Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Den stora tråden om allt - Småprat, tips mm

Så sjukt tacksam över mina föräldrar. De berättade att de har lagt in en stående överföring på 2000:-/mån under min ev kommande skuldsanering (har inledande) under 4 år.
96 000 kr.
Mållös.
Hur fungerar det? Betalar du mindre själv då el blir du klar fortare. Vad säger kf om det el borgenärer?

Kan man ha stårnde överföringar till kf då man har skukdsanering?
Mvh

Hur fungerar det? Betalar du mindre själv då el blir du klar fortare. Vad säger kf om det el borgenärer?

Mvh
Man får lov att ta emot gåvor under sanering.
Det är inte en inkomst så KFM eller Borgenärer säger ingenting.

Mvh
Får väl bara pengar av päronen i detta fall så hen får mindre att betala själv varje månad. Kf eller borgenärer säger inget om det dels så kollar dem inte och så länge dem får pengarna så är alla nöjda.

Angående chatgtp så är det en rätt skrämmande utveckling. Jag har sett chefer fråga chatgtp om lagar och regler, och själv haft en diskussion gällande myndighetsprocesser med chatgtp där antalet felaktiga svar, som chatgtp envist stod fast vid, var skrämmande. Just chatgtp är heller inte uppdaterad på lagar och regler sedan oktober 2023, vilket borde framgå när man ställer den typen av frågor.
Det där med 2023 är dock felaktigt.
Men ChatGPT är inte sämre att använda än ex en sökmotor. Det är ju fortfarande upp till användaren att källgranska. Dock är det bra mycket smidigare än att x googla.

Själv tycker jag det är fantastisk, det möjliggör för oss människor att vara så mycket mer effektiva än tidigare. Jag är flitig användare av det både privat och i tjänsten, och jag märker att kollegor som inte nyttjar det på korrekt sätt i arbetet släpar efter kraftigt kontra de som nyttjar det.

Kan dock hålla med om att det är tragiskt att se vissa möten då chefen säger ”ja vi ser vad ChatGPT säger”
Det ska ju inte vara ett substitut för tänkande.

Jasså? Chatgtp själv sa att den var uppdaterad på lagar o regler fram till oktober 2023, kring tex myndighetsprocesser. Används den på rätt sätt så kanske, men jag är ändå skeptisk.

Jag föredrar många gånger Gemini över ChatGPT

ChatGPT är bra på vissa saker och sämre på andra. Ska man ge en negativ feedback med GPT så är det just realtidsdata. GPT Förlitar sig mycket på tidigare databasinlärning och vid realtidsdata så använder den Bing search.

Vid många tillfällen använder jag mig mer av Googles AI: Gemini: https://gemini.google.com/
Finns även som app till både Android och iPhone som heter: Gemini

Google Gemini har både mer färsk information inlärt och Gemini är mer generös än GPT med att trigga sökningar online vid svar när realtidsdata behövs. Då används dessutom Googles sökmotor och inte Bing
Sen har man några pro skrivningar gratis per dag också vid tyngre uppgifter i inloggat läge.

Så ni som har ett Gmail/Google konto. Rekommenderar att testa använda Gemini som förstaval av AI ett tag och utvärdera själva.

Gratisversionerna ska man dock se mer som en hjälpreda än något man litar blint på. Har den 8 rätt och 2 fel är det många som hakar upp sig på att det är 2 fel. Men har man en mer positiv inställning så det 8 grejerna som är rätt kan ju var användbart.
Är man lite van och inte kopierar upp och ner så har man oftast en bra magkänsla i svaren att dom här grejerna stämmer och är användbara och dom här grejerna är jag skeptisk till/är felaktiga och behöver verifieras/kolla upp mer fakta kring.
-------------------------------------------------------
En poäng som kan vara värt att nämna är att gratis AI och betald AI är inte samma sak. När man här skriver att man är skeptiskt till AI och att AI har mycket fel, medan vissa företag betalar enorma summor för AI så är det inte samma AI som nämns.
Har man gratis versionen av ChatGPT eller den version av ChatGPT som kostar 2495 kr i månaden är det givetvis enorm skillnad. De misstag som påpekas här av ChatGPT existerar inte i dyrare versioner där fler steg används i resonemang och ett stort antal källor används för att både svara mer utförligt och verifiera all information.
Utöver det så beror det också på användaren. Destå mer specifik man är i sin input, destå bättre output får man oftast. För de som använder AI professionellt så är prompt engineering något man fokuserar en del på

Senast ändrad:
Riktigt tråkig situation men jag vet inte riktigt vem dom hade tänkt skulle betala lånen?

Varför tar socialtjänsten barnen i det här fallet?

Har dom inte skyldighet att ombesörja ett nytt boende när 8 barn blir bostadslösa för familjen?

Varför tar socialtjänsten barnen i det här fallet?

Har dom inte skyldighet att ombesörja ett nytt boende när 8 barn blir bostadslösa för familjen?
Nu har vi bara ena sidans berättelse.

Föräldrars rätt till sina barn är stark, minns Lilla Hjärtat.

Nu har vi bara ena sidans berättelse.

Föräldrars rätt till sina barn är stark, minns Lilla Hjärtat.

Oberoende utav detta specifika fallet.

Om en familj på 8 utav olika anledningar måste lämna ett boende - har socialen ett ansvar i normala fall att ordna ett nytt boende?

Säg att det istället hade berott på att familjen blir vräkta för grannarna hade synpunkter på ljudnivån eller något?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp