Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Den stora tråden om allt - Småprat, tips mm

Har också lagt märke till att denna statistik brukar vara populärt att rapportera om i media.

Brukar även bli något reportage/intervju så småningom i SVT/TV4 med KFM när halvårs/års-statistiken kommer för skuldsiffror och skuldsaneringar är publicerad.

Det är om ett par veckor.

Jag undrar verkligen vart dom hittar dessa källor. Jag tror alla nummrar är tagna ur luften i denna i artikel.

Påstående 1: Förra året fick 50 000 svenskar skuldsanering beviljat.

KFM har inte släppt statistik för hur många som blev beviljad för 2025 ännu och dom skriver 50.000 blev beviljade från ingenstans.

https://kronofogden.se/om-kronofogd...ande/2024-02-13-fler-ansoker-om-skuldsanering
Tittar man på 2023 så gjordes det totalt 31 396 ansökningar och ungefär 40% blir beviljade. 10.000 av dessa ansökningar kanske hanterades 2024. För 2024 har man hanterat alla ansöknignar Januari - Juni. Dom arbetar nu med ansökningar från Juli enligt väntetider. Ska antal beviljade ha hoppat från gissningsvis 15.000 under 2023 till 50.000 under 2024?

Påstående 2: "Men trots saneringen drar omkring en fjärdedel på sig nya skulder hos Kronofogden under saneringen"

Ingen aning - Men jag tycker även detta låter högt eftersom det inte finns någon bank som beviljar lån/kreditkort/onlinekredit/fakturabetalning. Men om 25% går för indrivning så betyder det förmodligen att över 50% har privata lån/skatteskulder/bidragsåterbetalningar och att hälften av dom skulderna går så långt?

Kan bara tala för mig själv och jag har tagit 0kr i lån av någon sen skuldsaneringen började och jag klarar mig ganska bra. Fast många har också nollplan, då kanske situationen är lite annorlunda

Senast ändrad:
Då kan man undra hur man ser på sanering, om man drar på sig nya skulder hos Kf! Låter inte som att några har lärt sig läxan.

Finns ju inga aktörer som beviljar lån ut personer med skuldsanering så man är ju lite nyfiken vad det är för lån.

Privatlån?

Finns ju inga aktörer som beviljar lån ut personer med skuldsanering så man är ju lite nyfiken vad det är för lån.

Privatlån?
Är det lånebolag som beviljat borde de få böter.

Det behöver nödvändigtvis inte vara nya lån såsom anges i rubriken. I textmassan går att läsa att man drar på nya skulder. Det kan ju vara obetalda telekom fakturor, underhåll, elkostnader, hyra, etc etc... Listan kan göras lång.
Även de absolut värsta lånebolagen drar nog öronen åt sig om en ansökan inkommer från någon med skuldsanering...

Är absolut noll förvånad. Iaf efter saneringen

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp