Långivare med aktiv utlåning

1. Klaralån - Lån utan UC
2. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
3. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Zmarta - Jämför lån (ny)
5. Tomly - Lån utan UC
6. Kredio - Lån utan UC
7. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
8. Binly - Lån utan UC
9. Brixo - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Credifi - Lån utan UC
12. Nätlån - Lån utan UC
13. Merax - Swish-utbetalning, ingen UC

DinFinans har någon skickats till KFM med sitt lån

Idle du som verkar vara insatt i dessa saker tycker du att det verkar vara riktigt att DinFinans tar ut 2240 kronor för att lägga upp en avbetalningsplan på 5 månader när de redan tagit ut ränta på 1033 kronor på lånet på 5000 kronor. Är det verkligen lagligt att ta så mycket i avgifter?

Det finns ingen skyldighet för en borgenär att erbjuda en avbetalningsplan. Det är dock i allmänhet fritt för två parter att träffa avtal om nästan vad som helst. I detta fall vill borgenären ha betalt extra för att borgenären inte ska kräva hela sin fordran på en gång. Gäldenären kan alltså välja mellan att acceptera avbetalningsplanen, betala in det nuvarande fordringsbeloppet eller se ett föreläggande från Kronofogdemyndigheten dyka upp i brevlådan.

Det finns ingen skyldighet för en borgenär att erbjuda en avbetalningsplan. Det är dock i allmänhet fritt för två parter att träffa avtal om nästan vad som helst. I detta fall vill borgenären ha betalt extra för att borgenären inte ska kräva hela sin fordran på en gång. Gäldenären kan alltså välja mellan att acceptera avbetalningsplanen, betala in det nuvarande fordringsbeloppet eller se ett föreläggande från Kronofogdemyndigheten dyka upp i brevlådan.

Långivaren i detta fall DinFinans har i sina villkor för lånet angivit att de beviljar avbetalningsplan om man kontaktar dem innan förfallodag. Om så är fallet bör de väl också tillämpa inkassokostnader som är enligt inkassosed. Är det möjligtvis så att du jobbar hos DinFinans eftersom du tycker deras avgifter är rimliga dvs 448 kronor extra varje månad.

detta bolaget hadde väll smstillkontanter.
på etiskarådet blev de anmälda för ocker.och rådet beslutade stänga ner bolaget.trots att de rättade till dåligt utförda villkor m.m så därför har de väll startat detta bolag.
att ta ut över 2000 spänn för avbplan borde de anmälas för.återigen ocker??

Jag tycker absolut de borde anmälas för ocker. Jag tror också att eftersom de är medlemmar här på forumet och inte skriver i eget namn här längre så har de säkert någon som läser de inläggs som skrivs om dem och ger svar som oregistrerad. Så de vet säkert vad vi har skrivit om dem och hur vi tänker agera. Det struntar jag i jag tycker de är en av lånemarknadens största skojare.

detta bolaget hadde väll smstillkontanter.
på etiskarådet blev de anmälda för ocker.och rådet beslutade stänga ner bolaget.trots att de rättade till dåligt utförda villkor m.m så därför har de väll startat detta bolag.
att ta ut över 2000 spänn för avbplan borde de anmälas för.återigen ocker??
Till vem ska man vända sig för att anmäla någon för ocker?

Fick inkassokrav idag med hot om betalningsföreläggande

Fick inkassokrav från Dinfinans/Chief Financial Services idag där de skrev att om jag inte betalade in hela beloppet inklusive ränta och avgifter kommer ansökan om betalningsföreläggande och utmätning att lämnas till Kronofogden. Vad gör jag nu tar ett nytt lån för att betala detta eller vad?
Blev totalt ställd av detta fick löfte om att betala i slutet på juli men nu får jag inte tag på dem. Är det någon annan som fått detta

Problemet med ocker är att det finns få prejudicerande domar kring detta.

Läs gärna denna artikel kring ocker från expressen och de fall som åklagaren har lagt ned.

http://www.expressen.se/nyheter/ockerrantorna-anmals---aklagaren-lagger-ner/

Att få Din Finans dömda för ocker är nog väldigt svårt även om räntorna är SKYHÖGA! Deras räntor på ett lån för 5000 ligger ju ungefär i linje med övriga, kanske lite över. Kring avbetalningen är det väl kostnader som tillkommer utöver ränta så som uppläggningsavgift med mera.

Fick inkassokrav från Dinfinans/Chief Financial Services idag där de skrev att om jag inte betalade in hela beloppet inklusive ränta och avgifter kommer ansökan om betalningsföreläggande och utmätning att lämnas till Kronofogden. Vad gör jag nu tar ett nytt lån för att betala detta eller vad?
Blev totalt ställd av detta fick löfte om att betala i slutet på juli men nu får jag inte tag på dem. Är det någon annan som fått detta

Har kontaktat Chief nu eftersom DinFinans inte svarar i telefon,chatt,mejl längre. Chief skulle försöka få tag på ansvarig på DinFinans då jag inte får det.

Att tilläggas i diskussionen om ocker är ju att betalning måste fortfarande erläggas i tid. Frågan om ocker får man driva separat och med rättssystemet som vi har idag klaras ju inte detta av i jättehögt tempo

Har kontaktat Chief nu eftersom DinFinans inte svarar i telefon,chatt,mejl längre. Chief skulle försöka få tag på ansvarig på DinFinans då jag inte får det.

Om du bestrider ärendet till chief så får inte de skicka det vidare till KFM

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp