast summa varje månad som dras, eller håller de löpande koll på ens inkomster/intäkter? Dels får jag lite olika lön månad från månad (beroende på antal arbetsdagar/timmar aktuell månad, 20-23 dagar) dels funderar jag på om jag kan fortsätta dryga ut kassan med försäljning på tex Tradera och båsloppis (alltså intäkter som normalt sätts in på ett bankkonto som jag antar att kronofogden löpande håller koll på?) utan att det oavkortat dras i saneringen?

Hur "bra" inblick brukar kf ha i ens ekonomi under skuldsanering? Får man en fast summa varje månad som dras, eller håller de löpande koll på ens inkomster/intäkter? Dels får jag lite olika lön månad från månad (beroende på antal arbetsdagar/timmar aktuell månad, 20-23 dagar) dels funderar jag på om jag kan fortsätta dryga ut kassan med försäljning på tex Tradera och båsloppis (alltså intäkter som normalt sätts in på ett bankkonto som jag antar att kronofogden löpande håller koll på?)
KFM håller inte någon koll alls under din sanering. När du fått din sanering beslutad så är den enda kontakten som finns att du betalar in till dom en gång i månaden. Däremot kan dina borgenärer hålla koll genom att ta kreditupplysningar. Ser dom att du tjänat väldigt mkt mer än som angetts så kan dom begära omprövning.
Ingen håller koll på om du säjer saker men Tradera är det väl så att det rapporteras till skatteverket o över en viss summa får man skatta för.

KFM håller inte någon koll alls under din sanering. När du fått din sanering beslutad så är den enda kontakten som finns att du betalar in till dom en gång i månaden. Däremot kan dina borgenärer hålla koll genom att ta kreditupplysningar. Ser dom att du tjänat väldigt mkt mer än som angetts så kan dom begära omprövning.
Ingen håller koll på om du säjer saker men Tradera är det väl så att det rapporteras till skatteverket o över en viss summa får man skatta för.
Toppen, tack. Det låter ändå inte som att man är så sinnessjukt bevakad/övervakad som jag hade befarat. Vet inte riktigt vad jag tänkt mig, men typ att det skulle signeras rött i något system när Gaston får in en liten extra peng på bankkontot :)

Man har ju tydligen två betalningsfria månader per år också. Då behöver man inte betala något på lånen alls alltså ? Låter ju nästan för bra för att vara sant om man är van att betala 10-12 K i månaden i lån.

Senast ändrad:
Toppen, tack. Det låter ändå inte som att man är så sinnessjukt bevakad/övervakad som jag hade befarat. Vet inte riktigt vad jag tänkt mig, men typ att det skulle signeras rött i något system när Gaston får in en liten extra peng på bankkontot :)

Man har ju tydligen två betalningsfria månader per år också. Då behöver man inte betala något på lånen alls alltså ? Låter ju nästan för bra för att vara sant om man är van att betala 10-12 K i månaden i lån.
Det finns en liten man i Motala vars enda uppgift på jobbet är att trycka på en röd knapp på skrivbordet om det kommer in en extra slant på Gastons bankkonto.

Jag skojar, men de har inte så sträng kontroll. Det är bara om du försöker få försörjningsstöd som du får vända ut och in på ditt liv och redogöra för varje kola du köpt de senaste tre åren, och det är ju kommunalt. Staten är betydligt slappare. :D

Det finns en liten man i Motala vars enda uppgift på jobbet är att trycka på en röd knapp på skrivbordet om det kommer in en extra slant på Gastons bankkonto.

Jag skojar, men de har inte så sträng kontroll. Det är bara om du försöker få försörjningsstöd som du får vända ut och in på ditt liv och redogöra för varje kola du köpt de senaste tre åren, och det är ju kommunalt. Staten är betydligt slappare. :D
Just ja, Ture nere i Motala, min personliga varnings administratör:-D

Skämt o sido. Såg att man får behålla 6000 kr som existensminimum. Men ska hyran också betalas med det? Nu har jag just flyttat för att få ner hyran lite, men jag hade tex närmare 9000 i hyra fram till nu. Hur är det tänkt att det ska kunna betalas med de 6000 ?

Skämt o sido. Såg att man får behålla 6000 kr som existensminimum. Men ska hyran också betalas med det? Nu har jag just flyttat för att få ner hyran lite, men jag hade tex närmare 9000 i hyra fram till nu. Hur är det tänkt att det ska kunna betalas med de 6000 ?
Nej, du har ditt förbehållsbelopp samt ytterligare en så kallad ”buffertpeng” som brukar ligga på mellan 500-1200kr extra var månad. Det fastställs av handläggaren som utreder din eventuella skuldsanering och är samma belopp under hela saneringen. Utöver förbehållsbelopp samt buffert pengen, så har du även pengar till hyran.

Du får även behålla pengar för sjukv o mediciner upp till högkostnadsskyddet. Och för resor till o från jobb.

Nej, du har ditt förbehållsbelopp samt ytterligare en så kallad ”buffertpeng” som brukar ligga på mellan 500-1200kr extra var månad. Det fastställs av handläggaren som utreder din eventuella skuldsanering och är samma belopp under hela saneringen. Utöver förbehållsbelopp samt buffert pengen, så har du även pengar till hyran.
Tack! Med det i åtanke kanske det så småningom visar sig ha varit onödigt att flytta med andra ord:). Å andra sidan borde det ju (för den på KF som ska bevilja saneringen) ses som ett bra initiativ att ha lämnat en dyr trea och flyttat ner i en billig liten källarlägenhet väl :)?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp