- Meddelanden
- 12 088
- Mottagna reaktioner
- 8 488
- Poäng
- 5 497
Plågas av samma tankar men har nu lärt mig ett knep, när jag känner att såna tankar börjar ta över min hjärna så tvingar jag mig på direkten att börja rabbla upp alla FRAMSTEG som är så lätt att glömma bort! Senast idag tänkte jag att herre gud för fem år sedan klarade vi inte att betala vårt bolån på utsatt datum, nu funkar det hur bra som helst, när det var dags att förnya busskorten nästan 2000 kr för två vuxna så var det ångest och massa trixande för att få fram pengar (finansierade ett busskort med ViaConto och det blev en otroligt dyr historia, men nu funkar det bra det också. Finns massa saker som har blivit bättre, men det gäller att ständigt påminna sig om det. Oron finns men jag försöker bekämpa det.Visst är jag glad att jag har fått lite ordning på ekonomin, samtidigt som jag skäms för sitsen jag har satt mig i. Om planen håller är man skuldfri inom 5 år samtidigt som man kan leva någorlunda normalt. 5 år är lång. Den mentala bördan av att veta att man har nästan en MILJON i lån, det är tungt, hur än ekonomin går ihop. Det kan hända vad som helst. Sjukskrivning. Dödsfall inom familjen. Bilen krashar eller huset brinner (nåväl allt är försäkrat och har larm hemma). Ändock spökar det i huvudet på mig när vi nu närmar oss det nya året med alla goda avsikter som man tänker på när vi skall påbörja ett nytt kapitel. Livet rullar på men samtidigt står det stilla. Inte förräns jag skuldfri och har 500K på sparkontot kommer jag att känna mig någorlunda hel, eller 'normal' eller någorlunda i fas med min åldersgrupp. Och sedan skall man tänka på pensionen. Helst hade jag slutat jobba imorgon.....
Det går om man verkligen ger sig f-n på det! JAG vet... MEN, man måste kasta av sig offerkoftan och se sin egen del i hur man har hamnat där man är. Sjukdom, arbetslöshet o s v - jag fattar!! Men, att ta skitlån istället för att "mätta mun efter matsäcken" är direkt självmord! Gott nytt år önskar jag er alla!!!
Finns någon intresserad PM:a gärna.