Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Den stora tråden om allt - Småprat, tips mm

Känns verkligen som alla får sina konton spärrade fast man ange bra förklaringar :) bättre byta bank då !

Det som är ganska löjligt är att bankerna silar mygg men sväljer elefanter. Dom vänder ut och in på sparare men har ett par bekanta med ett par miljoner på kontot och dessa köper/säljer bilar - aldrig fått en fråga....

Den blev nollad vid servicen och indikationen började ticka nedåt från 17000 mil till nuvarande 15000 mil. Nollade den själv igår så indikationen låg på 20000 mil. Testade att stänga av bilen och starta igen och då låg indikatorn på 19000 mil (efter 2 mils körande).

Intervallet på miltal lär ju vara 3 6 9 12 15 osv, så du har väl redan gjort 15000 servicen, antingen för tidigt eller på årsintervall istället. Är bara att nolla den när bilen rullat 15000 mil isåfall, så börjar den räkna ner till nästa intervall.

Vad jag vet så kan man inte nolla ett intervall innan det inträffat, har iaf inte varit så på de bilar jag ägt.

15000 känns väl som en mellanservice (bara oljebyte filter) stora intervallen brukar vara 6,12,18.

Dom plockade ut 10 random swishningar/betalningar/överföringar och ville ha samtliga förklarade utförligt. Något dom fick.
Ett av dessa var betalning för hyra till min gamla hyresvärd.
En av dessa var betalning som SEB själva utförde som handpenning till lägenhetsköp men fick ändå förklara det.

Det är väl helt okej att dom efterfrågade detta. Jag har inga problem med det eftersom att det är ett lagkrav även om jag tyckte att just dessa två ovan var märkliga för det stod "Länsförsäkringar mäklare" eller liknande.

Men, efter jag skickade 5 sidor utförligt och förklarade varenda en utav dessa överföringar (och styrkte samtliga lån exemplevis med skuldebrev) så fick jag bara till svar "Vi finner inte dina svar tillfredsställande och kommer att stänga av ditt konto per 1:a april".

Det jag tror är väl att det kan störa dom att jag både tog Bolån hos Nordea, har mitt Aktiesparande hos Nordea och hela inkomsten/lönen hamnade hos Nordea. Är ju knappast en lönsam kund för dom längre :D

Anledningen till varför jag tror det är för att jag tidigare kunde ha 100-tals transaktioner i månaden (spel/lån) och då har jag fört över till Trustly och dylikt upp till 500.000 i VECKAN och fått in liknande flera gånger utan att jag ens fick en fråga. Men nu när det bara vara legit överföringar vänder dom upp och ner på allt.

Det låter som onödigt mycket jobb ändå.. Det kostar inte många kronor per år för banken att ha ett inaktivt konto liggande.

Dom plockade ut 10 random swishningar/betalningar/överföringar och ville ha samtliga förklarade utförligt. Något dom fick.
Ett av dessa var betalning för hyra till min gamla hyresvärd.
En av dessa var betalning som SEB själva utförde som handpenning till lägenhetsköp men fick ändå förklara det.

Det är väl helt okej att dom efterfrågade detta. Jag har inga problem med det eftersom att det är ett lagkrav även om jag tyckte att just dessa två ovan var märkliga för det stod "Länsförsäkringar mäklare" eller liknande.

Men, efter jag skickade 5 sidor utförligt och förklarade varenda en utav dessa överföringar (och styrkte samtliga lån exemplevis med skuldebrev) så fick jag bara till svar "Vi finner inte dina svar tillfredsställande och kommer att stänga av ditt konto per 1:a april".

Det jag tror är väl att det kan störa dom att jag både tog Bolån hos Nordea, har mitt Aktiesparande hos Nordea och hela inkomsten/lönen hamnade hos Nordea. Är ju knappast en lönsam kund för dom längre :D

Anledningen till varför jag tror det är för att jag tidigare kunde ha 100-tals transaktioner i månaden (spel/lån) och då har jag fört över till Trustly och dylikt upp till 500.000 i VECKAN och fått in liknande flera gånger utan att jag ens fick en fråga. Men nu när det bara vara legit överföringar vänder dom upp och ner på allt.

Helt sjukt!!! Men tror det handlar om kundkännedom och direktiv att följa lagar från finansinspektionen

Är det någon här på forumet som har hus utomlands eller vistas längre perioder utomlands? @johanc84 du hade väl något i Thailand?

Sitter och tittar på "En plats i solen" på TV4. Ett mål när man är någorlunda skuldfri är fan ett hus i Spanien.

Dessa som är med i programmet idag har en budget på 500.000. Det är överkomligt.

Är det någon här på forumet som har hus utomlands eller vistas längre perioder utomlands? @johanc84 du hade väl något i Thailand?

Sitter och tittar på "En plats i solen" på TV4. Ett mål när man är någorlunda skuldfri är fan ett hus i Spanien.

Dessa som är med i programmet idag har en budget på 500.000. Det är överkomligt.
Vi har lite i Thailand ja :) funderat på att flytta ner senare aboslut ! Men det får bli senare :)

Vi har lite i Thailand ja :) funderat på att flytta ner senare aboslut ! Men det får bli senare :)

Så härligt. Just i Thailand har jag bara varit i en gång. Phuket givetvis :D (Kamala om du vet var det ligger? så inte den stökiga delen av ön) men det är ett helt annat lugn. Passade på att se Kata Karon och PiPi-ön med.

Godare mat. Billigare mat och alkohol. Trevligare väder. Finare stränder. Trevligare folk. Inga skjutningar. Var helt fantastiskt.

Visst, rätt vad det är gick strömmen och folk kör som galningar men på det stora hela är det WOW!.

Man behöver ju inte flytta dit permanent om man inte vill men att åka ner dit 2-3 gånger per år tror jag hade höjt livsvärdet avsevärt.

Jag var i Khao Lak förrförra året. Ett ställe som totalt ödelades av tsunamin men nu är uppbyggt, förutom att det bara finns grusvägar och restaurangerna är stora tält. Fina stränder men jävligt tråkigt, noll att göra förutom att bada i poolen. Föredrar stämningen vid Karon Beach. Khao San Road i Bangkok har jag många härliga festminnen från (suddiga dock).

Men i den delen av världen föredrar jag Malaysia, Bali, Filippinerna och Singapore framför Thailand.

Jag var i Khao Lak förrförra året. Ett ställe som totalt ödelades av tsunamin men nu är uppbyggt, förutom att det bara finns grusvägar och restaurangerna är stora tält. Fina stränder men jävligt tråkigt, noll att göra förutom att bada i poolen. Föredrar stämningen vid Karon Beach. Khao San Road i Bangkok har jag många härliga festminnen från (suddiga dock).

Men i den delen av världen föredrar jag Malaysia, Bali, Filippinerna och Singapore framför Thailand.

Har varit vid Karon. men inte resten av det du nämner.

Lite synd att det är så jävla långt att flyga bara. 10-15 timmar. Men lätt värt det.

Festa i Bangkok låter stökigt däremot såg jag ett sjukt klipp häromdagen. Satt och drack bier hemma och snöade in på Youtube. Hamnade på ett klipp på något tåg som kör rakt igenom (!) olika ghetton/förorter i Bangkok :

Ganska intressant att titta på men sjukt stökigt :D

Jag är med i RCI, men tillstår att det kan ses som ett B-alternativ. Jag kan åka var jag vill i världen 5 veckor/år. Det är endast flyget som kostar men det är väldigt fina boenden. Har min hemvist på Gran Canaria men byter in veckorna och kan då landa var jag vill. Borde prata i förfluten tid, det här var trevligt att ha innan pandemin.....och jag ärvde min pappas andelar, så fattig-Molly har givetvis inte betalat detta själv......

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp