Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Den stora tråden om allt - Småprat, tips mm

Tråkig situation att se… Kan det vara så att man utrett budgeten (alla inkomster och utgifter) och även utan lån så skulle inte inkomsterna gå ihop för att försörja 2 vuxna + 8 barn med både tillräckligt stort boende, mat, el, kläder och allt som tillkommer?

Därför bedömt att alternativt boende är bättre för att garantera att de 6 minderåriga inte hamnar på gatan eller utsätts för svält.

Tänker att även på utmätning har man ju normalbelopp som ska täcka för boende till högsta godtagbara kostnad samt för alla barnen. Men om det ekonomiskt inte går runt ens med utmätning där 0 utmäts för att undvika trångboddhet och svält för 10 personer så kanske man har valt att göra såhär.

Nu finns det lån - men sanningen är ju att det det kostar en hel del (som inte alla har råd med) och kräver en del ekonomisk planering att försörja 2 vuxna + 8 barn även om det inte finns en krona i lån eller krediter.

Min teori är att man har gjort vad man kan för att undvika detta utfall eftersom det är tragiskt. Men att inkomsterna inte räcker till för utgifterna för skälig försörjning och att detta var ända sättet att lösa situationen

Det är bolån som fallerat, fastigheten döms i mät. Eventuell löneutmätning är överhuvudtaget inte aktuell då.

Det framstår som att utmätningen ifrågasätts för att gäldenären har barn.

Behöver inte heller vara utmätning, kan också vara betalningsfastställelse i fast egendom.
Jag tolkade omständigheterna så

Vad kan dom tänkas ha i intäkter?

Barnbidraget är ju ca 15 000.

Vad kan dom tänkas ha i intäkter?

Barnbidraget är ju ca 15 000.
bara bolånet kostade väl 25k i månaden.

Men om båda är arbetslösa, och även om akassa inte finns så är det ju som sagt 15k kanske i barnbidrag. Bostadsbidrag lär ju också vara aktuellt?
Sen är det väl någon summa från soc? Men, hade man varit lite smart så hade man ju åtminstone haft Akassa...

Sen är ju gubben nära pensionsålder, så det lär inte vara lätt att få en anställning då.

bara bolånet kostade väl 25k i månaden.

Men om båda är arbetslösa, och även om akassa inte finns så är det ju som sagt 15k kanske i barnbidrag. Bostadsbidrag lär ju också vara aktuellt?
Sen är det väl någon summa från soc? Men, hade man varit lite smart så hade man ju åtminstone haft Akassa...

Sen är ju gubben nära pensionsålder, så det lär inte vara lätt att få en anställning då.

Och det hade börjat strula för dom under pandemin. Då antar jag att bluestep gjort det som går, det bör ju vara några år som det strulat

Och det hade börjat strula för dom under pandemin. Då antar jag att bluestep gjort det som går, det bör ju vara några år som det strulat
Ja, det hade väl varit igång sen 2022? Vet inte om det framgick när sista betalningen på bolånet gjorts, men klart var att bluestep tröttnat på att inte få in några pengar

Hon förklarade att hon låg och sov den aktuella natten när sambon – som hade blivit akut inkallad till sitt jobb – utan hennes vetskap lånade hennes bil då det inte gick några bussar.

Nu godtar tingsrätten kvinnans förklaring och skriver i sitt beslut att det finns flera omständigheter som visar att det är hon som är Volvons rättmätiga ägare, bland annat köpeavtalet, betald försäkring och inbokade verkstadsbesök.

Äntligen. Hoppas detta överklagas och går uppåt i domstolsväsendet så vi kan få prejudikat.

Normalt sätt har ju det jag har fetmarkerat inte räckt...

Äntligen. Hoppas detta överklagas och går uppåt i domstolsväsendet så vi kan få prejudikat.

Normalt sätt har ju det jag har fetmarkerat inte räckt...
Högsta domstolen har ju redan börjat titta på förfarandet.
Mycket klagomål på just bilar som utmäts.

Bra att det synas, men fram tills något konktret görs så kommer KFM fortsätta utmäta mha Polisen.

Det är bolån som fallerat, fastigheten döms i mät. Eventuell löneutmätning är överhuvudtaget inte aktuell då.
Ja det har du rätt i. Poängen var mer att SOC har kontaktats när dom inte kunnat betala boende och då har man förmodligen försökt lösa situationen med alla verktyg som går.

Men eftersom lån och ingen akassa finns så kostnad för boende, mat, el, kläder, hygien, lån på 1 miljon och alla fasta räkningar lär sticka iväg för 2 vuxna + 8 barn + hund och katt. Räkna på iaf 6-7 rum 20.000?, lån för 1 miljon = 10.000?, mat 2500-3000 kr per person + hund/katt = 25000-30.000?, el, elnät, bb, mobil, försäkringar, transport, djur: närmare 10.000, hygien/kläder/övrigt 3000-5000. Räknar man lågt så ska det nog in minst 60.000-65000 kr netto för att utfallet inte skulle bli på detta sätt.

Normalbeloppet (existensminimum) för 8 barn på 7 år + 2 vuxna = 42436, förbehållsbeloppet med framtida hyra, medicin och transport förmodligen över 65.000 netto och då är ex lån, djur och flera saker inte inräknade.

Så det är min tanke när ingen har jobb eller akassa. Det finns ingen chans att lösa det ekonomiskt på annat vis.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp