- Meddelanden
- 629
- Mottagna reaktioner
- 484
- Poäng
- 527
Förhoppningsvis lite bättre sparränta framöver
Tyvärr kommer de bli svettigt för många med bolån då bolåneräntan förväntas ligga isch 1,5+% över styrräntan dvs omkring 4,5-5% i dagsläget
Ganska saftigt när de redan sagt att de kommer höja ytterligare en gång runt april samt sälja massa obligationer.
Många som kommer få sälja sina hem till en liten minuspeng då jag gissar att bostadsmarknaden kommer sjunka framöver också.
Ja, jag har kompisar som är 2 vanliga "svenssons" med 2 vanliga jobb 25k/var isch.Instämmer. Särskilt för de som klivit in på bostadsmarknaden de senaste åren.
Frågan är när inflationen börjar gå ner. Om det är mot slutet av året, under 2024 eller än senare…?
Riksbankschefen är tydlig med att det finns en stor osäkerhet i alla siffror/grafer.
Ja, jag har kompisar som är 2 vanliga "svenssons" med 2 vanliga jobb 25k/var isch.
De har nyligen köpt ett hus för 4MSEK och lånade till viss del kontantinsatsen samt 1 ny leasingbil. De kommer aldrig klara 6% ens
Då vårt bolån är bundet till augusti 2024 (1,39%) så hoppas jag innerligt att vi kan bli erbjudna ränta under 3% när det är dags att binda om. Man kan förstås inte veta hur det kommer att se ut då med räntor men det kan också hända att vi inte kommer binda utan köra rörligt och bevaka hur det utvecklas. För att vi ska binda igen så ska räntan ligga på 2-2,50% annars får det vara. Kanske lite väl optimistiskt men som sagt det återstår att se.Instämmer. Särskilt för de som klivit in på bostadsmarknaden de senaste åren.
Frågan är när inflationen börjar gå ner. Om det är mot slutet av året, under 2024 eller än senare…?
Riksbankschefen är tydlig med att det finns en stor osäkerhet i alla siffror/grafer.
Håller tummar och tår för dig kompis att det bara är nu under 2023!Då vårt bolån är bundet till augusti 2024 (1,39%) så hoppas jag innerligt att vi kan bli erbjudna ränta under 3% när det är dags att binda om. Man kan förstås inte veta hur det kommer att se ut då med räntor men det kan också hända att vi inte kommer binda utan köra rörligt och bevaka hur det utvecklas. För att vi ska binda igen så ska räntan ligga på 2-2,50% annars får det vara. Kanske lite väl optimistiskt men som sagt det återstår att se.

Tack så mycket! Dock tror jag att 2024 kommer inte skilja sig särskilt mycket fr 2023 när det gäller boräntor.Håller tummar och tår för dig kompis att det bara är nu under 2023!![]()
Då vårt bolån är bundet till augusti 2024 (1,39%) så hoppas jag innerligt att vi kan bli erbjudna ränta under 3% när det är dags att binda om. Man kan förstås inte veta hur det kommer att se ut då med räntor men det kan också hända att vi inte kommer binda utan köra rörligt och bevaka hur det utvecklas. För att vi ska binda igen så ska räntan ligga på 2-2,50% annars får det vara. Kanske lite väl optimistiskt men som sagt det återstår att se.

Ja, 1,39 kan man inte klaga på. Valde bundet på 3 år 2021 utan att ha en aning vad som skulle komma senare.Grattis, 1,39 är ju en grym ränta
Låter som en klok plan, att köra rörligt efter aug 24. Historiskt är rörlig ränta nästan alltid varit bäst. Det finns en aktuell artikel om det på SVT.se.
Men som du skriver, det går aldrig veta hur det ser ut då. Vi kan ju vara i ett tredje världskrig![]()