Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Den stora tråden om allt - Småprat, tips mm

Vad är "-grovt försvårande av exekutiv förrättning"?
2 § En gäldenär som vid konkurs, skuldsanering eller F-skuldsanering, eller vid planförhandling under företagsrekonstruktion, uppsåtligen eller av grov oaktsamhet förtiger tillgång, uppger obefintlig skuld eller lämnar annan sådan oriktig uppgift, döms, om uppgiften inte rättas innan den beedigas eller annars läggs till grund för förfarandet, för försvårande av konkurs eller exekutiv förrättning till fängelse i högst två år.

För försvårande av exekutiv förrättning döms också en gäldenär som i samband med annan exekutiv förrättning uppsåtligen åberopar oriktig handling eller skenavtal och därigenom hindrar att erforderlig egendom genom förrättning tas i anspråk för att bereda borgenär betalning eller säkerhet.

Om ett förtigande eller en oriktig uppgift enligt första stycket är utan betydelse för saken, eller om gäldenären vid konkurs hade rätt att vägra yttra sig och omständigheterna innebär en skälig ursäkt för honom eller henne, ska han eller hon inte dömas till ansvar.

Om ett brott som avses i denna paragraf har begåtts uppsåtligen och är grovt, döms för grovt försvårande av konkurs eller exekutiv förrättning till fängelse i lägst sex månader och högst sex år. Vid bedömande av om brottet är grovt ska särskilt beaktas om gärningsmannen beedigat oriktig uppgift eller använt falsk handling eller vilseledande bokföring eller om brottet varit av betydande omfattning.
Lag (2022:965).

Den farbrorn kan nog se fram emot typ ett år i fängelse åtminstone, om han döms för bägge punkterna.

Man är ju nyfiken på ganska mycket ifrån denna artikeln någon som har mer info?

Man är ju nyfiken på ganska mycket ifrån denna artikeln någon som har mer info?

Jag har ingen kännedom om fallet i sig. Men det är ju intressant. Han är ju en sån som skulle kunna få sin skuldsanering upphävd även efter den är genomförd.

" 2. gäldenären har gjort sig skyldig till uppsåtligt försvårande av konkurs eller exekutiv förrättning,"

Jag får nog rätta mig själv också, jag har alltid trott att skuldssaneringsgänget inte kan ta in uppgifter på egen hand, utan att allt ska gå via den som ansöker.

Så är det inte helt och hållet.

59 § Socialnämnder och andra myndigheter ska till Kronofogdemyndigheten eller en domstol som handlägger ett ärende om skuldsanering på begäran lämna uppgifter om gäldenärens personliga och ekonomiska förhållanden som är av betydelse för prövningen av ärendet. Sådana uppgifter ska också lämnas av myndigheter som anmäler fordringar enligt 19 eller 21 §.

Det går ju då i vissa fall få in kontoutdrag, bara banken är upptagen som borgenär.
"och andra myndigheter" är ju otroligt brett. Det är ju allt från Polismyndigheten till domstolar till tillväxtverket eller nämnden för hemslöjdsfrågor.

Jag har tyvärr inte mer information heller, men intressant ärende.

Någon får väl maila och begära att få ut stämningsansökan och förundersökningsprotokoll från skaraborgs tingsrätt

Man undrar ju lite vilket belopp det är tal om. Han måste ju trott att borgenärerna inte skulle upptäcka hans arv?

Blir ju märkligt om t.e.x. Skatteverket eller hans "vanliga" bank var en utav borgenärerna kan man tycka?

Man undrar ju lite vilket belopp det är tal om. Han måste ju trott att borgenärerna inte skulle upptäcka hans arv?

Blir ju märkligt om t.e.x. Skatteverket eller hans "vanliga" bank var en utav borgenärerna kan man tycka?

Det står ju någonstans att det var nästan så han skulle bli skuldfri, jag tänker att det är frågan om 7siffrigt.

Jag tolkade det som att han hade fått arvet först - gömt arvet - sen hade han ansökt om skuldsanering.

Detta blir ju lite knepigare att kunna säga bu eller bä om innan man har hela bilden.

Det finns ju en extrem mängd personer som sökt skuldsanering där det både finns missbruk, diverse handikapp och andra trasiga historier i bakgrunden.

I praktiken hade det ju kunnat vara som så att den här liraren gick hjälp av kommunen/socialen med att ansöka om skuldsanering och hade 0 koll på att han var tvungen att anmäla arvet till KFM.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp