- Meddelanden
- 10 142
- Mottagna reaktioner
- 6 672
- Poäng
- 4 477
Jag vet inte om det blir till någons fördel om man inte får avbetalningsplaner och hamnar hos kfm.En lite intressant lagändring är klubbad och börjar gälla i höst. Ändringen innebär att vissa myndighetsbeslut blir direkt verkställbara hos kronofogden. Återkrav från CSN och Försäkringskassan kommer inte längre behöva gå via betalningsförelägganden och utslag, utan går in som a-mål hos KFM.
Det lär innebära ganska många nya gäldenärer, har pratat med handläggare på FK och det är tydligen inte jätteovanligt att särskilt bostadsbidrag går ut till för höga belopp pga att folk antingen inte kan räkna ut sin årslön, eller helt enkelt lägger en lägre summa än dom egentligen har med flit, för att få ut lite mer pengar. FK och CSN gör betalningsplaner, vet inte exakt hur hygglig dom där där, har fått för mig att CSN är lite hårdare, men det är väl slut med det nu då. Jag antar att det kommer komma som en chock för de som satt det i system, att alltid få ut någon tusenlapp eller 2 för mycket i månaden, men bara återbetalar några hundra i månaden, helt plötsligt har att välja på att betala hela återkravet för det året, eller hamna på indrivning utan vidare diskussion..