Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Den stora tråden om allt - Småprat, tips mm

Du bor i centrala Stockholm va?
Inte riktigt, men jag bor inte så eländigt till att det är 36 mil till närmsta postställe, tror det är 600 meter..
Får de vad kundtjänsten säger..

Inte riktigt, men jag bor inte så eländigt till att det är 36 mil till närmsta postställe, tror det är 600 meter..
Får de vad kundtjänsten säger..
Borde gå att omdirigera

vi har gått vidare i utredning för att få omvårdnadsbidrag för vår handikappade son, det har varit många turer med läkarintyg för att komma såhär långt, det verkar som att vi kommer få det godkänt men vi vet inte vilken nivå vi kommer få, i bästa fall så blir det 10000kr i månaden och vi kommer då troligtvis få retroaktivt för ett helt år. pengarna skulle verkligen behövas nu
Hoppas ni får det godkänt!

En lite intressant lagändring är klubbad och börjar gälla i höst. Ändringen innebär att vissa myndighetsbeslut blir direkt verkställbara hos kronofogden. Återkrav från CSN och Försäkringskassan kommer inte längre behöva gå via betalningsförelägganden och utslag, utan går in som a-mål hos KFM.
Det lär innebära ganska många nya gäldenärer, har pratat med handläggare på FK och det är tydligen inte jätteovanligt att särskilt bostadsbidrag går ut till för höga belopp pga att folk antingen inte kan räkna ut sin årslön, eller helt enkelt lägger en lägre summa än dom egentligen har med flit, för att få ut lite mer pengar. FK och CSN gör betalningsplaner, vet inte exakt hur hygglig dom där där, har fått för mig att CSN är lite hårdare, men det är väl slut med det nu då. Jag antar att det kommer komma som en chock för de som satt det i system, att alltid få ut någon tusenlapp eller 2 för mycket i månaden, men bara återbetalar några hundra i månaden, helt plötsligt har att välja på att betala hela återkravet för det året, eller hamna på indrivning utan vidare diskussion..
Ett steg bakåt igen då. Det var väl inte så länge sedan det ändrades till att skulder till CSN skulle gå via förelägganden istället för anmärkning direkt! Om jag förstår dig rätt så blir det nu tillbaka till det gamla, alltså anmärkning direkt. Vem gynnas av det? Ja inte de som redan ligger!

Kunde för första natten på över en vecka sova med 20gr i sovrummet istället för 26 :facejoy:
Skratta om du vill, det bjuder jag på, men jag har satt fast i bäddmadrassen en fläkt, kan inte leva utan den. Finns såna på Rusta där man kan välja om man vill sätta fast den i ett stativ eller använda klämman istället. :fire:
:facejoy:

Ett steg bakåt igen då. Det var väl inte så länge sedan det ändrades till att skulder till CSN skulle gå via förelägganden istället för anmärkning direkt! Om jag förstår dig rätt så blir det nu tillbaka till det gamla, alltså anmärkning direkt. Vem gynnas av det? Ja inte de som redan ligger!
Anmärkning är ju inget kronofogden gör nu heller.
Det har inte ändrats något angående csn nyligen, de kommer in som a-mål direkt precis dom tidigare, varit så åtminstone sedan 2006, inte hört ett ljud om att det ska ändras.
Återkrav och hemutrustningslån går via föreläggande och så har det varit också sedan minst 2006.

Så snarare inget steg någonstans ang csn och ingen som gynnas eller missgynnas.

Anmärkning är ju inget kronofogden gör nu heller.
Det har inte ändrats något angående csn nyligen, de kommer in som a-mål direkt precis dom tidigare, varit så åtminstone sedan 2006, inte hört ett ljud om att det ska ändras.
Återkrav och hemutrustningslån går via föreläggande och så har det varit också sedan minst 2006.

Så snarare inget steg någonstans ang csn och ingen som gynnas eller missgynnas.
Har jag drömt i så fall att för ngt år sedan, ganska nyligen, ändrades reglerna så att CSN skulder inte gick direkt till utslag utan det kom ett vanligt föreläggande först?

Har jag drömt i så fall att för ngt år sedan, ganska nyligen, ändrades reglerna så att CSN skulder inte gick direkt till utslag utan det kom ett vanligt föreläggande först?

Det måste du gjort, det vanliga årsbeloppet går direkt till verkställighet precis som det alltid gjort.

Det måste du gjort, det vanliga årsbeloppet går direkt till verkställighet precis som det alltid gjort.
Är det i så fall månadsbeloppen som går via föreläggande om man inte betalar? Eller är det direkt utslag där också?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp