Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Den stora tråden om allt - Småprat, tips mm

& just det en grej till. Jag vet utav källor, inom ett parti. Närmare bestämt Kristdemokraterna håller på att fila på en utredning som ska se över detta. Slottner och Wykman kommer redan under 2026 ta tag i detta just med anledning utav alla dessa fallen som dyker upp i media. Där säkert vissa kanske rentav merparten hade annat i bakgrunden men det har samtidigt visat på det orimliga med lagstiftningen. Det man kommer titta på är hur man kan se till att man kommer åt kriminellas egendom utan att för den sakens skull sätta vanliga hederliga svenskar i klistret. Aningen konstigt att man gör detta om nu allt fungerar med nuvarande lagstiftning....

Senaste SOU i frågan.

Runnit lite vatten under broarna sedan dess och i synnerhet Wikman har visat att han har tröttnat på en hel del luckor som han nu börjat täppa igen.

Detta är ju exempel på när lagen fungerar. Här har ju kvinnorna åtnjutit högre livsstandard utav brottspengar. Det är ganska uppenbart att dom också vetat om det på ett eller annat sätt.

Detta är ju exempel på när lagen fungerar. Här har ju kvinnorna åtnjutit högre livsstandard utav brottspengar. Det är ganska uppenbart att dom också vetat om det på ett eller annat sätt.
Vi får väl se om det står sig i högre instans.

Vi får väl se om det står sig i högre instans.

Det är det problemet jag har med det andra som diskuterades.

Vanliga laglydiga människor som i hela sitt liv kanske kämpat röven utav sig, en Agda 75 som är fattigpensionär och vrider och vänder på varenda krona efter ett hårt liv inom vården kan drabbas för att sonen missköter sig. Finns ingenting som gör mig mer förbannad än orättvisor som drabbar människor som faktiskt byggt upp det här landet. I synnerhet inte när dom hela livet gjort rätt för sig, och jag kan någonstans tycka att en kreditupplysning på ens barn inte är en självklarhet.

Här talar vi om kriminella, ofta klaner där hela familjen lever utav brottsvinsterna. Jag hade konfiskerat allting, burat in och sen utvisat. Men i min värld finns det en enorm skillnad på dessa och Agda. Det man ifrån lagstiftarens håll borde göra är att gå ännu hårdare åt dessa kriminella klanstrukturer som nästlat sig in i hela samhällskroppen medan man borde göra allt i sin makt för att "Agda" med flera inte ska drabbas.

Nästa steg måste vara att se till att bankerna blir återbetalningsskyldiga när stackarna utsetts för bedrägerier.

& just det en grej till. Jag vet utav källor, inom ett parti. Närmare bestämt Kristdemokraterna håller på att fila på en utredning som ska se över detta. Slottner och Wykman kommer redan under 2026 ta tag i detta just med anledning utav alla dessa fallen som dyker upp i media. Där säkert vissa kanske rentav merparten hade annat i bakgrunden men det har samtidigt visat på det orimliga med lagstiftningen. Det man kommer titta på är hur man kan se till att man kommer åt kriminellas egendom utan att för den sakens skull sätta vanliga hederliga svenskar i klistret. Aningen konstigt att man gör detta om nu allt fungerar med nuvarande lagstiftning....

Det stora problemet är att du gnäller över att vanliga personer drabbas, jag har dock inte sett/hört om det? Kan du bifoga något material där det gått till så?

Det senaste fallet visar sig ju inte vara helt enkelt och mycket info saknades i tidningen. Som att det var dottern som framförde bilen, man väljer att säga ”mekanikern” istället.

har du faktiskt något fall där det är felaktigt utmätt? Om inte, så funkar ju systemet?

Vad är det för skillnad på att utmäta en bil som mamma eller pappa står på men du faktiskt nyttjar och har betalt för? Och gå hem och utmäta tavlor hos folk?

det scenario du målar upp med ”lånade bilen en gång av sin dementa mamma”, har väl aldrig inträffat? Det är väl rätt onödigt att gå upp i varv för något som aldrig inträffat?

Men vad är det du inte förstår? Du är så angelägen om att du tror lagstiftningen fungerar att du överhuvudtaget inte kan se några bekymmer med det. Finns en uppsjö med exempel. Hur vet du att det aldrig har hänt? Du har inte läst det i media och då har det aldrig hänt?

Om man läser tråden t.e.x. tror du att A) Personen ljuger eller B) tycker du att han ska ses som ägaren till bilen i fråga? Det finns nämligen inte ett alternativ C även om du inte tycks förstå det riktigt.

Men vad är det du inte förstår? Du är så angelägen om att du tror lagstiftningen fungerar att du överhuvudtaget inte kan se några bekymmer med det. Finns en uppsjö med exempel. Hur vet du att det aldrig har hänt? Du har inte läst det i media och då har det aldrig hänt?

Om man läser tråden t.e.x. tror du att A) Personen ljuger eller B) tycker du att han ska ses som ägaren till bilen i fråga? Det finns nämligen inte ett alternativ C även om du inte tycks förstå det riktigt.

Jag känner ingen av dem människorna i dessa trådar och artiklar. Så jag har ingen aning om det är sant eller ej. Det är väl lite det som är poängen. Vi antar att det stämmer men vi vet inte och vi kommer aldrig få veta om inte någon begär ut materialet.

För stt svara lite sakligt dock:
I fallet med företaget hade man kunnat göra det rätt och förmånsbeskattat kvinnan för att hon kör en företagsbil. Det verkar inte ha gjorts och då har bilen inget i hennes garage att göra. Det fanns dessutom ingen transaktion från företagets konto för bilen.

Gällande ”Kronofogden tog mammas bil” så tänker jag att personen bor på samma adress som sin mamma och nyttjar bilen frekvent. det suger om det faktiskt är mammans bil, men det finns inget som säger att det inte var ett ”sken ägande” presenterat i tråden vad jag kunde se?

I ”fallet” Rafal så finns det inte iheller något som tyder på att han faktiskt äger bilen? Utan kan lika gärna vara ”kan du stå på bilen så den inte utmäts”.

Du vill hellre fria än fälla, och jag köper resonemanget att man är oskyldig tills motsatsen är bevisad. Utav någon anledning verkar det dock inte gälla utmätning av egendom. Och kanske blir det en ändring om ni politikerna tar tag i det. Det är tyvärr enda vägen att få en ändring.

Senast ändrad:
Varför i hela friden skulle en anonym skribent, på ett anonymt forum öppna en tråd för att få hjälp och ljuga ihop en historia? Du hör ju själv hur det låter?

Du känner inte människorna som var på månen heller det betyder inte att det inte har inträffat.

Till syvende och sist vet jag inte ens vad du argumenterar emot. Tror du att KFM också fabulerar eller är allt en enda stor konspiration?
Om någon med skulder lånar min, Agda eller Ebba Buschs bil så kan denna ryka. Det är liksom ingenting folk har ljugit ihop.

Sen om det blir fattigpensionären Agda som ovan eller någon utav alla andra människor jag länkat är utav mindre relevans. Att det ens kan ske, och vad det verkar i en ganska stor omfattning är inte rättssäkert att det kan ske säger KFM själva och enda sättet att gardera dig är att inte låna ut din bil till någon med skulder.

Men dagens "case" visar exempel på hur du inte kan säkerställa alltid, det kunde varit min min bil som bilmekanikern bestämde sig för att köra hem? & Ja. Jag kanske hade fått rätt i TR who knows. Men problemet är att det ens kan inträffa, och jag klandrar verkligen inte KFM utan lagstiftningen är galen.

– Du måste akta dig för att låna ut bilen till en annan person. Risken för utmätning är en orsak till det, säger kronoinspektör Dennis Blomfeldt.
– Den som står på ett fordon i bilregistret ger bara en indikation på vem som som kan vara ägare, säger Dennis Blomfeldt, kronoinspektör i Växjö.

Senast ändrad:
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp