Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Det har gått ut över hela livet och tar aldrig slut..

Jag sökte desperat efter stöd och hittade det här forumet ikväll..så jag slänger in ett inlägg för jag är så uppgiven..

Jag separerade för 4 år sedan och tog under ett halvår två dyrare lån på 50.000 men blev därefter arbetslös och klarade inte avbetalningarna. Ett drygt halvår senare föll allt samman.

I 1,5 år hände inget för jag ansågs ha för låga inkomster men nu har jag utmätning på ca 4500kr varje månad sedan 1,5 år tillbaka. Ringde KFM för några månader sedan för att höra status och fick veta att typ inget hänt. Allt går till ränta och jag sjönk som en sten.

Jag är 35 år, är ensamstående med 2 barn, 6 och 9 år varannan vecka. Jag är fast anställd men har utöver det inget liv. Från att ha varit levnadsglad och social har jag de senaste 3 åren isolerat mig totalt socialt för att jag dels inte ändå har råd med aktiviteter varken för mig eller barnen men också för att det på något vis är enklast att finna sig i att man inte är en normal vuxen som har råd. Då är det lättare att anamma rollen som den som inte vill umgås med andra och som hellre är ensam. Relationer undviker jag helt och har släppt intresset för det helt och hållet eftersom jag inte vill behöva utsätta mig själv för situationen att bli ratad för att jag har skulder. Självkänslan är så låg. Jag lever m.a.o i en egen bubbla för att jag inte kan, har råd eller orkar annat.

Och så det konstanta dåliga samvetet för att barnen inte kan leva på samma villkor hos mig som andra barn kan eller som de kan hos sin pappa. Är så värdelös helt enkelt och tydligen ska jag leva såhär resten av mitt liv då utmätningen verkar göra noll skillnad.

Är så ledsen. Och där emellan stoppar jag huvudet i sanden och bara försöker leka normal här hemma. Men egentligen är det här ett enormt sår som ingen märker att jag har..

Hej,
Hur mycket är det du tjänar netto? 4500 i utmätning gör att du ligger på 14-15.000 efter skatt i lön?
Finns det möjlighet att jobba extra/mer och betala av fortare?

50.000 är en väldigt låg kostnad egentligen, det bör inte vara så svårt att betala av det relativt snabbt kan man tycka?

I övrigt så kommer alltid regn efter solsken. Har du inga fritidsintressen?

Ja ungefär det netto. Med utmätningen får jag ut 12500 och efter hyra och fasta räkningar har vi kvar mellan 2-3000 pet månad till levnadskostnader.

Ja alltså två st. lån på 50k. Så 100.000..och det har ökat till 200.000 pga ränta så skulden bara ökar med tiden och utnätningen täcker bara räntan som det verkar. Många små räkningar gick också till kfm första året eftersom jag föll ner i ett svart hål efter första betalningsanmärkningen och blev deprimerad..

Jag jobbar på statlig myndighet så det finns ingen möjlighet till extrajobb där och utöver det vet jag inte när jag skulle hinna ha ytterligare ett jobb. Man behöver hinna vila också för att orka med jobbet.

Får man fråga vilka bolag det är du har dessa skulder till och hur mycket i % räntan är på respektive?
35 år är fan ingen ålder, det är rena ungdomen. Du har alla möjligheter i världen att få rätsida på det här.
Jag hade flera miljoner i skuld....

@Shantaram det gör mig så innerligt ont att läsa om Din situation. Egentligen har Du ju inte superhöga skulder, men likväl minskar dom inte... Allt går till ränta...:(
Du ser inte ljuset ut ur tunneln. Du är typexemplet jag läser om i rapport efter rapport där olika instanser gör djupdykningar i ”måendet hos alltför många med skuldsättning” och som lever med löneutmätning år in - år ut!

Det är en otroligt beklämmande läsning.
Den stora massan som hamnar hos KF lever bara någon/några månader med utmätning, men sen har vi likväl tiotusen talet (om inte fler), som lever precis som Du (och jag om inte jag hade fått igenom min skuldsanering) med utmätning under lång tid.

Systemet med löneutmätning måste ses över !! På riktigt!! Som systemet är riggat nu, så stjälper det människor! Jag är helt säker på det och det gör rapport efter rapport oxå gällande. Människor orkar inte i längden att år in - år ut, leva under dessa omständigheter.
Att bara överleva, att aldrig få en lättnad, att inte kunna se ljuset ur mörkret.
Många gör exakt det Du gör: tappar det sociala umgänget, drar sig undan, tappar livsgnistan, blir apatiska, förlorar sina arbeten, får enorma psykiska och även fysiska problem...

Jag vet egentligen inte vart jag vill komma med detta inlägg, mer än att jag blir alltmer övertygad om att löneutmätning ur ett längre perspektiv får förödande konsekvenser både för Dig som enskild individ, för Dina barn och för samhället i stort...

Jag mår illa ! Något måste göras. Tills dess, försök ”stay strong”. Inte minst, för Dina barns skull.

All kärlek till Dig ❤️

Senast ändrad:
Har du funderat på skattejämkning, det som är kvar på detta år samt nästa. Då borde det bli några tusen extra att amortera och skynda på betalningen.

Må gott

Tänker på aktiviteter till barnen mm har du sökt stipendier typ från majblomman och andra ställen tror svenska kyrkan ibland kan hjälpa. Majblomman vet jag kan man önska lite vad som helst av för barnen.

I övrigt kan jag bara hålla med om att systemet med utmätning måste förändras. När skulderna hamnar hos fogden "måste" räntorna frysas på en mycket lägre nivå. Borde regleras på nått sätt efter betalningsförmåga kanske inte direkt utan efter nått år. Så folk inte självmant väljer det som en utväg.

Sen tror jag att du skall släppa det där med rädslan att skämma om du träffar nån.

Kärleken är större än skulder annars är den inte på riktigt.

Senast ändrad:
@Shantaram det gör mig så innerligt ont att läsa om Din situation. Egentligen har Du ju inte superhöga skulder, men likväl minskar dom inte... Allt går till ränta...:(
Du ser inte ljuset ut ur tunneln. Du är typexemplet jag läser om i rapport efter rapport där olika instanser gör djupdykningar i ”måendet hos alltför många med skuldsättning” och som lever med löneutmätning år in - år ut!

Det är en otroligt beklämmande läsning.
Den stora massan som hamnar hos KF lever bara någon/några månader med utmätning, men sen har vi likväl tiotusen talet (om inte fler), som lever precis som Du (och jag om inte jag hade fått igenom min skuldsanering) med utmätning under lång tid.

Systemet med löneutmätning måste ses över !! På riktigt!! Som systemet är riggat nu, så stjälper det människor! Jag är helt säker på det och det gör rapport efter rapport oxå gällande. Människor orkar inte i längden att år in - år ut, leva under dessa omständigheter.
Att bara överleva, att aldrig få en lättnad, att inte kunna se ljuset ur mörkret.
Många gör exakt det Du gör: tappar det sociala umgänget, drar sig undan, tappar livsgnistan, blir apatiska, förlorar sina arbeten, får enorma psykiska och även fysiska problem...

Jag vet egentligen inte vart jag vill komma med detta inlägg, mer än att jag blir alltmer övertygad om att löneutmätning ur ett längre perspektiv får förödande konsekvenser både för Dig som enskild individ, för Dina barn och för samhället i stort...

Jag mår illa ! Något måste göras. Tills dess, försök ”stay strong”. Inte minst, för Dina barns skull.

All kärlek till Dig ❤️
Håller med vet inte själv hur jag ska orka med kommande löneutmätning:(
Livet just nu ser mörkt ut. Ibland tänker jag att livet är förstört och jag straffas hela tiden. Samtidigt är jag arg o besviken på mig själv hur jag lyckats förstöra så mycket innan jag fick insikt över mitt beteende. Att allt gick så långt sen blev det försent att räta till.
Nu hoppas jag att min utmätning gör att jag kan jobba extra så man kan få några kronor mer att leva på annars blir det tufft och svårt att finna glädje:(
Och allt är mitt fel o ingen annans

Jobbig situation, jag känner igen mig i din beskrivning hur man drar sig undan, det ständiga samvetet att ens barn inte kan få saker och upplevelser som andra barn får.
Jag tröstar mig med att vi ändå kan ge det som barn behöver mest av allt, kärlek och trygghet.

dina skulder är på det stora hela inte stora alls, 200 000 kr är överkomligt om du kan få skulden att börja minska.

Har du möjlighet att betala en tusen lapp extra? Om du kan snåla in på maten de veckorna du inte har barnen? även om det blir jobbigt så kan det ändå vara en morot.

Kan din ex hjälpa till med de större kostnaderna kring barnen, vinterkläder, skor och sånt? Eller köp bara second hand.

En annan utväg är om du har släktingar som kan tänkas ta ett lån och hjälpa dig att betala bort din skuld. Så kan ni upprätta ett skuldebrev och du kan betala av till dem typ 2000 kr i månaden tills du är på fötter.

There is always a way :) <3

Men om utmätningen inte ens täcker räntorna, skulderna ökar, du jobbar heltid och inte kan förutse någon större löneökning SÖK SKULDSANERING NU!!

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp