Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Dispens för utbetalning av pensionssparande i förtid för att lösa skulder

Det heter något i stil med: ”dispens på återköp av pensionsförsäkring i förtid” och det är något man ansöker om hos skatteverket.

Men ja: det ska gå att betala sina skulder med någon del av pensionen i vissa fall.

https://skatteverket.se/privat/etja...info/2250.4.70ac421612e2a997f85800055349.html

https://skatteverket.se/privat/skat...arandeifortid.4.18e1b10334ebe8bc80002218.html

”Om ditt pensionssparbelopp i din pensionsförsäkring eller ditt pensionssparkonto (IPS) är högre än ett prisbasbelopp, kan du bara få ut ditt pensionssparande i förtid om din bank, ditt försäkringsföretag och Skatteverket har lämnat sitt medgivande.

Ditt försäkringsföretag eller din bank ska pröva om ett återköp av din pensionsförsäkring eller avslut av ditt pensionssparkonto (IPS) i förtid får ske enligt pensionssparavtalet och försäkringstekniska riktlinjer. Försäkringsföretaget eller banken ska med andra ord pröva frågan före Skatteverket. Därför måste du själv kontakta försäkringsföretaget eller banken för att få ett intyg angående ditt pensionssparande. Intyget ska du skicka in tillsammans med din ansökan om dispens till Skatteverket. Intyget är en förutsättning för att Skatteverket ska kunna granska din ansökan om dispens.

Om din ansökan gäller återköp av en pensionsförsäkring ska du bifoga dokument där försäkringsföretaget intygar

• att du är registrerad som försäkringstagare till pensionsförsäkringen
  • att det inte finns några avtalsmässiga och försäkringstekniska hinder för ett återköp
  • pensionsförsäkringsnummer
  • datum då försäkringen tecknades
  • aktuellt tekniskt återköpsvärde.
Om din ansökan gäller avslut av pensionssparkonto (IPS) ska du bifoga dokument där banken intygar

• att du är registrerad som ägare till pensionssparkontot
  • att det inte finns några avtalsmässiga hinder mot ett avslutande av IPS i förtid
  • avtalsnummer (pensionssparkontonummer)
  • aktuellt värde.”

Kan vara värt att forska i.

Tror din vän kontaktar Avanza eller försäkringsbolaget för pensionen först i ämnet - får man intyg där så gör man ansökan hos skatteverket där man bifogar intyget.

Hur exakt din vän ska gå tillväga vet jag inte. Men att boka möte med handläggare på ex Avanza eller dom som ligger bakom pensionsförsäkringen kan väll vara steg 1 tänker jag.

Detta är dock inte samma som utmätning även om lösningen är snarlik
Men detta gäller väl bara det egna pensionssparandet eller egen pensionsförsäkring (och bara om det inte överstiger ett basbelopp). Detta gjorde jag själv med mitt pensionssparande för att få ut en slant till kontantinsatsen.

Men detta gäller väl bara det egna pensionssparandet eller egen pensionsförsäkring (och bara om det inte överstiger ett basbelopp). Detta gjorde jag själv med mitt pensionssparande för att få ut en slant till kontantinsatsen.
Det krävs inget beslut från skatteverket om det är under ett prisbasbelopp. Men det går bra att få allt utbetalt med. Men då är processen lite längre eftersom man får ansöka om det med intyg från skatterverket.
—————————————
Står man inte själv som försäkringstagare så verkar det vara 3 steg:

1. Man kontaktar lönekontoret och får dom att skriva över/göra en överlåtelse av försäkringen på man själv. Så att inte arbetsgivaren är försäkringstagaren längre. Utan man själv måste stå som försäkringstagare.

2. Man kontaktar försäkringsbolaget/banken som har försäkringen om intyg med all information och ett medgivande att man får sälja.

3. Man gör en ansökan (Googla: ”SKV 2250” för blanketten) med bifogat intyg och medgivande hos skatteverket om att få sälja allt för att betala sina skulder.

Får man godkänt från skatterverket så är det bara bifoga beslutet till banken/försäkringsbolaget så får man utbetalt.

Senast ändrad:
Data?

Sammantaget från mängder av tillgångsutredningar.
Data vet du vad det är eller? Du grundar ju din erfarenhet på någonting och då måste du ju ha data eller källa till det påstående som du gör. Tillgångsutredning. Säger inget direkt statistiskt. Kan du ge något mer konkret eller är det mer din känsla som du vill spegla?

https://www.lånforum.se/threads/Äntligen-tack-för-det-skatteverket.1417/

Här var det någon som verkar bara ha dragit iväg en ansökan och blivit beviljad för att lösa alla skulder på detta sätt. Dock länge sen, men antar att inget ändrats - Lasseman beskriver också processen lite mer ingående i tråden.
Det brukar inte gå enl Lasseman (dock svårtolkat statistiskt vad han grundar svaret på) men kanske är undantaget som lyckats då.

Det brukar inte gå enl Lasseman (dock svårtolkat statistiskt vad han grundar svaret på) men kanske är undantaget som lyckats då.

Det är inte bara enligt Lasseman utan det är generellt exceptionellt svårt.

Har ingen aning faktiskt om statistiken. Men jag tänker att det finns inget att förlora på att testa om personen ändå har löneutmätning.

1. Din vän säger till arbetsgivaren att hxn besökt kommunnen skuldrådgivare som rekommenderar att ni gör en överlåtelse av pensionsförsäkringen till mitt namn. Det så att jag kan använda den för att avsluta mina skulder och utmätningen.

2. När din vän fått pensionsförsäkringen överlåten så säger din vän att hen har haft löneutmätning länge och fått rekommendation av skuldrådgivare på kommunen att komma överens om er med en möjlighet att sälja 1 miljon för att betala mina skulder. Det då det finns ett stort värde där och jag annars riskerar att vara evighetskund på utmätning. Därför skulle jag behöva intyg på försäkringen och medgivande så att jag kan göra en ansökan om att få sälja hos skatteverket.

3. Gör en ansökan och motivera den väl att det finns inget annat sätt att bli skuldfri, att det inte komme drabba pensionen. Att skuldrådgivare rekommenderar det och att arbetsgivaren höll med som skrev över pensionsförsäkringen på dig och försäkringsbolaget gav sitt godkännande om ni godkänner det etc.

Går det så går det. Annars har hxn ju inte förlorat något. Ibland är det bara testa själv istället för att gå på luddig statistik

Senast ändrad:
Pensionsförsäkringar går i princip aldrig utmäta..
Jag har inte ett IPS på 140 000 och är rädd att de kommer utmätas eller tas vid ev skuldsanering. Det står i avtalet med banken att dom är skyddade från utmätning . Men enl lagen är det beroende på hur länge man sparat och andra saker . Men utmäts inte IPS menar du ?

Många blir ju chockade när dom inser hur liten den statliga pension blev när man efter ett långt arbetsliv äntligen gick i pension.
Att man därför är restriktiva till att tidigarelägga utbetalning av en tjänstepension som ju är avsedd att ge extra ekonomisk trygghet under pensionärslivet är ju logiskt. Sedan finns ju alltid undantag men dom misstänker jag är få.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp