Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Den stora tråden om allt - Småprat, tips mm

"Misslyckandet bestod enligt fogden i att 50-åringen inte följde sin betalningsplan utan i stället prioriterade att betala en privat skuld som inte ingick i saneringen"

Hur kommer det sig att han inte åtalades för detta?

Ingen anmälde skulle jag gissa.

Samtidigt vid närmare eftertanke, nu är det ju fängelse i straffskalan för detta och då är det svårt för personen att betala på sina skulder om han sitter i finkan är väl mer fördelaktigt för dom att inte anmäla och låta honom ha löneutmätning....

Säkert därför det är så få åtal just för den brottskategorin.

KFM anmäler aldrig för Oredlighet mot borgenär utan det är upp till Borgenärerna att i så fall driva ärendet?
Jag skulle tippa att den lag används mer i näringslivet än mot privatpersoner.

Säg att ett företag som är påväg att gå i konkurs prioriterar någon specifik leverantörsfaktura eller skuld och betalar ett par miljoner till någon som anses viktigare för potentiell överlevnad och sen uteblir andra betalningar/går i konkurs. Då kan det säkert bli en rättsfråga om Otillbörligt gynnande av borgenär
Jag vet inte hur mycket banker/inkasson bryr sig om dom förlorar 50.000 eller 10.000 kr pga att privatpersoner gjort detta, i deras värld är summan väldigt liten. Man kanske tyckte att få avbruten skuldsanering var tillräckligt straff istället för yrka på rättsfall och ev fängelse.

Tror inte såna rubriker där bankerna yrkar fängelse över en sån här situation skulle gå hem hos folket heller och kostnaden blir högre framöver eftersom att vissa kunder med 2 erbjudanden kan väljer den andra banken istället om en sån nyhet är färsk i minnet. Vet nyligen att ex ICA banken och Danske Bank har gjort bort sig med ganska rigorösa kontroller utöver kontroller andra banker gör kring amortering, swish, kontanter etc. Inte lika allvarligt, men det har fått mig att tänka att jag aldrig skulle välja dom. Vad man har för image spelar roll, en dålig image kan kosta det med (destå mer destå större man är)

Senast ändrad:
Ja & framförallt sitter man bakom lås och bom kan man inte ha en inkomst som dom kan utmäta. Ligger nog inte i deras intresse.

Kan tipsa om appen Svea Panelen där man kan svara på undersökningar, tjäna pengar och få dessa utbetalda via swish. Själva undersökningarna ger jag inte mycket för men i appen finns också möjlighet att spela vissa spel och tjäna pengar på det sättet. Jag kan där i sin tur tipsa om spelet Zen Life som är ett rätt enkelt pusselspel. Det är sjukt mycket reklam, vilket man får stå ut med, men det går relativt fort att avancera i nivå och få belöningar utifrån det.

Jag har spelat, inte överdrivet mycket, sen igår och har cashat ut ca 200 kr. Max att tjäna är 280. Ändå bra extrapengar när det kniper :)

Jag skulle tippa att den lag används mer i näringslivet än mot privatpersoner.

Säg att ett företag som är påväg att gå i konkurs prioriterar någon specifik leverantörsfaktura eller skuld och betalar ett par miljoner till någon som anses viktigare för potentiell överlevnad och sen uteblir andra betalningar/går i konkurs. Då kan det säkert bli en rättsfråga om Otillbörligt gynnande av borgenär
Jag vet inte hur mycket banker/inkasson bryr sig om dom förlorar 50.000 eller 10.000 kr pga att privatpersoner gjort detta, i deras värld är summan väldigt liten. Man kanske tyckte att få avbruten skuldsanering var tillräckligt straff istället för yrka på rättsfall och ev fängelse.

Tror inte såna rubriker där bankerna yrkar fängelse över en sån här situation skulle gå hem hos folket heller och kostnaden blir högre framöver eftersom att vissa kunder med 2 erbjudanden kan väljer den andra banken istället om en sån nyhet är färsk i minnet. Vet nyligen att ex ICA banken och Danske Bank har gjort bort sig med ganska rigorösa kontroller utöver kontroller andra banker gör kring amortering, swish, kontanter etc. Inte lika allvarligt, men det har fått mig att tänka att jag aldrig skulle välja dom. Vad man har för image spelar roll, en dålig image kan kosta det med (destå mer destå större man är)
"desto"

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp