Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Dom slår fast – förseningsavgift på lån förbjuds inte.

Räknade ihop nu att jag har förseningsavgifter på 3.000 kr från Marginalen under de åren jag haft lån där. Känns dock långsökt att de ska dra av det i efterhand…
Varför? Det har ju enligt domen varit olagligt att ta ut dessa avgifter. Vore jag dig skulle jag iallafall försöka få tillbaka de 3k, men såklart inte säkert att det går enkelt direkt…
Ja jag kommer att kontakta dem och göra ett försök. Kanske värt att kontakta en konsumentombudsman annars? Blir svårt att driva ett ärende mot en bank själv.

Fick idag svar från Svea:
”Du har inte betalt någon förseningsavgift. Men du är debiterad 435 kronor i förseningsavgifter 2022. Vi kommer meddela kronofogden att vi skriver ner kapiatlet i ditt mål med 435 kronor.”

Många bäckar små, men alltid kul att få en liten minskning av skulden :)

Fick idag svar från Svea:
”Du har inte betalt någon förseningsavgift. Men du är debiterad 435 kronor i förseningsavgifter 2022. Vi kommer meddela kronofogden att vi skriver ner kapiatlet i ditt mål med 435 kronor.”

Många bäckar små, men alltid kul att få en liten minskning av skulden :)
Jahop , då är de skyldiga mig 900kr :)

Hmm intressant . Jag hade slantar och untie tidigare under några år och fick i princip förseningsavgift på varje faktura under 3 år .
Står såhär på deras sida :
Kreditgivaren har rätt att ta ut ut förseningsavgift om 195 kr per försening

men de har dom alltså inte rätt till? Tror de rör sig om säkert 5-10 000 kr för mig bara från dom… får gå igenom varenda lån man haft nu genom åren så kanske man får ihop en slant ;)

Påminelseavgifter (och inkassoavgifter) är lagstadgade till viss (max) belopp. Dessa får de ta ut.
Men inga andra avgifter, som förseningsavgifter och dröjsmålsavgifter.

Det jag funderar över, hur kommer det sig att bolagen inte döper om alla sina "avgifter" till just påminnelseavgift?

I grund och botten är det ju bara semantik, dom hade ju kunna komma undan med det menar jag.

Hur mycket får dom ta ut i påminnelseavgift?

Det jag funderar över, hur kommer det sig att bolagen inte döper om alla sina "avgifter" till just påminnelseavgift?

I grund och botten är det ju bara semantik, dom hade ju kunna komma undan med det menar jag.

Hur mycket får dom ta ut i påminnelseavgift?

60 kr

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp