Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Den stora tråden om allt - Småprat, tips mm

Jag tolkade det som att han hade fått arvet först - gömt arvet - sen hade han ansökt om skuldsanering.

Detta blir ju lite knepigare att kunna säga bu eller bä om innan man har hela bilden.

Det finns ju en extrem mängd personer som sökt skuldsanering där det både finns missbruk, diverse handikapp och andra trasiga historier i bakgrunden.

I praktiken hade det ju kunnat vara som så att den här liraren gick hjälp av kommunen/socialen med att ansöka om skuldsanering och hade 0 koll på att han var tvungen att anmäla arvet till KFM.
Ignorantia legis non excusat.

Att inte kunna lagen friar inte från ansvar, det fastställdes redan av romarna.

Jag tolkade det som att han hade fått arvet först - gömt arvet - sen hade han ansökt om skuldsanering.

Detta blir ju lite knepigare att kunna säga bu eller bä om innan man har hela bilden.

Det finns ju en extrem mängd personer som sökt skuldsanering där det både finns missbruk, diverse handikapp och andra trasiga historier i bakgrunden.

I praktiken hade det ju kunnat vara som så att den här liraren gick hjälp av kommunen/socialen med att ansöka om skuldsanering och hade 0 koll på att han var tvungen att anmäla arvet till KFM.

Skulle det vara så så står det med i förundersökningen

Ignorantia legis non excusat.

Att inte kunna lagen friar inte från ansvar, det fastställdes redan av romarna.
Nja, det händer ju faktiskt.

Nja, det händer ju faktiskt.
Det intressanta är om den vunnit laga kraft.
Tingsrätter författar inte sällan märkliga domslut.

Denna var också i Solna, friade en man som slagit sin fru, då han var från "en finare familj":
Höll inte i högre instans.

Det är som sagt svårt att kunna säga varesej ja eller nej eftersom att så mycket information inte framgår.

Om jag ska spekulera tror jag detta är en man som mycket väl visste vad han gjorde, han fick skuldsanering först - sen ett arv och tänkte dessa stålar behåller jag och gör någonting roligare för dom. Blev påkommen med den bekanta i brevlådan.

Däremot flaggar jag bara för att det finns förståndhandikappade osv som inte ens vet vad en skuldsanering är men har det ändå och då blir det ju lite annat.

Någon får väl maila och begära att få ut stämningsansökan och förundersökningsprotokoll från skaraborgs tingsrätt
Jag har mejlat tingsrätten gällande FUP och stämningsansökan. Får se om tingsrätt lämnar ut FUP elektroniskt (ingen lagskyldighet att göra det).

Gällande regel pkt 6 (https://www.xn--lnforum-exa.se/threads/regler-på-forumet.1145/)

Om tingsrätten lämnar ut begärda handlingar elektroniskt. Strider det emot ifrågavarande regel om jag laddar upp handlingarna på t.ex. gofile.io eller easyupload.io och därefter länkar till handlingarna via lanforum.se till någon av dessa externa fildelningstjänster?

Jag har mejlat tingsrätten gällande FUP och stämningsansökan. Får se om tingsrätt lämnar ut FUP elektroniskt (ingen lagskyldighet att göra det).

Gällande regel pkt 6 (https://www.xn--lnforum-exa.se/threads/regler-på-forumet.1145/)

Om tingsrätten lämnar ut begärda handlingar elektroniskt. Strider det emot ifrågavarande regel om jag laddar upp handlingarna på t.ex. gofile.io eller easyupload.io och därefter länkar till handlingarna via lanforum.se till någon av dessa externa fildelningstjänster?
Den känns något tveksam. 1. Får du dela informationen publikt från första början? 2. Sajten som delar personuppgifter behöver utgivningsbevis.

En ide är att fråga tingsrätten vad som gäller, samt ta bort namn från dokumenten i vilket fall.

https://www.placera.se/placera/sok/bolag.html/ALL?query=18189

Nischbanken Norion Bank förvärvar DNB Sveriges kreditkortsportfölj i en affär där de finansiella detaljerna hålls hemliga. Det framgår av ett pressmeddelande.

Affären innebär att (Collector Bank) utökar antalet kortkunder till totalt cirka 100 000, från nuvarande 24 000 utestående kreditkort. Den utestående kreditvolymen i den förvärvade portföljen väntas uppgå till cirka 700 miljoner kronor vid slutförande av transaktionen, vilket väntas ske under första kvartalet 2025.

Förvärvet kommer att bidra positivt till Norion Banks lönsamhet från start.

För att förstå amerikanernas förhållande till sina sjukförsäkringsbolag behövs lite fakta att hålla sig i: USA betalar mest för sin sjukvård i hela världen, ungefär dubbelt så mycket per person och år som i andra länder i västvärlden. År 2022 hade totalt 100 miljoner amerikaner, eller drygt 40 procent av alla vuxna, skulder kopplade till sjukvård. Två tredjedelar av alla som går i personlig konkurs i USA varje år gör det på grund av obetalda sjukhusräkningar, totalt handlar det om flera hundratusen människor om året. I alla andra jämförbara länder är siffran noll.

Kan detta stämma att 40% utav alla vuxna amerikaner har skulder bara för sjukvården? Om vi ponerar att 10-20% har övriga skulder så hade det inneburit att 60% utav den vuxna befolkningen i USA "är hos Kronofogden". Låter ju helt absurt?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp