Långivare med aktiv utlåning

1. Klaralån - Lån utan UC
2. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
3. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Zmarta - Jämför lån (ny)
5. Tomly - Lån utan UC
6. Kredio - Lån utan UC
7. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
8. Binly - Lån utan UC
9. Brixo - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Credifi - Lån utan UC
12. Nätlån - Lån utan UC
13. Merax - Swish-utbetalning, ingen UC

DinFinans har någon skickats till KFM med sitt lån

Har försökt läsa runt på forumet med inte hittat något svar så därför startar jag en egen tråd.
Har någon fått sitt DinFinans lån skickat till KFM? I så fall hur lång tid efter förfallodag? Försöka få till en avbetalningsplan verkar ren idioti då de tar ut flera tusen extra för det vilket måste vara olagligt.

Dom skickar ifall du inte betalar.

Det förstår väl jag också men det var inte det jag frågade. Jag ville veta om någon fått det skickat och hur lång tid det tog efter förfallodag. Förstår väl att jag måste betala till sist men hur lång tid har jag på mig.

Ett par månader... Minst! De tjänar på att hålla lånet aktivt för då kan räntan ticka... Bestrider du deras fordran hos fogden så hannar den hos tinget och då skall de förklara sin ränta samt att räntan och det dem kräver stannar från den dag tinget mottager stämningen. De får heller inget för kostnader i samband med vändan i tinget såvida du inte löser din skuld innan sista dag för yttrande.

Trots att flera här på forumet inte återbetalt hela lånet eller fortsatt förlänga så verkar ingen hamnat hos fogden är det vanligt eller inte.

Ett par månader... Minst! De tjänar på att hålla lånet aktivt för då kan räntan ticka... Bestrider du deras fordran hos fogden så hannar den hos tinget och då skall de förklara sin ränta samt att räntan och det dem kräver stannar från den dag tinget mottager stämningen. De får heller inget för kostnader i samband med vändan i tinget såvida du inte löser din skuld innan sista dag för yttrande.

Enda gången ränta slutar ticka när ett mål hänskjuts till tingsrätt är om så är avtalat. Det torde dock i allmänhet vara väldigt ovanligt med ett sådant avtalsvillkor varför man i allmänhet bör utgå ifrån att vad som står ovan ej är korrekt.

Enda gången ränta slutar ticka när ett mål hänskjuts till tingsrätt är om så är avtalat. Det torde dock i allmänhet vara väldigt ovanligt med ett sådant avtalsvillkor varför man i allmänhet bör utgå ifrån att vad som står ovan ej är korrekt.

Inga av mina lån som hamnat hos tinget har varit på mer än den summa som stod i tingsrättens föreläggande. Detta även om det tagit 1-3 månader innan handläggning hos tinget.

Snabblåns aktörer har noll att hämta med sina ockerräntor i tinget. ALLT skall redovisas och granskas sedan av tingsnotarien. Då gäller det att man har sina papper iordning och kan redovisa hur skulden har uppkommit. Lägg där till

kostnader för ansökan = 450 kr
Juridiskt ombud = 1260 kr

= utgifter som du endast får igen OM personen INTE kan betala innan utslag i tinget då smslån går under FT-mål och är under ett halvt basbelopp(20 000 kr).

Därför är det bättre och avvakta och därmed hålla skulden aktiv!

Senast ändrad:
Inga av mina lån som hamnat hos tinget har varit på mer än den summa som stod i tingsrättens föreläggande. Detta även om det tagit 1-3 månader innan handläggning hos tinget.

Snabblåns aktörer har noll att hämta med sina ockerräntor i tinget. ALLT skall redovisas och granskas sedan av tingsnotarien. Då gäller det att man har sina papper iordning och kan redovisa hur skulden har uppkommit. Lägg där till

= utgifter som du endast får igen OM personen INTE kan betala innan utslag i tinget då smslån går under FT-mål och är under ett halvt basbelopp(20 000 kr).

Idle du som verkar vara insatt i dessa saker tycker du att det verkar vara riktigt att DinFinans tar ut 2240 kronor för att lägga upp en avbetalningsplan på 5 månader när de redan tagit ut ränta på 1033 kronor på lånet på 5000 kronor. Är det verkligen lagligt att ta så mycket i avgifter?

Att anlita ett inkassobolag för att driva ett mål vid domstol kostar i allmänhet cirka 1500 kr i timmen. Anledningen till att man inte har krävt dig på dröjsmålsränta för tiden under tingsrättens handläggning beror sannolikt på att framställa kraven mot dig skulle kosta dem mer än vad dröjsmålsräntan uppgår till.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp