Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Den stora tråden om allt - Småprat, tips mm

Bring kör ju knappt på vardagar, max två gånger i veckan i mitt område....OM det finns tillräckligt med gods att köra ut, annars blir det veckan efter :).
Hoppas vi inte bor i samma område..

Paketet dök upp i postappen, stod då henleverans på fredag. Nu ett par timmar senare står det att dom kommer hem med paketet redan i morgon kväll..

Marknaden har prisat in en ganska hög sannolikhet för ytterligare en 25 punkters räntesänkning av riksbanken nästa vecka. Från 2.5% till 2.25% på styrräntan.

I USA kommer det inte bli en räntesänkning. Marknaden visar att det är över 99% att räntan blir oförändrad.

Sjukt. Postnord levererade för typ 2 timmar sedan. Skulle komma på lördag. Det måste väl innebära att jag tagit alla postnordresurser i regionen i anspråk och inte en enda utöver mig fick något levererat denna vecka.

Kan någon förklara en sak för mig. Jag har cirka 60 000 i lön. Fast. Ingen provision längre.

Men kollar på min lönespecifikation nu och där står ingen semesterersättning med - det gjorde det alltid på mina lönespecer tidigare.

Man ska ju få 12% på sin lön om man har kollektivavtal - vilket jag har.

Det betyder att semesterersättningen är 82.000 kronor på ett år. När får man dessa pengar? Är det något man ens får? Hur funkar det om jag har semester 2 veckor i juni och 2 i juli får man då sin vanliga lön plus en del utav dessa 82.000?

Sedan jag har varit 18 år har jag alltid jobbat på provision och då har jag fått semesterersättningen löpande - eller en gång per år och då i februari.

Blir väldigt glad om någon orkar förklara tydligt. @Lock du brukar vara duktig på detta.

Om det är utav relevans så har jag 30 semesterdagar per år.

Senast ändrad:
Kan någon förklara en sak för mig. Jag har cirka 60 000 i lön. Fast. Ingen provision längre.

Men kollar på min lönespecifikation nu och där står ingen semesterersättning med - det gjorde det alltid på mina lönespecer tidigare.

Man ska ju få 12% på sin lön om man har kollektivavtal - vilket jag har.

Det betyder att semesterersättningen är 82.000 kronor på ett år. När får man dessa pengar? Är det något man ens får? Hur funkar det om jag har semester 2 veckor i juni och 2 i juli får man då sin vanliga lön plus en del utav dessa 82.000?

Sedan jag har varit 18 år har jag alltid jobbat på provision och då har jag fått semesterersättningen löpande - eller en gång per år och då i februari.

Blir väldigt glad om någon orkar förklara tydligt. @Lock du brukar vara duktig på detta.

Om det är utav relevans så har jag 30 semesterdagar per år.
Hade du semester i december?
Eller varför menar du att du skulle få semesterersättning nu?
Sen är det ju olika från kollektivavtal till kollektivavtal. Om du nu har 30 dagars semesterrätt ska du absolut inte få ut någon semesterersättning på 12% löpande, det får man ISTÄLLET för semesterdagar.

Det vanligaste med semester är att man vid uttag får ett extra semestertillägg per uttagen dag som är på 0,8% av månadslönen.
Du säger nu att du har fast lön så då har du ju ingen rörlig semesterdel.
Kan även förekomma att sem.tilläggen betalas ut i klump, och då oftast i juni.

Men mycket styrs i kollektivavtalen.

Så utan att veta hur erat kollektivavtal/semesteravtal ser ut kan jag tänka mig, 60000*0,8%=480 kr/dag.
480 *30 dagar=14 400 kr

Senast ändrad:
Eller varför menar du att du skulle få semesterersättning nu?

För att under dom 20 åren jag har varit i arbetslivet har jag alltid fått semesterersättningen på min lön. Anledningen till detta tror jag har att göra med att jag har jobbat på provision. Så jag vet inte hur det funkar när man inte har provision.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp