Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Dom hos tingsrätten, skuld fastställdes

Ja historiskt skuldsaldo blir det om skulden ligger kvar i flera månader och du inte får löst den givetvis..
Men för den sakens skull får du ingen anmärkning
Historiskt skuldsaldo är väl inte optimalt men det har inte negativt påverkat mig i alla fall hittills.
Och om du nu kommer överens om en avbetalningsplan så följ den
Gör du inte detta så kommer de skicka för verkställighet det samma som utmätning
Eller om du nu inte betalar din skuld och inte få avbetalningsplan så ska du betala den i sin helhet annars blir det utmätning .
Har du fått klarhet i detta nu.
En vanlig dom hos tingsrätt där du medgivit skulden ger ingen betalningsanmärkning. Om du fått en tredskodom kan den i ett senare skede faställas i dom och ge anmärkning
Du har en chans att ompröva en tredskodom och gör man inte det fastställs den efter ca 3 veckor och blir en plump i protokollet som man har med sig i tre år

Okej. Förstår läget. Men fattar inte då varför UC säger att det blir betalningsanmärkning då käranden väljer att skicka in domen till kronofogden för utmätning/indrivning som såklart fastställs så det blir utmätning/indrivning. Att det både blir skuldsaldo som sedan övergår till historiskt skuldsaldo om man inte betalar plus betalningsanmärkning i samma skede som kärande väljer att skicka in domen för indrivning?! Ologiskt.

UC sa till mig att har skulden fastställts via dom dvs att de skickar till indrivning/utmätning eller utslag via betalningsföreläggande så blir det anmärkning. Det är samma process med betalningsföreläggande som med dom - anmärkning om skulden fastställs och sökande vill driva in skulden + skuldsaldo. KFM bekräftade detta UC sagt till mig.

Jag bekräftar Grans inlägg att det INTE
registreras någon anmärkning hos UC om man medger
Dom, jag har haft 10 st sådana fall.

Men håll inte på att maila UC och ifrågasätt det för
då kanske dom verkligen tittar över det.

Gfg - 10 st sådana fall? Där du medgett dom
och ej fått till avbetalning där käranden istället valt att skicka domen till
KFM och du har endast fått skuldsaldo men ej anmärkning?! Du har betalat då du väl fått "skuld att betala" från KFM och skuldsaldot sedan blivit nollat men helt utan betalningsanmärkning hos alla kreditupplysningsföretag?

Nej, jag håller inte på att mejlar UC heller. Är bara orolig då jag fått en DOM nyligt där käranden ej har gått med på en avbetalningsplan utan de emotser full
betalning tom 16/1 annars skickar dem DOMEN för indrivning till KFM. därför blir jag orolig att jag även får anmärkning eftersom UC meddelat att det blir både skuldsaldo som övergår till ett historiskt skuldsaldo samt betalningsanmärkning direkt då skulden har fastställts.

Om det framgår av domstolens dom/beslut om att du inte var betalningsskyldig vill vi att du skickar en kopia på denna till oss.
Vi vill uppmärksamma på att om en dom eller utslag undanröjts är detta i sig inget skäl för oss att ta bort anmärkningen. Man har inte undanröjt betalningsskyldigheten utan själva indrivningshandlingen. Det bör framgå om du inte var betalningsskyldig.
Kopian på dom/beslut på om du inte var betalningsskyldig skickar du till vår Utredningsavdelning
Utredningen
UC AB
117 88 Stockholm
utredningen@uc.se
fax: 08-670 90 95

I tingsrätten kommer först ges möjlighet till parterna att förlika sig kring fordran innan tingsrätten lämnar sin dom, även kallat exekutionstitel. Innan domen har vunnit laga kraft, vilket tar 3 veckor, så kan båda parterna överklaga domen. Är det så att man förlorar målet och enligt tingsrätten är skyldig att betala fordran, helt eller delvis har man 3 veckor på sig att betala hela det överenskomna beloppet innan domen verkställs. Fordran kan efter 3 veckor skickas in till Kronofogden för ett utslag, vilket även leder till att en betalningsanmärkning registreras hos kreditupplysningsföretagen.

Har du fått ett utslag eller från Kfm som sedan är skickat till tingsrätt?
Eller är det en tredskodom du fått ?
Det låter annars konstigt att de svarar att set blir en anmärkning
Jag har också haft flera domar hos tingsrätt där ja medgivit skulden och både fått avbetalningsplan av sökanden men även där de sagt nej så det gått direkt tillbaka till Kfm för en utmätning och jag har inga anmärkningar fått
Däremot som jag sagt tidigare om du fått en tredskodom så kan den bli en anmärkning eller om du fått ett utslag men då är det ju redan försent oxh anmärkningen är ju där pch den är banne mig inte lätt att få bort om du anser att du inte är betalningsskyldig

Jag känner att vi försöker hjälpa dig på alla sätt och vis men det verkar ändå som du inte tror på vad vi säger
Vi andra som svarat dig har ingen anmärkning fått i alla fall
Så då bör du ha fått en tredskodom ??? Står det så i dina papper??

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp