Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Dispens för utbetalning av pensionssparande i förtid för att lösa skulder

Med tanke på de krav som skatteverket ställer för ut godkänna en utbetalning av tjänstepensionen så verkar det ju helt klart sundare att sikta på skuldsanering istället. Kraven är ju stort sett lika och man riskerar inte att totalt sabba sitt liv som pensionär.

Med tanke på de krav som skatteverket ställer för ut godkänna en utbetalning av tjänstepensionen så verkar det ju helt klart sundare att sikta på skuldsanering istället. Kraven är ju stort sett lika och man riskerar inte att totalt sabba sitt liv som pensionär.
Beror ju på. Som i min väns fall. Gjort ca +6mkr iår på krypto på sitt pensionskonto. Kan ju vara värt sälja 3mkr då. När han desutom redan ligger väldigt bra pensionsmässigt.

Lasseman, varför inte försöka bidra till att engagera alla drivna människor ån att ge kryptiska svar. Du har koll säger du, ge ett utförligt svar med statistik och vad som är svårt. Du har inte dit myndighetsjobb på kvällstid i forumet.
Men varför ska jag engagera folk i att göra något som inte kommer ge något?
Lagstiftning hindrar utmätning I de flesta fall. Hänvisade till relevant lag.
Statistik saknas på den detaljnivån eftersom det inte är något som följs.
Jag vet ganska exakt hur ofta utmätning är möjlig, men det ville du inte veta så då hoppar vi över det enligt önskemål.

Men varför ska jag engagera folk i att göra något som inte kommer ge något?
Lagstiftning hindrar utmätning I de flesta fall. Hänvisade till relevant lag.
Statistik saknas på den detaljnivån eftersom det inte är något som följs.
Jag vet ganska exakt hur ofta utmätning är möjlig, men det ville du inte veta så då hoppar vi över det enligt önskemål.
Mäkta imponerande förhållningssätt som moderator. Om du inte är intresserad av att bistå med engagemang fokusera gärna på andra frågor i forumet där du kan inspirera och bidra och där du själv känner tillfredsställelse i det. Blir mycket trevligare nivå och kvalité då. Trevlig dag.

Sen är det väldigt många under 35-40 som med garanti faller bort från detta alternativ per automatik. Har man säg 1.5 miljon i skuld så krävs det ju att man har över minst 2-3 miljoner i tjänstepension för att det ens ska vara möjligt.

Ett krav dom ställer är att man löser bort allt förfallet och nästan eller allt annat med, med dispens för utbetalning av pensionssparande för att lösa skulder vad jag läser mig till.

Väldigt stor andel av unga har inte dom pengarna i tjänstepension. Så detta blir lite per automatik för de som är minst 35-40+ om jag tar mig själv som exempel.

Jag är lite över 30 och har haft över medianlön i många år med inbetalning av pension och kan inte lösa bort mina skulder med denna metod. Räknar jag nu på det så hade jag förmodligen fått vänta tills jag är ca 37-40 år innan det ens hade vart möjligt för mig att bli skuldfri denna väg.

Så det har du rätt i. Detta är inget för yngre personer, inte ens möjligt för en absolut majoritet av yngre personer
Hur många har så mycket pengar i egen pensionsförsäkring? Hur många arbetsgivare vill skriva över försäkringen på en enskild skuldsatt person? Görs det och under vilka omständigheter/ vilka krav ställs? Kan mycket väl tänka mig att större arbetsgivare (läs stat, kommuner och landsting) har som policy/princip att inte göra det.

Hur många har så mycket pengar i egen pensionsförsäkring? Hur många arbetsgivare vill skriva över försäkringen på en enskild skuldsatt person? Görs det och under vilka omständigheter/ vilka krav ställs? Kan mycket väl tänka mig att större arbetsgivare (läs stat, kommuner och landsting) har som policy/princip att inte göra det.
Det vet jag faktiskt inte hur många som har de pengarna för att täcka sina skulder. Men det betalas ju in varje år. Så ganska få bland yngre, ganska många bland äldre kan jag tänka mig.

Kan tänka mig att det inte är vanligt att arbetsgivare gör en överlåtelse av pensionsförsäkringen.

Men om man kan motivera det på ett seriöst sätt på lönekontoret så ser jag inte heller varför dom skulle säga nej till en överlåtelse. Arbetsgivaren förlorar inget på det.

Jag tycker Peders vän bara ska prova. Har man mycket skulder och ännu mer tjänstepension så är det värt varje chans att bli skuldfri.

Det vet jag faktiskt inte hur många som har de pengarna för att täcka sina skulder. Men det betalas ju in varje år. Så ganska få bland yngre, ganska många bland äldre kan jag tänka mig.

Kan tänka mig att det inte är vanligt att arbetsgivare gör en överlåtelse av pensionsförsäkringen.

Men om man kan motivera det på ett seriöst sätt på lönekontoret så ser jag inte heller varför dom skulle säga nej till en överlåtelse. Arbetsgivaren förlorar inget på det.

Jag tycker Peders vän bara ska prova. Har man mycket skulder och ännu mer tjänstepension så är det värt varje chans att bli skuldfri.
Vad betalas in varje år? Det slutade ju vara förmånligt att betala in på privat pensionssparande för drygt 10 år sedan, så efter det var det väl inte många som fortsatte:

Vad betalas in varje år? Det slutade ju vara förmånligt att betala in på privat pensionssparande för drygt 10 år sedan, så efter det var det väl inte många som fortsatte:
Jag får då inbetalningar varje år av min arbetsgivare. Jag undrar nästan om det inte är med i alla eller majoriteten av alla kollektivavtal dessutom att det ska betalas in tjänstepension till den som arbetar varje år

Jag får då inbetalningar varje år av min arbetsgivare. Jag undrar nästan om det inte är med i alla eller majoriteten av alla kollektivavtal dessutom att det ska betalas in tjänstepension till den som arbetar varje år
Tjänstepension ja, men inte privat pensionsförsäkring eller pensionssparande, de måste man ju betala in själv.
Jag begriper då inte vilken pension du tänker man ska få ta ur i förtid.

Jag har ca 10 år kvar till pension (prognosen säger att jag kommer få ut drygt hälften av vad jag har i lön idag). Har totalt 6 miljoner, varav ca 2 miljoner är tjänstepension fördelade på 4-5 olika. Mest statligt. Ingen av de går att ta ut före 55, och tas de ut måste det vara i samband med pension.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp